Fotky převedené z karty fotoaparátu nebo fotky z mobilu nekončí někde na disku počítače. Naopak! Ing. Pavel Schreiber, předseda představenstva společnosti CeWe Color, a.s., potvrdil, že má firma dobrý rok a odborná veřejnost pracuje s fotografiemi stále více. Snímky z dovolených, firemních oslav, konferencí, nejrůznějších akcí a setkání žijí dál! A právě o tom jsme připravili rozhovor do naší Madam Business. Ze slov šéfa, který si bez obrázků neumí svůj život představit, jsem se také dozvěděla, čím ho zaujaly ženy v roli zákaznic a jak si jich za to váží. Nejedna z nich marketing CeWe Color inspirovala svým dotazem, nejedna napomohla šířit osobními zkušenostmi smysluplnost práce, kterou tato firma z Prahy 4 dělá. A tak tedy:
Ing. Pavel Schreiber
Letošní rok je pro vaši společnost i pro vás osobně rokem úspěchů – byl jste nominovaný na Manažera roku 2016, značka FOTOLAB získala titul Superbrands 2017, počet zájemců o vaše služby roste. V čem je podstata?
Ani vloni jsme si nevedli špatně, avšak letošní výsledky za leden až říjen jsou nádherné, dovolím si tvrdit, že vynikající! Čím to je? Uznávám, že nejsme levní a není naší snahou získat zákazníka přes laciný výrobek. Snažíme se přibalit vysokou kvalitu a náležitý servis, které širokou veřejnost přesvědčují, proč s námi spolupracovat. Dnes a denně hledáme přidanou hodnotu, jak být klientovi blíž, jak to udělat, aby naše produkty a služby potřeboval, chtěl, toužil po nich. Nevyrábíme sériově, ale specializujeme se na individualizované zakázky, pracujeme s lidskými emocemi. Naším špičkovým produktem je CEWE FOTOKNIHA. Z fotografií si jednotlivec, firma či organizace může navrhnout krásný a užitečný dárek, prezentaci – CEWE FOTO-KNIHU, tedy knížku, jejímž autorem je subjekt sám, fotky jsou jeho a grafický design si dotvoří dle možností, které mu nabízí náš software. Cokoli by klient potřeboval zjistit, poradit, pomoci, není problém, jsme k dispozici sedm dní v týdnu. Díky německé mateřské společnosti se dostáváme k nejnovějším technologiím, které nám umožňují růst, pracovat efektivně, rychle a skutečně ve vynikající kvalitě. Dnes můžeme nabídnout fotografie jako obraz i na plátně, v rámu takřka jakékoli velikosti, umíme udělat reprodukce uměleckého díla tak, že skutečné dílo může být uschováno v trezoru a kopie zdobit obývací pokoj majitele. Fotografie umíme aplikovat na různé materiály a předměty. Máme rozmanité vychytávky v online prostředí, šetříme zákazníkům spoustu času. Hýčkáme si loajální zaměstnance, kteří pracují s chutí, baví je to, a stejně tak dobře dokáží uspokojit poptávku v České republice jako německého či francouzského klienta. Vypravovali jsme zásilku i na ostrov Réunion.
To znamená, že se k vám do Prahy sbíhají zakázky i z různých koutů světa?
Ano, některé produkty a služby poskytujeme v rámci koordinace prací naší korporace my, některé polský výrobce, něco dělá jen Německo. Například fotografie v papírové formě či na jiném nosiči z analogových fotoaparátů se zhotovují pouze v Praze, a to pro celou Evropu. Stejně tak nabízíme pro evropské klienty i velmi ojedinělou službu – převedení starých záznamů, filmů pořízených kamerou „osmičkou“ či z VHS na jiný nosič záznamu, třeba na flash. Materiál vyčistíme a archivujeme tak, aby se dal bez problémů použít, promítnout jako vzpomínka či zajímavý dokument dané doby. Samozřejmě je nutné ho nejprve přehrát, a to je ta nejsložitější záležitost, zařízení, která k tomu slouží, pomalu dosluhují a největší problém jsou náhradní díly, které sháníme, takříkajíc kde se dá. Tím chci jen naznačit, že jsme v jistém slova smyslu také fajnkšmekři, kteří se snaží pomoci technologiemi v těch případech, kdy to už nikdo jiný neumí.
Úspěch nejsou jen čísla o zisku, ale také výpověď o smysluplnosti lidské práce. Jak to vnímáte? A co to vlastně úspěch je?
Co je podstatné: lidé hledají, jak druhým udělat radost. Promítá se to rovněž do požadavků na naše služby. Domnívám se, že jsme napomohli návratu fotografie k širšímu praktickému využití. Stala se i naším přičiněním fenoménem, který lidem zpříjemňuje dny všední i sváteční. To je ten úspěch, na který se ptáte. Snažíme se klientovi být nablízku, pomáhat mu a respektujeme digitální svět. Nemalé prostředky vkládáme do toho, aby o našich benefitech věděl. Chceme být hraví, pohotoví, intuitivní. Ne, úspěch opravdu není jen o penězích. Nejvíc mě u srdce hřeje, když třeba natáčíme Snídani s Novou a kameraman na mě zamává a řekne: jo, já si u vás nechal udělat obraz, já mám od vás kalendář... Je to výpověď o tom, že nás zná a že i náš produkt patří do jeho života. Že je zákazník spokojen, ba nadšen. Můžeme si přát víc?
