jana_kremlova_zm.jpgKdyž jsem nedávno při příležitosti zahájení 10. ročníku soutěže Ocenění českých podnikatelek slyšela vyprávět Ing. Janu Kremlovou, generální ředitelku firmy ALIKA a.s. z Čelčic na Hané příběh nejen o úspěších, ale i přesile problémů, které řešila v začátku podnikání, těžkých rozhodováních, a zase naopak nečekaných vítězstvích, pátrala jsem v duchu hlavně po tom, jak to dělá, že je tak vyrovnaná, usměvavá, vnímavá. Že není nepříjemná díky starostem, které se na firmu valí z běžné denní praxe, že jí vůbec nevadí četné otázky, které ji přítomní pokládají, že se nechová povýšeně k těm, kteří o výsledcích teprve sní. Říkala jsem si, že tato majitelka a šéfová v jedné osobě snad ani žádné složitosti nemá, že ji netrápí nedostatek zakázek, odborníků, přebujelá byrokracie, ani pramálo času, který je obecným nepřítelem každého z nás. Ale: jak to dělá? Z následujících odpovědí vyčtete, že i Jana Kremlová prožívá své každodenní životní epizody stejně jako všechny ostatní ženy z businessu. Peripetie výher i proher, strachu i odvahy, jistoty i nejistoty nemíjí nikoho, kdo se rozhodne dívat se na svět po svém:


Kdysi jste chtěla mít svou kavárničku s pražírnou. Začala jste, ale klubko vašeho rodinného příběhu se odvíjelo nakonec jinou cestou. Jaké byly ty začátky?

Začátky byly opravdu těžké. I když jsem rozuměla pražení kávy, nepočítala jsem s množstvím technických problémů, které pražení a balení kávy obnáší. Třeba že určité složení balící folie nekomunikuje s některým typem balícího stroje.

Dnes jste firmou, která zásobuje český trh praženými oříšky rozmanitého druhu, dodáváte do řetězců balená semínka, sušené ovoce, mák, tyčinky a spousty dalších dobrot. Od pražení kávy jste ustoupili. Proč vlastně?

Prodej kávy na začátku 90 let byl velmi ovlivněn nově příchozím fenoménem - televizní reklamou. Zákazníky moc nezajímalo, co je v sáčku, ale kdo nebo co je na sáčku. Dnes už je tato vzpomínka na sílu reklamy úsměvná.

Významný je pro Aliku také export. Kde si na vašich výrobcích pochutnávají?

Zásobujeme především český trh, ale také další země EU. Dodáváme např. malá balení na paluby letadel, do Švédska vyvážíme výrobky zaměřené na zdravou výživu, exportujeme český mák apod. Zkoušíme i arabský trh a v těchto dnech naše dcery hledají nová odbytiště na výrobky firmy na veletrhu v Číně.

Na trhu jste zapsáni rovných 25 let. Ale byla doba, kdy jste s manželem uvažovali o tom, že firmu prodáte, ačkoli je největší v oboru ve střední Evropě. Nakonec jste u rodinného podnikání zůstali, a to díky názoru vašich dvou dcer...

Ano, to je pravda. Obě dcery mají i své vlastní podnikatelské aktivity, nechtěli jsme je do nástupnictví nutit. Ale rozhodly se samy.

Slyšela jsem vás vyprávět o tom, jakými peripetiemi vaše podnikání procházelo, jaká vítězství přišla, na jaké prohry se nezapomíná. Čemu vás business naučil?

Mozek je úžasný orgán, který umí na prohry zapomínat. A není dobré se v minulosti moc prohrabovat. Co bylo, bylo. Business mě naučil hledat rychle podstatu problémů a příliš se nezdržovat zbytečnými detaily. A hlavně neztratit při řešení všech situací selský rozum a přirozenou pokoru. Také se mi vždycky osvědčilo rčení Ráno moudřejší večera. Protikladem podnikání je pohoda v rodině, která je pro mě strašně důležitá a moc si jí vážím a užívám si všech možných hezkých chvilek s manželem, dětmi i s pěti vnoučaty. Rodinná firma, kde pracuje osm rodinných příslušníků, je naše největší pracovní vítězství.

