Jsou lidé, do jejichž životů vstoupil marketing jako disciplína srdce, jako vztah k životu, jako požehnání z nebe. Martin Dolský, manažer marketingu ve společnosti Penam, a.s., je kreativcem, který si zaslouží uznání. Jako výtečného marketéra ho ocenila také skupina odborníků soutěže Marketér roku 2018, již pořádá Česká marketingová společnost. Martin Dolský si letos v květnu v Praze přebral Malého delfína, jedno z prestižních ocenění za komunikaci nové produktové řady. A tou je příběh o toustech, které se vyrábějí v Herinku u Prahy.
Měla jsem možnost nový závod projít ihned po uvedení do provozu loni na jaře i letos, po roce. Co se tu změnilo?
Za ten přibližně rok od slavnostního spuštění linky se podařilo dokončit rozsáhlou mediální kampaň a výrobně pekárnu naplnit nad stanovený plán i kapacitu! Přestože jsme výrazně snížili sortiment toustů, prodáváme dnes o 16 % více. Je to výsledek celého našeho týmu, unikátních technologií a obchodníků. Velký dík patří také našim odběratelům, kteří do toho šli s námi a dali do toho spoustu energie.
Proč lidem vaše tousty tolik chutnají?
Chtěli jsme mít nejlepší tousty v Evropě, což nebyl malý cíl! Proto byl ale celý vývoj postaven na základě nejnovějších trendů a vlastních průzkumů i výzkumů. Vsadili jsme díky tomu na pšeničný kvas, který dělá fantastickou vůni těsta a udrží toust déle vláčný. Pak jsme spustili i unikátní vakuový hnětač, který umí toustu dodat neuvěřitelně jemnou střídku. A v neposlední řadě balíme tousty v ultra čistém prostředí (vzduch filtrují hepa filtry), takže nepotřebují žádný konzervant. Důležitá je samozřejmě i mouka, je výhradně z našich mlýnů a z českého obilí. V Herinku u Prahy prostě stojí unikátní toustová linka, kterou nikdo jiný v ČR nemá a jsme na ni pyšní.
Ale také jste hodně porovnávali...
Přivezli jsme 80 vzorků z deseti evropských zemí, ochutnávali jsme je a učili se od největších mistrů na tousty. Brali jsme v potaz desítky „detailů“ a nestačilo nám jen definovat tvar, vůni, chuť... za toustem se skrývá mnohem víc a jeho „esence“ je tvořena mnoha detaily, které dohromady tvoří Penam toust.
Kolik toustů dnes máte?
Světlý, máslový, vícezrnný a celozrnný. A je tu samozřejmě i oblíbená řada „amerických supersandwichů“. Zabýváme se i novinkami, ale nemohu zatím prozradit, co to bude.
Čím si právě tousty získaly takovou pozornost zákazníka?
Je to dáno současným životním stylem a kreativitou lidí. Všichni hledáme něco, co nám chutná, vypadá super, je tak trochu univerzální z hlediska využití, poslouží k rychlé snídani či večeři nebo svačině a dá se dobře doplňovat například zeleninou, různými náplněmi, pomazánkami. Tousty jsou navíc i fotogenické, takže Instagram je jich plný!
Sázíte však také hodně na líbivý, emotivní marketing.
Ano, je to nedílná součást naší strategie. Chceme, aby si člověk tousty užil, aby měl z konzumace ten pravý požitek. Právě ta úžasná variabilita při používání toustového chleba je to, co lidi nejvíc baví. Navíc jsou tousty praktické. V balení máme 20 plátků, obal je dobře uzavíratelný, a jak jsem zmínil, toust má i delší trvanlivost. Všechny benefity se snažíme „prodat“ pomocí našich kampaní, které se snažíme promýšlet do nejmenších podrobností.
Jakýma očima se na tousty dívají spotřebitelé?
Médea Research potvrdila, že Penam tousty jsou nejznámější značkou toustů na našem trhu. To je pro nás skvělá zpráva. Celkově zná naši značku toustového chleba 64 % obyvatel. Máme i vysokou míru jejich „doporučení“.
Jsme za to moc rádi a jako poděkování jsme vytvořili sérii deseti vtipných videí, které naši zákazníci najdou na webu toustovani.cz
Penam je na trhu od roku 2000 a patří k předním pekárenským a mlynárenským výrobcům ve střední Evropě. Marketing ho za tu dobu hodně proměnil...
Ano, dvakrát proběhla zcela zásadní změna vizuálního stylu a struktury portfolia a obalů. Byl to složitý proces a přidělali jsme lidem v pekárnách mnoho starostí, ale celkově to určitě stálo za to. Díky tomu je značka Penam tam, kde je, a já jsem moc rád, že jsem mohl být u toho.
ptala se Eva Brixi