K srdci ženy, jak známo, vede nejkratší cesta pomocí květin. Ale kytice, vhodně vybrané a naaranžované, dokážou mnohem víc. Hovořili jsme o tom s Ing. Ondřejem Štěpánkem z květinového studia AMMI v Brně, členem předsednictva Svazu květinářů a floristů ČR.
Čím si muže, jako jste vy, tak získaly květiny, že jste jim zasvětil celý život?
K rostlinám jsem získal vztah již v dětství, kdy jsem u rodičů a prarodičů pomáhal pracovat na okrasných zahradách. Postupně jsem studoval školy, které mě formovaly dále k lásce ke květinám – na Střední zahradnické škole Mělník a později na Zahradnické fakultě Mendelovy univerzity. Až mě tato cesta přivedla k zaměstnání v renomovaném květinářství AMMI v Brně.
Když si chcete naklonit člověka, na němž vám záleží, jaké květiny a v jaké aranži pro něj připravíte?
Pokud si chcete naklonit nějakou osobu, je vhodné přihlížet k její individualitě. Vím, co má ta osoba ráda? Jaké květiny? Barvy? Roční období? Pak se zaměřte na příležitost, proč jí květinu chcete předávat. Pro muže při nějaké formální události je vhodné zvolit jednoduchou, strohou květinu, například jeden květ Heliconia. Pro ženu při neformálním setkání je vyhovující dárková kytice z jemnějších květin.
Existuje něco, co bychom mohli nazvat business kytice? A jak ohromit manažerky a podnikatelky, které bývají na hýčkání zvyklé?
Business kytice určitě jsou. Tento typ kytic by měl být vždy takový, aby se pohodlně umisťovaly do váz například v kanceláři. Zároveň pokud neznáme obdarovanou osobu, volíme květiny vždy tak, aby nevoněly. Jinak druhově a barevně vybíráme takovou květinu, aby pasovala k obdarované.
Známou manažerku nebo podnikatelku bych ohromil vždy kulatou míchanou kyticí v barvách, které s ní ladí. V případě nejistoty s barevností květiny je nejlepší zvolit jednu barvu, nikdy ne vícebarevnou kombinaci.
Mimochodem, věříte na květomluvu?
Na květomluvu nevěřím. Tím, že s květinami pracuji, mám je rád všechny. Nerad některé květiny opomíjím, nebo naopak upřednostňuji. Samozřejmě pokud někdo přijde a chce poradit, co jaká květina v dané barvě znamená, tak mu rád poradím.
Bývají často vašimi zákazníky firmy, státní úřady nebo městská samospráva? Čím se jejich požadavky liší od běžných klientů?
Ano, samozřejmě i tyto zákazníky máme. My v květinovém studiu nerozlišujeme typ zákazníka, všem se snažíme maximálně vyhovět k jeho spokojenosti. Požadavky jsou různé, záleží, jestli chtějí zájemci květiny ke speciální příležitosti, nebo s nimi ozdobit prostředí svého podniku. Také záleží na ročním období, kdy květinovou výzdobu chtějí, někdy vycházíme z trendů, které tvoříme několikrát do roka právě podle ročního období. Pro větší korporace ladíme výzdobu podle barev, které u nich převládají, případně podle jejich hodnot i loga.
Prozradíte módní trendy tohoto roku?
Módních trendů je mnoho. Například podle firmy PANTONE je barvou roku 2019 Living Coral (pastelová korálová barva), podle firmy DULUX je to Spiced Honey (barva kořeněného medu), podle Sherwin-Williams je to
Cavern Clay (cihlová barva kaňonů), a podle PPG je to Night Watch (hluboká zelená). Takže letošních barev je opravdu mnoho. Někdo trendy dodržuje, někdo je naopak konzervativnější a nevěnuje jim takovou pozornost.
Co se týká kytic a dekorací, tak pro letošní rok zůstává hlavním směrem příroda, a její podoby. U kytic je to dodržování sezonnosti květin a využití jejich krásy dle období jejich tradičního růstu. U dekorací je to stále využití a kombinování skla a dřeva.
A přání na konec?
Přeji všem, ať si uvědomují krásu kolem sebe a dělají radost květinami nejen sobě, ale i svým blízkým a známým.
ptal se Pavel Kačer