Měla jste někdy strach, že nezvládnete vše, co je potřeba?

První roky byl strach můj základní pocit, se kterým jsem se budila i usínala. Jestli budu mít zakázky, jestli budeme mít z čeho splácet moje půjčky, jestli to děti doma zvládají samy apod. Myslím, že i teď je ve mně strach pořád někde schovaný.

Rodinné firmy před dvěma desetiletími nebyly vnímané v nejlepším světle. Mnozí majitelům záviděli, aniž se přesvědčili, co podnikání vlastně obnáší. Dnes jsou naopak vnímané jako špičky businessu reprezentující důvěryhodnost, stabilitu, serióznost. Pociťovala jste, že někomu vadí vaše úspěchy?

Mám štěstí , že lidé kolem nás jsou normální. Jestli nám někde dál lidé závidí, tak to nedávají najevo a my to nevnímáme. Ani se tím nezabývám, stejně bych to nemohla změnit.

Říká se, že optimismus a víra v dobro umí člověka naladit tak, že se mu všechno daří. Vy jste usměvavá a plná pozitivní energie. Otvírá vám to dveře k zákazníkům?

Možná pomáhat otevřít dveře, ale na konečný výsledek to vliv nemá. Potravinářství je obor, kde boj o ceny je velmi tvrdý a rozhodují pouze čísla. Ať už s úsměvem nebo bez něj.

Věříte v intuici? Napovídá vám?

V intuici věřím, Jsem schopná často uhodnout vývoj situací a pomáhá mi i při výběru zaměstnanců.

Co v sobě nese vaše dnešní pozice generální ředitelky? Co všechno máte ve svých kompetencích? A o čem již nerozhodujete vůbec?

Nezabývám se žádnou operativou. Stejně tak už nezasahuji do kompetencí našich dcer. Nechala jsem si nábor zaměstnanců a controlling. Snažím se rozhodování, která jsem dělala na základě zkušeností, převádět do tabulek s čísly, abych tím v budoucnu ulehčila svým kolegům řízení procesů a vedení firmy z pohledu strategie a ziskovosti.

Je dnes podnikání pro firmy jednodušší než dříve? Zlepšilo se něco, anebo naopak?

V něčem je lehčí. Dostupnost všech informací na internetu, práce přes WIFI odkudkoliv na světě a skvělé program , pomáhající k rozhodování, jsou velkou výhodou současnosti. Ale potíže s pracovní silou a nástup robotizace jsou zase daleko větší než v 90 letech. I síla konkurence je ostřejší nyní než když jsme začínali my.

Podle čeho inovujete výrobu?

Snažíme se naslouchat přáním obchodních partnerů, kteří od nás výrobky odebírají dlouhodobě. Také se inspirujeme na mezinárodních veletrzích, na zahraničních cestách a vlastním vývojem.

Zabýváte se také zdravou výživou, baví vás bylinky. Je to nutnost provázaná a vaším sortimentem nebo jen koníček?

Taiči, joga , zdravá strava jsou mými koníčky. Dokonce jsem začala studovat i kurz výživového poradenství. Moc mě to baví a zatím nově nabyté znalosti aplikuji pouze na sobě a známých. Ale mám v plánu propojovat informace i s ohledem na naše zákazníky, kteří nakupují výrobky zdravé výživy na našem eshopu zdraveorechy.cz

Snem řady žen je založit vlastní firmu. Jak byste ty, které se rozmýšlí, motivovala?

Podnikání je velmi svobodný způsob života. Člověk rozhoduje sám za sebe , nese svou kůži na trh, je zodpovědný zpočátku jen za sebe, pak za svou rodinu a nakonec i za své zaměstnance, které na podnikání naváže. Myslím, že pro ženy je moc důležitá podpora partnera a rodiny. A také jsem přesvědčená, že podnikání je pro ženy velkým přínosem.

otázky připravila Eva Brixi

www.alika.cz