Po roce jsem se otázkami vrátila do společnosti Alcaplast, s.r.o. Do firmy, o níž loni na stránkách Madam Business vyprávěla Ing. Radka Prokopová, výkonná ředitelka, a také před rokem čerstvá Manažerka roku 2015. Letos jsem položila další otázky. Vedla mne k tomu řada nových ocenění, jež korunují úspěch této rodinné firmy na českém i celosvětovém trhu. Uvádí do praxe podnikatelskou vizi hodnot a morálky. Ostatně o tom již odpovědi Radky Prokopové:
Úspěch Alcaplastu je viditelný – dostáváte jedno ocenění za druhým, a to je jasný důkaz o mnohých přednostech, které firma má. Posledním je titul Lídr kraje Praha v soutěži Ocenění českých lídrů a květnový Malý delfín v soutěži Marketér roku. Určitě vám tato zpětná vazba ledacos napovídá a posiluje vaši motivaci...
Ano. Je to pro nás známka toho, že jsme se vydali správným směrem, že rozhodnutí, která děláme, jsou na místě, a především že naše výrobky jsou natolik kvalitní, přitažlivé svým vzhledem a spolehlivé, že se k nim naši zákazníci vracejí. Zároveň je to i zdravou motivací, která nás žene kupředu ve snaze být stále lepší, vymýšlet a vylepšovat produkty, které lidem zpříjemňují každodenní život.
Máte jedinečné výrobky, které přispívají k ekologickému provozu domácností i firem, jsou vyvíjeny velice důmyslně a mají náskok před konkurencí. V čem spočívá princip vašeho vývoje a nač se nyní zaměřujete?
Jde nám o to, aby naše výrobky měly dlouhodobou životnost a vysokou spolehlivost. Soustředíme se také na jednoduchou údržbu a snadné čištění. Naše nerezové podlahové žlaby se tak například pyšní zárukou 25 let. K tomu pochopitelně pravidelně sledujeme trendy nejen v České republice, ale zejména ve světě – například prostřednictvím veletrhů, kterých se účastníme.
Máte pravdu, že v našem oboru je konkurence vysoká a musíme s ní udržet krok. Alcaplast je exportní firma, která 70 % produkce vyváží. Naše pozornost se tedy upíná především tímto směrem. Jedním z našich cílů je být schopný dlouhodobě konkurovat evropským leaderům v oboru sanity.
Když se vrátím k vaší otázce a k tomu, na co se nyní zaměřujeme, měla bych vyzdvihnout naši řadu výrobků Ecology. Záleží nám na životním prostředí a jde nám o to, aby zákazníci díky našim výrobkům ušetřili. Za předstěnový instalační systém Ecology jsme mimochodem získali prestižní ocenění Gaia Awards v ro-
ce 2014 na veletrhu The Big 5 v Dubaji.
Předpokladem toho, aby se nový výrobek, uváděný na trh, stal úspěšným, je nejen jeho praktičnost, ale i vzhled. Kromě funkčních parametrů tedy velmi dbáme i na zajímavý design. V našem případě jde zejména o podlahové žlaby, které si lidé oblíbili a jsou žádané. V těch jsme dokonce jedničkou mezi prodejci na českém a slovenském trhu.
Výroba roste, přistavujete další provoz. K čemu velká investice poslouží?
S rostoucí poptávkou po našich výrobcích stoupá i potřeba rozšiřovat výrobní prostory, které nám v současnosti kapacitně přestávají stačit. Proto jsme se rozhodli pustit do výstavby nové výrobní haly C. Ačkoliv bude hotová až v říjnu letošního roku, již nyní se pyšní několika prvenstvími. Velikostí, rozlohou výrobních prostor, ale i částkou, kterou její výstavba spolkne. Investovat do ní budeme muset na 350 milionů korun. Rozpínat se bude na 20 000 m2. Tento gigant, který je největším ze stávajících výrobních hal Alcaplastu, rozšíří kapacitu výroby až o 35 %. Plánujeme, že do jeho útrob přesuneme celou výrobu a montáž související se zpracováním kovů. A to včetně moderního laserového pracoviště Alcaplast LaserCell.
