Od salonu v Liberci, který vlastní tato dáma více než dvacet let, je to na dominantu tamního kraje, Ještěd, co by kamenem dohodil. I to je patrně jeden z důvodů, proč má toto místo zasvěcené kráse a relaxaci tak jedinečnou atmosféru. Chuť navštívit je znovu a znovu však člověk dostane, jakmile se setká s PhDr. Miroslavou Peřinovou, majitelkou kosmetického salonu, která byla v rámci odborné soutěže Hvězda GERnétic Česko 2019 uvedena do Síně slávy a jejíž specialitou je ošetření dvojic.
Jak jste se od vzdělávání ve zdravotnictví dostala k profesi kosmetičky?
Ošetřování pokožky je mým celoživotním koníčkem. Už během let, kdy jsem vyučovala na střední zdravotnické škole, mne pokožka fascinovala jako orgán. Když jsem po revoluci složila státní zkoušku, s kolegyněmi jsme na škole vytvořily volitelný předmět, v němž jsme téma chtěli se svými studenty probírat do hloubky. Vzbudilo to velký zájem. Ministerstvo je akreditovalo, ale narazili jsme na problémy s financováním. Ale my nechtěli, aby šlo naše úsilí vniveč. Vymysleli jsme, jak předmět realizovat alespoň formou seminářů. Když jsem dovedla své poslední studenty k maturitě, rozhodla jsem se s učením ale skončit a naplno se věnovat svému koníčku. Ještě během pedagogické dráhy jsem si založila kosmetický salon. Skloubit obě práce bylo opravdu náročné. Když přišel důchod, chtěla jsem podnikat a věnovat čas už jen tomu, co mě baví a naplňuje.
Vzpomenete si na své první setkání s GERnétic?
Francouzská kosmetika měla vždy dobré renomé. Jenže já jsem chtěla ještě něco navíc, aby byly přípravky podložené medicínsky. To jsem našla ve značce GERnétic, jejímž duchovním otcem je Dr. Albert Laporte. Jeho příběh a zkušenosti z popáleninové kliniky, schopnost vše jasně, srozumitelně vysvětlit v medicínských souvislostech, to mne velmi inspirovalo a utvrzovalo v tom, že jsem narazila na něco opravdu hodnotného.
Co bylo tím impulzem, který vás přesvědčil o tom, že GERnétic je pro vás ten správný partner?
Že jsem na správné cestě, jsem si uvědomila během mnohých setkání s Alenou Kimlovou, která dokázala s obrovským zápalem a erudicí předávat své vědomosti o značce GERnétic a fascinuje tím též i mnoho dnes začínajících Gerneticienne. Přesvědčil mne i přístup celého zakládajícího týmu v čele s Ladislavem Kavanem, majitelem generálního zastoupení značky pro ČR a SR, Hanou Maříkovou a Martou Záveskou, které pro potřeby kosmetiček, jejich dotazy a osobnost mají vždy správné pochopení.
Se značkou spolupracujete už více než dvacet let. Ovlivnilo vás to v rovině profesní i v rovině osobní?
Obě roviny se svým způsobem sloučily. Důležité je však také vyvažovat různé aktivity. Pro mne bylo a stále je důležité zázemí, obrovská podpora mého muže. Dal mi pocit, že si mohu dovolit podnikat, a tím se v mém životě vytvořil pro podnikání prostor. Z počátku, když děláte něco nového, je přirozené, že se do toho ponoříte. Po jisté době, kdy si vše potřebné osvojíte, už zase činnosti lépe umíte vybalancovat. Takže bych neřekla, že GERnétic mě automaticky najednou naučil najít rovnováhu mezi osobním a pracovním světem, spíše jsem k tomu dospěla postupně.
A co vše by měla kosmetička umět a vědět, pokud se chce svému oboru věnovat naplno?
