Skalka JasinskáSoučasná situace okolo koronaviru odhalila, co někteří tušili už dlouho: je chyba spoléhat jen na zahraniční trhy a zapomenout, jak schopné a šikovné lidi máme doma. O tom, jak obrovský je potenciál doslova každého z nás, se v těchto dnech přesvědčujeme každou chvíli. Mnozí se naučili šít roušky, další přišli s nápadem, jak vyrobit účinné masky na obličej, majitelé restaurací promýšlejí, jak dál vařit a zásobovat strávníky hotovými jídly, herci hrají na dálku, muzikanti koncertují přes internet, roste sortiment aplikací, množí se charitativní projekty. Určitě by nebylo od věci myslet nyní na sebe navzájem a při nákupu dát přednost výrobkům a službám českých společností. 

České outdoorové značky jako absolutní světová špička

„Lidé u nás si často ani neuvědomují, jak velkým podílem přispívá česká produkce do celosvětového balíku outdoorového vybavení a oblečení. Nejen co do objemu, ale především kvalitou se české značky řadí k absolutní špičce a starají se o výbornou pověst naší republiky ve světě. Mezi velmi úspěšné a oblíbené české značky patří Pinguin, Hannah, Husky, Warmpeace, Boll, Sensor, Kilpi, High Point, Direct Alpine, Sir Joseph, Patizon, Progress, Trimm, Loap, Alpine Pro a další,“ uvedl Jaroslav Skalka z e-shopu 4camping.cz, který produkty všech těchto značek prodává, a nedávno získal významné ocenění Shop roku. „Například česká značka Boll si získala renomé nejlepšího výrobce dětských spacáků a batohů. Česká značka Sir Joseph je zase jedničkou na expediční spacáky a péřové vybavení nejvyšší kvality. Co se týká produktů s péřovou izolací, je uznávaným výrobcem rovněž Warmpeace. Direct Alpine obléká horské vůdce a pracovníky horské služby v několika zemích světa. Pinguin má zase výsadní postavení mezi producenty turistického a kempingového zboží, protože vyčnívá nad ostatní vynikajícím poměrem cena/výkon,“ pochválil Jaroslav Skalka. Nutno podotknout, že i on sám patří k těm schopným podnikavým Čechům, kteří dokázali téměř z ničeho vybudovat stabilní a úspěšnou firmu – 4camping.cz, která si ocenění Shop roku určitě zaslouží.

Podařilo se a vznikla značka
úctyhodného rozměru

2020 WindowŽenský element podnikání má zvláštní emotivní náboj. Když se Denisa Jasinská před osmi lety rozhodla založit vlastní kosmetickou značku Essenté, právě vrcholila celosvětová ekonomická krize. Jenže ona o svém cíli nepochybovala. Původním povoláním zdravotní sestra chtěla vyvinout a vyrábět špičkovou českou kosmetiku, plně srovnatelnou s tím nejlepším, co se ve světě nabízí. Dnes s produkty české značky Essenté pracují kosmetické salony po celé republice a produkty se vyvážejí i do zahraničí.

„Rok 2012 znamenal mezník v mém životě. Kvůli krizi přišla kosmetická firma o 20 % svých příjmů. Tehdy jsem vážně přemýšlela, jestli má smysl v tomto oboru ještě pokračovat. Ale naštěstí převážila moje touha vyvíjet a vyrábět vlastní kosmetickou řadu, původní, českou, která by byla na vysoké úrovni a srovnatelná s produkty, které představují prestižní světové kosmetické firmy. A tak jsme spolu s rodinou dali dohromady všechny naše úspory, půjčili si peníze u několika bank a začali dělat vše pro to, aby mohla vzniknout značka Essenté. Ta si postupně vydobyla své místo na českém kosmetickém trhu a já věřím, že se nám podaří zvládnout i současnou nelehkou situaci zapříčiněnou koronavirovou krizí,“ podotkla Denisa Jasinská, zakladatelka značky Essenté.
A co je podle ní největší předností české kosmetiky Essenté? „Určitě její složení a vysoký obsah účinných látek. Investujeme do nejlepších surovin od renomovaných dodavatelů, kteří mají kvalitní technologické a laboratorní zázemí a jsou napojeni na výzkumné programy na vysokých školách a ve vědeckých ústavech. Naše produkty tak obsahují vždy horní, výrobcem doporučenou dávku dané aktivní látky (jde např. o peptidy nebo tzv. AHA kyseliny). Kosmetika je proto skutečně účinná a výsledky jsou brzy vidět,“ řekla Denisa Jasinská.

andrea dostalova ceske ghicko 01Andrea DostálováZákladem je selský rozum,
intuice a dobro

„Nápad na výrobu ghí (přepuštěného másla) měla moje kamarádka Dominika, která jej znala z indické kuchyně. A tam je ghí základní ingrediencí. Velmi rychle jsem si ho oblíbila i já. Nejenže mi chutnalo, ale věřily jsme, že jde o geniální produkt s velkým potenciálem využití.

Tak jsme společně s Dominikou založily firmu České Ghíčko. Začátky nebyly jednoduché, ale drželo nás velké nadšení pro věc, které nám pomáhalo zvládnout i nepopulární úkoly, jako třeba prokousat se legislativou,“ vzpomněla na začátku podnikání Andrea Dostálová, zakladatelka společnosti České Ghíčko, a upřímně přiznala, že odjakživa nemá ráda čísla a statistiky. „Pracuji hodně selským rozumem, intuicí a dobrem. V naší firmě mám naštěstí na starosti marketing, kde se to dá uplatnit lépe než v obchodě, který převzal můj syn.“

Ghí se stalo pro všechny, kdo chtějí vařit chutně a zdravě, stejně nepostradatelnou ingrediencí jako třeba olivový olej. Má totiž mnoho dobrých vlastností – skvěle chutná a voní, nepřepaluje se, obsahuje vitaminy A, D, E, K, navíc je bez mléčné bílkoviny. Také se nemusí chladit a vydrží minimálně 12 měsíců. Není divu, že ajurvéda považuje ghí za zásadní potravinu pro zdravý vzhled, mentální rovnováhu a dobré trávení. Podle ní platí – darujete-li někomu ghí, znamená to, že myslíte na jeho zdraví a pohodu.

(tz, red)