Touha po kvalitě i kvalita jako základní prvek úspěchu na trhu je jedním ze základních atributů dnešního tržního hospodářství. Na jedné straně ji bereme jako samozřejmost a nutnost, na straně druhé cítíme, jak moc potřebujeme k jejímu prosazení do praxe vůli, odhodlání, vytrvalost, nástroje a systémy, které otevřou ty správné dveře. O tom jsem hovořila s Ing. Elenou Stibůrkovou, předsedkyní České společnosti pro jakost:
Co dnes Česká společnost pro jakost může firmám nabídnout?
Jsme nezávislý a nepolitický spolek sdružující široké spektrum osob a organizací působících v různých oborech. Naše zaměření vychází z managementu kvality, který se postupem let orientuje i na jiné systémy managementu. Nejen našim členům nabízíme komplexní služby v oblasti systémů managementu, nástrojů managementu kvality, ale i další oblasti na tyto aktivity navazující.
Co tedy můžeme nabídnout? Můžete si u nás zakoupit publikace, a to jak díla původní – českých autorů, tak překlady různých zahraničních publikací, a nemůžu nezmínit velmi žádané publikace pro oblast automobilového průmyslu, které překládáme, vydáváme a distribuujeme na základě exkluzivních smluv a také, díky spolupráci s ÚNMZ, spolupracujeme na komentářích a vydáváme komentovaná vydání norem pro systémy managementu.
Dále nabízíme širokou škálu vzdělávání v otevřených kurzech a uzavřených školeních přímo v organizacích, přičemž tato aktivita je dále doplněná o pořádání seminářů a konferencí. Velkou prioritou je početný tým lektorů a přednášejících – vždy odborníků na přednášenou problematiku s praxí v oboru. Díky akreditaci EOQ a ČIA pro certifikaci osob působících v oblasti managementu kvality, EMS, BOZP a dalších oborech jsme schopni nabídnout i získání personálních certifikátů stvrzujících způsobilosti, ke které byly vydány. Komplexnost našeho snažení předložit ucelený balíček všeho, co dnešní organizace potřebují, je certifikace akreditovaných oborů systémů managementu a certifikace produktů. Pro rozšíření našich služeb vzniklo v rámci našeho spolku Centrum excelence a Centrum technické normalizace, kde zpracováváme nejen „kvalitářské“ normy, ale poskytujeme i související informační servis. Můj výčet toho, co jsme schopni nabídnout, určitě není vyčerpávající, ještě více se dovíte na našich webových stránkách, kde vás rádi přivítáme.
O které služby projevují největší zájem podnikatelé a manažeři?
Řekla bych, že v poslední době se hodně zvýšil zájem o školení a získávání personálních certifikátů. A to je dobře. Žijeme ve strašně hektické době, neustálý konkurenční tlak by měl ještě více nutit organizace, aby se dlouhodobě a strategicky zabývaly rozvojem svých zaměstnanců a uvědomovaly si, že nahradit zaměstnance je velice složité a drahé. Se zaměstnanci odchází i jejich vědomosti, které mohou být a mnohdy jsou základem růstu organizací a jejich bohatstvím. Zaměstnanci jsou znalci procesů, bez nich to nejde. V zájmu každé organizace by mělo být, aby management znalosti svých zaměstnanců permanentně rozvíjel a zajistil, že budou k dispozici všem, kteří je mohou potřebovat.
Vidím vzdělávání i jako jeden z nástrojů motivace – jako spravedlivou odměnu, jako podpůrný prostředek osobního růstu zaměstnanců, vždyť téměř každá činnost v organizaci je realizována člověkem a ten je jedním z nejdůležitějších zdrojů, které organizace potřebuje. Je třeba o něj pečovat!
Zlepšuje se kvalita managementu českých firem, stoupá úroveň řízení?
Narůstající potřeby organizací, nové podnikatelské aktivity, stále větší a náročnější požadavky zákazníků zvyšují rovněž nároky na management a na úroveň řízení.
