Netušila jsem, že budu mít příležitost a čest psát o tak geniálním objevu, jako je technologie HYDAL a prvním výrobku z ní, sprchovém kokosovém peelingovém mléku, které bylo před pár týdny uvedeno na český trh. Jmenuje se Coconut Peeling Milk. Za tímto unikátem stojí firmy NAFIGATE Corporation, a.s., v čele s členkou představenstva PhDr. Lenkou Mynářovou, a firma NAFIGATE Cosmetics, a.s.
Lenka Mynářová vede projekt, jehož potenciál inspiruje k nekonečně mnoha otázkám. V létě jsme o něm již psali v Prosperitě. A 10. října byl v Praze díky němu na trh uveden první produkt, který znamená revoluci v kosmetickém průmyslu. Nezatěžuje totiž životní prostředí problémovými mikroplasty a mikropolutanty. Peelingové mléko je startem nové značky „Věnováno Vám a přírodě“. Mikroplastové částice, které se v takové kosmetice běžně používají, jsou v tomto případě nahrazeny přírodním polymerem P3HB. Ten byl vyvinut ojedinělou českou biotechnologií HYDAL a je vyroben bakteriemi, které jsou součástí našeho ekosystému už miliony let. Bakterie umí tento biopolymer nejen vyrobit, ale i zrecyklovat, a to tak, že pokud jej nespotřebují samy, slouží jako potrava pro další mikroorganizmy. Polymer je tedy stoprocentně odbouratelný v přírodě. Základní myšlenka produktu je založena na uzavřeném toku materiálů, které oproti konkurenčním produktům nejsou zdrojem mikroplastů, což je jeden z globálních problémů tohoto století. Potvrdilo se, že cirkulární přístup skýtá netušené možnosti a je to jedna z cest, která by mohla planetu přivést ku zdraví. A právě to je převratné. V čem, na to odpovídá Lenka Mynářová:
V říjnu jste představili první výrobek připravený na základě unikátní technologie Hydal, která odpovídá pravidlům cirkulární ekonomiky. Jde o sprchové kokosové peelingové mléko. Čím se liší od běžných produktů na trhu a čím je jedinečné?
Peelingové sprchové mléko je jedinečné z několika hledisek:
1. Jde buď o úplně první, nebo jeden z prvních produktů na světě, které v sobě obsahují peelingové částice, které jsou plně rozložitelné ve vodě. A nahrazují tzv. mikroplasty z polyetylenu, které prokazatelně škodí celému ekosystému.
2. Jde o novou generaci produktů s tzv. ecodesignem. Tzn. celý produkt – obsah i jeho obal – je vytvořen s ohledem na nejnovější trendy – obsah biodegraduje a obal je určen pro recyklaci. Produkt tak nijak neškodí životnímu prostředí a předchází vzniku jakéhokoli odpadu.
3. Proto i koncept Věnováno Vám a přírodě.
4. A v čem máme určitě světové prvenství, tak to je zvolení brand ambasadora celého tématu – je to želva. Je na obalu produktu a provokuje svou majestátností a naléhavostí. Vyvolává zájem.
Prodávat jste ho začali přes vlastní e-shop a brzy by se měl objevit v síti některých drogistických řetězců. Na jakou věkovou kategorii a na jak orientované spotřebitele cílíte především?
Tento produkt cílí především na lidi, kteří přemýšlejí nad tím, co kupují a jaký má jejich nákup dopad na životní prostředí. Z výzkumu víme, že jich je v populaci ČR zhruba 30 %. Je otázka, zdali je to hodně, nebo málo. V každém případě, my jsme rádi, že jsou!
Za rok by měl přijít další zástupce této revoluční kosmetiky. Z jaké kategorie? Bude to sprchový gel, tuhé mýdlo, nebo zubní pasta?
Naší snahou je, aby to byl UV filtr. Je to díky tomu, že přírodní polymer P3HB má v tomto směru také unikátní vlastnosti. A navíc neexistuje přírodní UV filtr. A určitě to bude i tuhé mýdlo. Budeme pokračovat v kokosové řadě. Krásně voní.
Symbolem vaší první HYDAL kosmetické řady se stal obrázek želváka. Podle průzkumu pro něj byla většina respondentů jako pro reprezentanta čistého životního prostředí. Znamená to, že se k otázkám ekologie, správného hospodaření s odpady, vodou, surovinami obrací stále širší veřejnost?
