Mgr. Simona Fleková je inspirativní žena, z níž vždy sálá obrovská energie. Je to její schopnost, možná nevědomá, jak ostatním změnit den k lepšímu v rámci jejího kosmetického salonu Studio S+F, které v roce 2012 založila v jihomoravské metropoli, v Brně. I ona se v podnikání musela přizpůsobit nenadálým změnám pod taktovkou koronaviru. Tím nejdůležitějším však je, že kolem sebe vytvořila věrnou klientelu, která se těší, že se brány kosmetického studia opět otevřou 11. května. Právě Simoně Flekové patřily následující otázky:
Jak dlouho se již pohybujete v kosmetickém oboru? Co vás k této profesi přivedlo?
Po dokončení vysokoškolských studií jsem nastoupila do společnosti, která měla ke světu krásy velmi blízko. Zaměřovala se na výrobu obalů pro kosmetické přípravky. Zde jsem se také stala šéfkou prodeje pro Českou republiku. Toto prostředí mne nesmírně oslovilo. Před zhruba deseti lety, když jsem se chtěla posunout dále, rozhodla jsem se podívat více do hloubky a stala jsem se kosmetičkou naplno. Kosmetika je prostředí krásy, relaxace, moc se mi líbilo jako klientce a přitahovalo mne. Je to velmi specifická oblast, která ukrývá mnoho pozitivních emocí. Líbí se mi, že tato profese skýtá možnost být v kontaktu s klienty denně. To pro mne byla největší motivace ke změně.
Spolupracovala jste se značkou GERnétic od počátku?
Firmu jsem znala nejprve jako spokojená zákaznice. Když jsem se rozhodovala, se kterou značkou půjdu společnou cestou v rámci svého salonu, tak jsem zástupce GERnétic kontaktovala, domluvili jsme se, prošla jsem jejich vzdělávacím programem, a od té doby se věnuji GERnétic na sto procent.
Čím vás tento vztah obohatil?
Vážím si toho, že jsem byla do rodiny Gerneticienne přijata, je to závazek, který mne těší. Cením si přístupu, jaký ke kosmetičkám zastoupení chová, jak se o nás stará, pomáhá nám, vzdělává nás. Je to podpora podnikání, která zdaleka není samozřejmostí. Velkým a nezapomenutelným zážitkem pro mne byla cesta do Francie, při níž jsme navštívili místo zrodu značky i centrálu vývoje a výroby. GERnétic dává kosmetičkám v rámci svých aktivit možnost setkávat se s kolegyněmi, předávat si know-how. Je to vlastně efektivní benchlearning v praxi, který se děje jakoby mimochodem, ale velmi nás inspiruje.
Ani v této koronavirové době, kdy musí zůstat salony zavřené a jejich opětovné otevření je podle vlády plánováno až na 11. května, nás zastoupení nenechává na holičkách. Prakticky denně pro nás pořádá online workshopy, přednášky, diskuze a další aktivity. Vždy se na to těším, je to pro mne povzbuzení. Umožňuje mi rozvíjet se a zůstat v kontaktu s lidmi, jichž si vážím.
Vést kosmetický salon je stejná manažerská disciplína jako řízení jakékoli jiné firmy. V čem má manažerka – kosmetička výhodu v porovnání například s manažerkou, která řídí výrobu lahůdek...
Základ je všude stejný. Snažíme se zákazníkovi nabídnout svoji službu, svůj produkt, v našem případě ošetření nejen pro krásu, pěstěný vzhled, ale také pro dobrý pocit a relaxaci. A to takovým způsobem, aby se chtěl opětovně vracet. Kosmetický segment je ale zároveň odlišný. Vyžaduje, aby poskytovatel zapojil velkou měrou empatii, pochopení, naslouchal, dokázal porozumět. Důležitou součástí celého zážitku je také prostředí, esteticky příjemné, umožňující uvolnit se a cítit se bezpečně. Kosmetička se musí naladit tak, aby klientce poskytla prostor pro relaxaci. Srdcem úspěchu je schopnost budovat mezi mnou a klientkou velmi osobní vztah. To je někdy náročné, vyžaduje to cit, takt, určitou pokoru, ale takový vztah se odmění trvalostí, protože je založen na spokojenosti a na přidané hodnotě, která se liší člověk od člověka. Jde de facto o předpoklad efektivní profesionální kosmetické péče, která pleti dodá vše, co potřebuje, umožní kráse a zdraví vystoupit.
Neméně důležitá je prezentace. Svou roli hraje nejen vzhled klientů a jejich spokojenost, ale také jde o to kolem. Je to výstavní skříň mé práce, produktů, značky GERnétic jako celku.
Mým cílem není jen klasické poskytování kosmetického ošetření, ale právě zprostředkování výsostně relaxačního zážitku. Ten není ničím univerzálním, vždy jde o to se do klienta vcítit a jemu se přizpůsobit. Například poslechem hudby při ošetření, někdo preferuje relaxační tóny přírody, jiný si užívá jazz.
Co mají úspěšné manažerky společného?