Silnou stránkou se stal export, ve vašem portfoliu je přes 40 zemí světa. Kam byste ještě rádi zamířili? A navštívila jste všechny destinace, kde se vaše značka objevuje?
Přesto, že vyvážíme své výrobky do mnoha zemí světa, pořád ještě zůstávají destinace, které jsou, někdy i nečekaně, velmi zajímavé. Z afrických zemí je to například Nigérie, v Asii Indie nebo Pákistán a v Jižní Americe Brazílie. Někdy nás osloví zákazník ze zcela neobvyklých míst, jako například před měsícem z Faerských ostrovů. O to více potom potěší, když se z náhodné poptávky stane stálý obchod a dlouholeté partnerství. A jestli jsem navštívila všechny destinace, do kterých Alcaplast svoje výrobky dodává? Chtěla bych být u všech klíčových jednání. Hodně a ráda cestuji, dosud jsem však všechna místa, která bych chtěla, navštívit nestihla.
Udělat dobrý kontrakt dá hodně práce, ale někdy přispěje štěstí, souhra okolností. Co se vám osvědčilo při dobývání trhů? Bylo to i to štěstí?
Štěstí bývá v úspěšném obchodě velmi často důležitým faktorem. Být ve správnou dobu na správném místě není jen otázka plánování, ale občas je to i dílo náhody. Samozřejmě bez důkladné přípravy, analýzy potřeb zákazníků na možných trzích a bez faktu, že nabízíme výrobky světové kvality, by nám nebylo štěstí k ničemu.
Jste tvůrcem nových trendů v sanitární technice. Co si pod tím můžeme představit? O čem tyto trendy vypovídají? O ohledu na životní prostředí, úspoře materiálů, překvapivém designu, větších a lepších užitných vlastnostech?
Současným módním trendem je bezesporu šetření životního prostředí. V tomto směru ani my nezůstáváme pozadu. Soustředíme se na úsporný provoz svých produktů. U toalet jde například o malý objem vody při splachování, který nabízí naše moduly Ecology.
S užitnými vlastnostmi máte také pravdu. U nás se snažíme konstruovat výrobky tak, aby byly snadno udržovatelné. Pokud bych měla uvést příklad, pak nejvhodnějším je plně vyjmutelná zápachová uzávěra u podlahových žlabů, která umožňuje mechanické čištění bez použití chemických prostředků. Tím se vlastně opět vracíme k životnímu prostředí.
O tom, že i design si na poli sanitární techniky vydobyl stabilní pozici, hovoří i nejrůznější soutěže. Z pohledu Alcaplastu byl v tomto směru úspěšný rok 2014, kdy jsme si z prestižní Red Dot Award 2014 odvezli významné cenění za kolekci ovládacích tlačítek FLAT v kategorii Product Design.
Vítězit je krásné, posilující, ale také zavazuje, zejména ve vztahu k tomu, co na bedrech člověka leží. Motivace ovlivňuje nápady, vize, seberealizaci. K jakým myšlenkám vás ocenění přivedla?
Zůstat nohama pevně na zemi. Upřímně? Na úspěch si člověk v mžiku snadno zvykne. Jenže tak, jak rychle, nečekaně a s jakou intenzitou umí přijít, může i odeznít. Věřím, že pokud zůstaneme věrní své původní myšlence vyrábět kvalitu nad kvantitou, budeme pracovat rádi a s chutí se schopným týmem kolegů tak, jako doposud vize a nápady nás nemohou minout. A v tom právě tkví myšlenka seberealizace.
Alcaplast je rodinnou firmou, patří do skupiny těch, které získaly i v České republice velké renomé. V čem vidíte přednost rodinného podnikání?
Jednoznačně v důvěře. Kromě manžela, který je generálním ředitelem, ve společnosti pracuje i řada jiných členů rodiny, kteří se na jejím chodu podílejí. Alcaplast je, s nadsázkou, naše společné dítě, o něž s láskou pečujeme a pro něž chceme jen to nejlepší. Tak jako v životě.
za rozhovor poděkovala Eva Brixi