Já už hodně pamatuji, ale i v minulosti byli manažeři skvělí, dobří a „nemanažerští“ – tedy špatní. A řekla bych, že tak je tomu i dnes.
Trošku zavzpomínám... Když jsem před 33 lety po studiu na vysoké škole nastoupila do výrobní organizace, můj start v rámci ročního adaptačního procesu byl ve dvousměnném provozu ve slévárně oceli. Jednou na odpolední směně se u mě zastavil menší příjemný chlapík a zeptal se mě „Jak se vám u nás líbí, paní inženýrko?“ Musím říci, že odpolední směna mě odbourávala, ale nějaký šestý smysl mi našeptal, abych nebyla hubatá, protože ten člověk má asi opravdu zájem. Odpověděla jsem, jak, to už nevím, a ani to není důležité. Přesto mě ten zájem natolik zaujal, že jsem pátrala, kdo to vlastně byl. Velice mě překvapilo zjištění, že to byl generální ředitel společnosti, která měla v té době více než 2000 zaměstnanců se šesti pobočnými závody. Na směnách při putování po různých provozech, během mé výrobní praxe jsem ho hodně často vídala a naprosto mi učarovalo, jak tu firmu skvěle zná, jak zná lidi i jména zaměstnanců, mezi nimiž byli i ti na těch nejnižších úrovních. Proč o tom mluvím? Měla jsem možnost s ním spolupracovat i dál a hodně mě ovlivnil v mém dalším profesním růstu. Tak to byl pro mě top manažer, i když „z doby minulé“, a takových je dnes opravdu málo. Těm soudobým nějak chybí ta „člověčina“, péče o lidi spojená s jejich motivací a komunikace s nimi.
V čem, podle vašeho názoru, spočívá největší hodnota a přínos filozofie kvality?
Vývoj filozofie kvality v mé mysli prošel docela dost velkým vývojem. Když o tom tak přemýšlím, vnímání kvality bylo vždy poplatné mému profesnímu růstu. Nejdříve to byla kvalita produktů, které jsem vyráběla jako dělník, pak kvalita technické přípravy výroby produktu, který se měl vyrábět, následovala komplexní kvalita všeho, co se vyrábělo ve vztahu ke kontrolám a zkoušení, až přišly na řadu normy kvality pro systémy managementu. Dnes vidím systémy managementu kvality jako jeden z možných „nástrojů“ pomoci pro řízení organizací, pokud ten, kdo se rozhodne tento „nástroj“ použít, to tak chápe. Svým klientům vždy říkám: Systém managementu kvality musí sloužit vám, ne vy jemu. Pokud to tak není, někde je chyba. Najděte ji a proveďte změnu. Nechápejte systémy managementu kvality jako direktivní normu, kterou je nutno zavést. Chápejte ji jako souhrn požadavků, které, když dobře uchopíte, budou součástí kvalitního řízení vaší firmy. Chápejte kvalitu jako přirozenou součást života organizace, ale i běžného žití. Její přínos může být ocenitelný jen v případě, že je vnímána a pochopena a vyžadována jako samozřejmost v jakémkoli kontextu.
A kam se bude kvalita ubírat? Máte jasné vize, připravené nové programy, projekty a edukaci?
Obecně se kvalita projevuje jako základ i jiných systémů managementu integrací vhodných postojů a praktik do strategií organizací. Žádná organizace nefunguje izolovaně. Dnes v podmínkách podnikání by nemělo být možné, aby se organizace soustředily pouze na výkonnost a ekonomický růst, ale kvalita podnikání zahrnuje i ohled např. na kvalitu péče o životní prostředí, zajištění bezpečnosti, řešení sociálních aspektů, úspor energií a jiných záležitostí, které souvisí s prvky jejich činností podle oborů a zaměření organizací, ať už produkují hmotný produkt, či se zabývají poskytováním služeb.