Vlajkovou lodí je CEWE FOTOKNIHA...
Ano, náš sen se stal skutečností. Mnoho lidí si na tento produkt zvyklo, vrací se k nám a knihy s fotkami si zákazníci sestavují sami ku potěšení sebe i svých blízkých. Náš software, na jehož základě si můžete CEWE FOTOKNIHU navrhnout, je geniálně dokonalý, pomůže vám krok za krokem se vším, co potřebujete vyřešit. S výběrem a rozmístěním fotografií, s jejich úpravou, stačí si to vyzkoušet a nebát se. Obavy zájemců, že se jim to nepovede, že to nedokáží apod., jsme snížili na minimum. Pokud při přebírání výrobku zákazník nebude spokojen, třeba se sám sobě najednou na fotografiích nelíbí, nemusí si ji odnést ani zaplatit. Postupně tím odbouráváme obavy z výsledku. Máme kolem sebe spousty příznivců, kteří se vracejí a chtějí se zdokonalit. V jejich tvořivém přístupu je podporujeme, pořádáme kurzy a semináře. A žasneme, pro kolik lidí se právě tato činnost stala báječnou zálibou. V důstojné, a řekl bych až noblesní formě, si tak mohou uchovat fotky z dovolené, svatby, různých výročí, obrázky z přírody, houbaření, vzpomínky na firemní večírek. Ročně CEWE FOTOKNIH zhotovíme kolem 110 000 kusů.
Naznačil jste, že mají mnohostranné uplatnění. K čemu všemu poslouží?
Můžete tak zhodnotit nejen fotografie z výletu, ale z nejrůznějších akcí, okamžiků, své záběry z podzimní procházky, produktové foto, snímky z výroční konference, firemní grilovačky. CEWE FOTOKNIHY se staly vítaným pomocníkem ve firmách, zejména pokud jde o personalizaci každého výtisku. Mohou sloužit jako prezentace výrobků, modelů originálního oblečení nebo novinek ve výrobě, stejně tak jako mohou být průvodcem nejdůležitějších milníků života firmy v daném roce, mohou se zkombinovat i s papírovým poznámkovým blokem, může zde být průvodní slovo ředitele s jeho fotografií či foto člověka, jemuž je CEWE FOTOKNIHA určena. Těch možností je nespočet a já si troufám tvrdit, že vyrobit umíme opravdu všechno, nač si klient vzpomene. Jako obrazový materiál mohou posloužit fotky všeho možného, i náladovky podle ročního období, když jde o materiál, který má uvést například seminář o psychologii prodeje.
Čím jsou CEWE FOTOKNIHY zajímavé pro podnikatele?
Vyplatí se do počtu 50 kusů třeba pro živnostníky, kteří svému okruhu zákazníků potřebují vkusně sdělit, co nabízejí. Dobrou službu udělají dámské krejčové, která může zvěčnit své modely, nebo květinovému studiu, které se rádo prezentuje květinovými vazbami, stejně jako majiteli stavební firmy, jenž se může budoucímu zákazníkovi pochlubit, jaké rodinné domky postavil či zrekonstruoval. Může posloužit cukrářům, truhlářům, výrobcům originálních šperků... Pro jednu restauraci tak připravujeme například jídelní lístky. Již letitá je naše soutěž CEWE FOTOKNIHA roku. Aktuálně probíhá 8. ročník. Kromě toho máme další soutěže, například Our World Is Beautiful, což je největší otevřená fotosoutěž světa v roce 2017. Amatérští a profesionální fotografové letos přihlásili přes 183 000 fotografií a pro Česko je to o to větší úspěch, že mezi vítězi byla zástupkyně z ČR.
Blíží se konec roku, chystáme vánoční dárky. Je to pro vás vážně nejnáročnější část roku?
Taková období míváme dvě – když se lidé vracejí z letních dovolených a dobu předvánočních nákupů, a ta nám právě začíná. Dny se krátí, lidé tráví více času doma, zahrádky jsou zazimované, na houby se už nechodí, a tak člověk sedne k počítači a přemýšlí, co s fotkami... Na takový nápor jsme připraveni a zpracováváme zakázky až do 18. či 19. prosince s tím, že každá musí být dopravena na místo do 24. prosince. To víte, stane se i chybička, jsme jen lidé. Jednou jsem osobně na Štědrý den vezl zapomenutý balíček do Nového Strašecí a velmi jsem se omlouval. Dobře to dopadlo a dnes na to už jen vzpomínám.
Jste firmou hravou, a to dnešní doba vyžaduje. V jakých souvislostech vidíte produkty a služby, jež od vás předvánoční trh očekává?