Erudovanost ve svých oborech, orientaci v prostředí, ochotu učit se a obchodního ducha i zkušenosti. Řekla bych, že to mi zpočátku také velmi pomohlo salon nastartovat. Jako v každém jiném odvětví je nejnáročnější vybudovat si věrnou klientelu a dále ji rozvíjet. Aby k tomu mohlo ale dojít, je třeba vždy napoprvé vytvořit dobrý dojem. K tomu patří také schopnost komunikovat, vysvětlovat, provést klienta vším tím, co se bude dít verbálně i názorně. První dojem se pokaždé utváří tak trochu znovu, a proto se vždy snažím, aby měli klienti pocit, že v rámci společné hodiny a půl jsem tam jen a jen pro ně.
Žijeme v době digitální, která umožňuje rychlé šíření i zavádějících informací. Setkáváte se často s ženami, které o sebe chtějí pečovat, ale právě vlivem těchto dezinformací se jim to nedaří?
Informovanost klientů, a zejména klientek je značná, přichází za mnou s mnoha dotazy. Pomyslně je lze rozdělit do dvou skupin. První má díky médiím chuť vyzkoušet vše, střídají přípravky, kombinují značky, což pleti mnoho dobroty nedělá. A pak je tu druhá skupina, jejímž nešvarem bývá podceňování čištění pleti. Moje klientky ale vědí, že se na mne mohou obrátit s jakýmkoli dotazem, obvykle si mou radu rády vyslechnou, předpokládají, že jim poskytnu erudované informace a dbají na to, aby se doporučením řídily.
Pro filozofii GERnétic je důležitý komplexní přístup. Zakládá si na vyváženém životním stylu, kam patří nejen pravidelné salónní návštěvy, ale také domácí ošetření. Některé velmi vytížené ženy mohou mít obavu z toho, že jim používání vaší značkové kosmetiky zabere až příliš mnoho času. Jde především o podnikatelky a manažerky. Co byste jim poradila?
Ženy, které se pohybují v prostředí businessu, vědí, co chtějí, a obvykle mají představu o tom, co od kosmetické péče očekávat. Obvykle jsou sebevědomé, potřebují pěkně vypadat, dobře se ve své roli prezentovat, cítit se v pohodě. V tom dokáže pomoci salónní ošetření, ale je o to efektivnější, pokud je ženy podpoří ještě následnou domácí péčí. A to nemusí být vůbec složité ani časově náročné. Mnohdy začínáme se základními přípravky na čištění, výživu a ochranu pleti. Navíc jsou ženy motivovány tím, jak pěstěně pokožka vypadá. Zjišťují, že ten čas se jim zúročí a stojí za to. Denně si pleť vyžádá přibližně dvacet minut, po deseti ráno i večer. Čím více se jim postupy stanou samozřejmé, tím je proces rychlejší.
Dopřáváte si vy sama dostatečný prostor na relaxaci a odpočinek?
V rámci profese potřebuji protáhnout namožená záda, ráda si zajdu do fitness centra, ale největší relaxace je pro mne pobyt v přírodě, ať už je to procházka, projížďka na kole, v zimě lyže. To vše mi pomáhá si odpočinout a nabrat nový dech. A úžasný relax je také pro mne hudba, dlouho jsem hrála na pianino, to několik let zahálelo, ale díky určitým změnám v životě se opět těším, že jej zanedlouho naladím a rozezním oblíbené melodie.
Váš obor značně zasáhla opatření spojená s nařízením vlády, jež měla zabránit dalšímu šíření koronaviru. Jak tuto situaci vnímáte?
Bylo to velmi tvrdé. Ze dne na den se život v salonu zastavil a já si připadala jako tygr v kleci, protože to převrátilo můj každodenní rytmus zcela na ruby. Pracovní stereotyp mi velmi schází. Musela jsem si svůj čas znovu přeorganizovat a dát mu smysluplnou náplň. Chybí mi však každodenní kontakt s lidmi, s přípravky, ta běžná rutina, kterou mám ráda. Když jsem se dozvěděla, že 11. května budeme otevírat, vlilo mi to optimizmus do žil. Zaregistrovali to i klienti. A všechny nás to potěšilo.
Bude vypadat péče v salonu jinak než v době před jeho uzavřením?
Každodenní dezinfekce prostředí a prostor je samozřejmost a patří to k dobré praxi jakéhokoli podobného zařízení. Určitě počítám s rouškou. Rukavice však nezvažuji, protože právě na dotecích je kosmetická péče založena. Jsem také ráda, že klienti jsou zvyklí se omluvit a přeobjednat, pokud se necítí dobře. Ale je jasné, že hygienický standard ještě zvýšíme.
Budete přijímat nové zákazníky?
Před uzavřením jsem měla objednané tři nové dámy, které se mi opětovně nahlásily. Věřím tomu, že příjem nových klientů bude opět bezproblémový, a to právě z toho titulu, že velká část nových příchozích mne vyhledává na základě doporučení od stávajících klientů. Jsou to lidé podobného založení, věřím, že to bude fungovat.
Předala byste našim čtenářům několik tipů, jak si během pár momentů ulevit od návalu stresu?
Nejsem si jistá, zda je to na mne ta správná otázka, jsem založením životní optimista. Ale samozřejmě i mne černé myšlenky přepadaly, když nikdo netušil, co a jak bude. Pro mne je tím nejlepším lékem, který pomůže od akutního psychického nepohodlí, už zmiňovaná příroda, udržovat kontakt s přáteli, rodinou, známými.
za rozhovor poděkovala Kateřina Šimková