Nyní už můžeme říci, jaké máme první ohlasy na náš koncept. A překvapily nás. Jsou plné emocí – stránka věnována želvákovi a problémům s mikroplasty má obrovskou návštěvnost. A stejně tak produkt nakupuje mnoho spotřebitelů. Tzn. ano – potvrdilo se, že český spotřebitel není lhostejný spotřebitel. A jsme opravdu rádi, že se nám tak složité téma podařilo komunikačně zvládnout. A děkujeme za zájem vás – médií. Bez vás by tento úspěch nebyl.
Kde se kosmetika pojmenovaná Věnováno Vám a přírodě vyrábí?
V České republice.
Ano, určitě počítáme. Nyní chceme šest měsíců realizovat první pilotní projekt. Vyhodnotit jej ze všech pohledů – jak reaguje spotřebitel, jak reaguje trh, distribuce. A na základě těchto zkušeností připravit mezinárodní expanzi a předat svým budoucím partnerům zkušenosti.
O technologii, která představuje převratný krok nejen v kosmetickém průmyslu, se zajímá doslova celý svět... Jak s takovým zájmem pracujete?
Já stojím nohama pevně na zemi. Vedu projekt a tým sedm let. Je to nesmírně složité, namáhavé a velmi riskantní. Naučíte se mít radost z každého úspěchu. Ale vím, že nás čekají ještě kritické 1–2 roky. Takže v klidu odpovídáme, prezentujeme, komunikujeme. Máme tzv. white paper – tj. dokument o naší technologii a produktech. A o dynamice našeho vývoje svědčí určitě to, že jeho životnost je jeden týden. Každý týden jej doplňujeme o nové údaje.
Pro vás osobně to je jistě životní adrenalin. Šéfujete projektu, který nastoupil cestu netušených možností. Dá se to emočně zvládnout?
Jsem příkladem, že dá. Ale není to jednoduché. Právě proto, že je to běh na dlouhou trať a proto, že nesete odpovědnost za celý tým. Nyní to jsou desítky lidí. A právě lidé v týmu jsou opravdu to největší bohatství. To je ten klíč k úspěchu. Na Hydalu pracují opravdu ti nejlepší. A to nejen v českém měřítku, ale i v mezinárodním. Fungujeme na principu naprosté důvěry. Je to něco, co má neuvěřitelnou energii.
Na nedávné tiskové konferenci jste naznačila, že počítáte se zpracováváním mnoha materiálů, od surovin z kafilerek až po tuk z fritování, zbytky zrnkové kávy, nánosy v čistírnách odpadních vod. Nabízí se otázka, kde začíná a kde končí potenciál Hydalu. Nepomýšlíte třeba na výrobu pracích prostředků, kosmetiky pro děti, speciálních krémů pro kliniky plastické chirurgie či tělových mlék jako nosičů minerálů, jimiž potřebujeme nasytit krev v lidském organizmu, aby lépe fungoval?
Jsme na úplném začátku. A to je na tom to krásné. My nevíme, kde končí potenciál Hydalu. Za dva týdny letím do Malajsie. Ve spolupráci s ambasádou a MZV jsme oslovili výrobce palmového oleje, že máme zájem o odpad z jejich výroby – odpadní olej. Jedem pro vzorky. A uvidíme. Stejné je to i s aplikacemi – jsou jich stovky. Vždy ale hledáme ty, kde je rychlá cesta na trh a pomáhají řešit problémy životního prostředí.
Nebojíte se o své know-how?
Po pravdě – nebojíme. Celý princip je jednoduchý, ale celé know-how je extrémně obtížně ukradnutelné. Roky vývoje bakterie, neuronových sítí pro řízení výrobních procesů, komplexní analytický systém... To ukrást dost dobře nelze.
Cirkulární ekonomika. Jediná cesta k budoucnosti planety. Jak daleko je Česká republika ve vnímání této strategie?
Jsme na tom stejně jako EU a svět. A to je velmi dobře. Máme podporu ze strany MŽP, MPO a MZV. Řešíme s nimi problémy praktické realizace, hovoříme o problémech, možnostech, společně prezentujeme. Jsme za to opravdu moc rádi a pomáhá nám to.
Evropská unie bude od roku 2020 požadovat zákaz výrobků s úmyslným obsahem mikroplastů. Už dnes máte konkurenční výhodu, která se dá těžko vyčíslit. Jistě to přináší spousty dalších otazníků, ale i nezměrnou radost. Jak ji krotíte?
Celý náš tým má už sedm let jedinou jistotu – každý den přinese mnoho problémů. Některé se zdají neřešitelné, ale my už víme, že řešení najdeme. Jako vždy. A radost. Díky ní to vše můžete přežít. Užíváme si ji – a další den ráno zase vstaneme! A jdeme dál.
ptala se Eva Brixi