Pod stromečkem nemusí být jen něco, co daný člověk potřebuje, co si přál, ale i to, o čem vůbec netušil, že by mohl dostat. Třeba naše CEWE FOTOKNIHA. Zdánlivá drobnost s nápadem udělá mnohdy více radosti než drahé šperky nebo kožich. Nyní se například hojně objednávají adventní kalendáře, takové ty s čokoládičkami. V tomto ohledu jsme začali spolupracovat s jednou renomovanou společností, která nám čokolády dodává, a můžeme pro firmy i jednotlivce vyrobit právě tyto kalendáře. Mohou být vyzdobeny logy, firemními fotografiemi, nač si jen zadavatel pomyslí.
Do popředí zájmu se dostávají také stolní kalendáře, v Čechách mají své stálé místo doma i v kanceláři. Čím jste vy obohatili sortiment možností?
Dám příklad: Pro naše zaměstnance vyrábíme stolní kalendáře takové, že každý týden provází fotka jiného pracovníka, tím kalendář svým způsobem personifikujeme, a jednoznačně z toho plyne, že s našimi lidmi komunikujeme a chceme, aby se jim dobře pracovalo. Někdo by řekl, srandičky, fotky... Jenže to je ta psychologie v praxi. V tom je hledání i nacházení smyslu drobných radostí, na kterých pak stojí svět, a nebojím se otevřeně říci, že i náš business. Ale vraťme se k otázce. Ano, stolní kalendáře znovu získaly oblibu, i když už žijeme takřka virtuálně. Mají své pevné zázemí v mnoha kancelářích, usídlily se na řadě pracovních stolů. Znám spousty šéfů, kteří nemají jen kalendář v počítači a mobilu, ale také před sebou, v papírové podobě, kam si mohou vepsat termíny, jména, schůzky...
Oblíbené jsou i klasické roční kalendáře s jednou fotografií na obálce a 12 fotkami pro jednotlivé měsíce – třeba pro menší firmy to může být skvělý dárek vystavěný na fotografiích majitele nebo šikovné manažerky týmu.
Během šesti týdnů před Vánocemi vyrobíme vždy okolo 150 000 takových kalendářů. Koncem prosince pak už jedeme vždy na tři směny, abychom vše stihli. Máme garanci – dodání objednaného zboží do Vánoc, nebo zdarma. Kdyby se skutečně něco vážného přihodilo a my nestačili zakázku odbavit, zákazník by neplatil nic.
Co dnes vyžaduje český trh? Jak lidé pracují s fotografií a co od ní očekávají?
Naše úsilí směřuje k tomu, abychom oživili cestu k fotografii a svým způsobem v té papírové podobě. Myslím, že se nám to podařilo. Doba, kdy jsme byli všichni nadšení jen z toho, kolik fotek se nám vejde na disk počítače, je pryč. Zážitek z fotografií nezískáte tím, že si je prohlížíte na monitoru, většinou na to stejně nemáte čas, ale tehdy, když máte fotky před sebou, třeba jako zmiňovanou CEWE FOTOKNIHU nebo jako kalendář, samolepku, obrázek na stěně. Pod tlakem doby a stresu lidé přicházejí na to, že je potřeba se také zastavit, oživit vzpomínky, udělat si pohodu – v kanceláři i doma, a to třeba pěknou fotkou.
Ženy mají k fotografiím, zejména k těm rodinným, tak trochu jiný vztah než muži. Projevuje se to v objednávkách, zakázkách?
Ano, určitě. Řekl bych, že 60–65 % zakázek mají na svědomí ženy. Jsou našimi úžasnými zákaznicemi, s nimiž se velmi dobře komunikuje. Jsou velmi citlivé, šikovné a znalé věci, s našimi produkty pracují. Mají sofistikované dotazy, na které rádi odpovídáme. A samozřejmě vztah k rodinné fotografii mají o něco vřelejší, jiný než muži. Plyne to z jejich biologické funkce, intenzivních emocí i z toho, že péče o děti a domácnost zpravidla z větší části spočívá stejně na nich. Ať jde o majitelky společností, nebo o ženy v domácnosti.
Nač byste právě nyní soustředil pozornost ženského publika? Myslím, že naše čtenářky, podnikatelky a manažerky, které plánují čas více než efektivně, by řada vašich produktů určitě zaujala.
Skoro se mi chce nasměrovat je ke zmíněným adventním kalendářům. Mohou být ušité firmě na míru a určitě lze jejich prostřednictvím dobře zaujmout. Za úvahu stojí i naše CEWE FOTOKNIHY třeba jako poděkování za výsledky, jichž dosáhl jejich firemní tým. Z vlastní zkušenosti vím, že se takové dárky nevyhazují, ale zůstávají navěky.
Jak byste charakterizoval něžnou polovinu lidstva v roli vašich klientek? Jaké jsou ženy – měřeno vaším pohledem?
Musím je pochválit. Velmi dobře znají náš sortiment a zajímají se o novinky. Na 60 % dotazů směřuje k termínům dodání. Plyne mi z toho, že dokáží svůj čas organizovat lépe než my, muži. Reprezentantky firem se ptají na detaily, jsou zvyklé tak pracovat. A za peníze vyžadují špičkové parametry. Jsem rád, že jim je dokážeme garantovat.
ptala se Eva Brixi