Motivace je pro obor klíčová. Jiná je v patnácti letech, jiná, když se na dráhu kosmetičky vydáte z úplně odlišného odvětví. Mladí lidé vidí převážně tu krásnou práci, ale nedomýšlejí její souvislosti – fyzickou námahu, ekonomické náležitosti, psychické předpoklady. Starší lidé ji někdy volí jako nouzové východisko, udělají si rekvalifikační kurz, mechanicky se to naučí, ale aby to takový člověk opravdu uměl, musí to dostat pod kůži. Musí cítit, že se v tom chce rozvíjet a dál vzdělávat. Sebedůvěru totiž kosmetička získává díky vědomostem. A od toho se posléze odvíjí i důvěra zákazníka, který na své dotazy vždy dostane fundovanou odpověď. Je to ale také o empatii, schopnosti naslouchat, je to o zručnosti, kreativitě a ekonomické gramotnosti. Není nad pocit, když pod mýma rukama vystupuje krása každého z klientů. Těším se z toho, že je pro mé klientky a klienty každá návštěva relaxací a příležitostí, kde mohou odhodit své starosti nebo se z nich vypovídat.
Myslíte si, že lidé chybují v péči o sebe sama? Jak by to mohli změnit například manažerky a manažeři?
Během praxe jsem vypozorovala, že existují tři skupiny klientů – ti, kteří naslouchají doporučení kosmetičky, chodí k profesionálovi pravidelně a dbají také na domácí péči. Poté jsou zde ti, kteří chodí pravidelně, ale v domácí péči si vše ladí podle sebe. Obvykle jim chybí trpělivost a vytrvalost. A třetí skupina chodí na kosmetiku pravidelně, ráda, ale o tom, že by se o sebe měli tito lidé starat také dvakrát denně doma, nechtějí ani slyšet. Manažerky a manažeři obvykle patří do první skupiny. Jsou si vědomi toho, že potřebují vypadat reprezentativně, vědí, že po finanční stránce si mohou takové zážitky u Gerneticienne dopřát a rovněž nešetří na produktech, které používají doma. Velkou roli u nich hraje pozitivní zpětná vazba, která je utvrzuje v tom, že pro sebe dělají správnou věc. A právě reakce okolí do salonu mnohdy přiláká nové zájemce.
Která procedura je nejoblíbenější?
To nelze jednoznačně říci. Já se zaměřuji na obličej, krk, dekolt, a případně paže. Jsem zařízená také na to, abych mohla ošetřovat dvě osoby najednou. Takto za mnou například dojíždí jeden pár až z Rakouska. Je to ideální volba také pro kamarádky. Proceduru však stavím vždy na individuální diagnostice pleti. Na začátku ošetření zařazuji manuální lymfodrenáž, která umocní výsledky, a klienty tak připravím na další kroky procedury. Je to moment, kdy se snažím, aby se lidé maximálně uvolnili a otevřeli se relaxaci. Pocit uvolnění přetrvá, pokud se ty méně příjemné úkony, jako je úprava obočí, odehrají ze začátku, aby nerušily pozdější zážitek.
Pečujete o druhé s obrovským profesionálním nasazením. Necháváte se ale také sama hýčkat?
Ráda se starám sama o sebe a GERnétic mne provází každý den. Všechny produkty, všechny techniky, které denně využívám ve své kosmetické praxi, jsem na sobě otestovala. Věřím tomu, že když s nimi máte zkušenost, dokážete klientce vše lépe vysvětlit. Také rádi s mužem jezdíme na wellness pobyty, kde s chutí vyhledám služby kosmetičky, nemusí nutně pracovat s GERnétic, ale chci si u ní odpočinout a užít si ten příjemný pocit, že se o mne stará někdo jiný.
Víte, co vám pomáhá udržovat se v kondici a dobré náladě?
Jednoznačně spánek.
Jaký psychologický význam má pro ženy po padesátce pravidelná profesionální kosmetická péče?
Mladé ženy, které ještě nemají partnera, chtějí vyřešit něco, co je na jejich vzhledu trápí. Chtějí se cítit atraktivní a sebevědomé, vědí, že v tomto věku je vzhled pro navázání vztahu důležitý. Další kategorii tvoří například novopečené maminky, pro ně je kosmetika příležitostí, jak si užít čas jen pro sebe a vypnout, nabrat síly. Ženy po padesátce se kosmetikou rozmazlují. Jsou ve věku, kdy si to mohou dovolit, pečují o sebe, protože chtějí. Baví je cítit se dobře, vnímat se jako krásné, elegantní a obvykle je pojí elán a chuť užívat si života aktivně.
ptala se Kateřina Šimková