K nejdůležitějším aktivitám každého manažera patří přijímání rozhodnutí o postupech a způsobech řešení problematiky, před které je postaven. Aby se mohl s tímto úkolem kvalifikovaně vyrovnat, musí umět definovat svou potřebu informací, které jsou pro jeho rozhodování nezbytné. Samozřejmě se snažíme, v souladu s naším posláním, získávat potřebné informace, na základě kterých plánujeme další rozvoj, přesvědčujeme se o správnosti získaných informací a o tom, jak je nejlépe použít pro další rozvoj společnosti. Jakmile víme, kdo jsou naši zákazníci a co se jim líbí a co požadují, můžeme se plně soustředit na to, abychom je přesvědčili, že náš produkt uspokojí jejich potřeby.
Snažíte se působit i na životní styl manažerů? Na kvalitu života v souvislostech?
Kvalita života je široký pojem a je vnímána každým jedincem jinak a může být vnímána odlišně v kontextu různých souvislostí a odlišných pojetí. Česká společnost pro jakost se snaží ovlivnit vnímání této problematiky prostřednictvím zaměření našich kurzů týkajících se životního prostředí, bezpečnosti a sociální odpovědnosti firem, a ukázat tak možnosti pro zdravý život, pro bezpečný život a pro moderní život. A samozřejmě se podílíme na naplňování Národní politiky kvality, která sama o sobě směřuje ke zlepšování kvality života občanů.
Jakými zásadami se řídíte vy? A co vám udělá největší radost, ať již v osobním, či manažerském životě?
1. Komunikace – osobní kontakt – čím větší je organizace, tím větší je potřeba komunikace, ale totéž platí i v těch malých.
2. Učení se jako nepřetržitý proces – kdykoliv a kdekoliv!
3. Práce v týmu – je snadnější, spolupracuje-
te-li s ostatními, i když třeba dáváte přednost studiu nebo se rozhodujete rádi sami. Můžete diskutovat problémy, učit se od jiných, naslouchat jiným, vzájemně se inspirovat.
A co mi udělá největší radost? V profesním životě, ač to zní jako fráze, je to opravdu spokojenost klienta, a nemusí to být zrovna pochvala! To je něco, co vždy „dobíjí baterky“ a vždy mě nastartuje do dalších aktivit na všech polích mé působnosti.
A v osobním životě? Velkou radost mi vždy udělá jakýkoli krátký, delší či dlouhý výlet, prodloužený víkend nebo dovolená, kterou vybere, připraví a zorganizuje můj manžel, společná procházka na pěšince podél řeky Sázavy ještě ve společnosti čtyřleté holčičky a dvouletého chlapečka a koneckonců i pochvala za mé kulinářské umění, které je pro mě velkým relaxem a moc mě těší.
Ve vedení ČSJ jste krátce, v čem byste chtěla být nejvíce nápomocna strategii?
Jsem členem spolku od jeho založení s pořadovým číslem 85. Popravdě v době, kdy jsem se jako zaměstnanec v manažerské funkci odpovědné za kvalitu v té době hodně velké organizace poprvé zúčastnila akce České společnosti pro jakost – tenkrát kurzu Manažer kvality, nikdy mě nenapadlo, že bych mohla být její součástí a nakonec své zkušenosti předávat na témže kurzu jiným. Dodnes si pamatuji, jak mi jeden z lektorů, který mě znal ze spolupráce s organizací, v níž jsem působila, řekl: „Co vy tady děláte, vždyť vy jste manažer kvality?“ Tenkrát jsem trošku znejistěla, zda mi kurz vůbec něco přinese. Přinesl. V podstatě to byl, aniž bych tušila, start mého následného profesního života, kdy se patnáctiletá praxe „kvalitáře“ skvěle spojila s teorií. Kurzů na ČSJ jsem absolvovala pak ještě spoustu a po odchodu z výrobní společnosti jsem s ní začala pracovat i aktivně, nejen jako lektor, ale i jako člen volených orgánů. V minulém funkčním období jsem pracovala v předsednictvu jako místopředsedkyně odpovědná za rozvoj společnosti. Chci tím jen maličko oponovat, že ve vedení společnosti krátce nejsem a na tvorbě strategie jsem se podílela i v minulosti. Krátce jsem předsedkyně, a to je pro mě opravdu nová role. Mám naštěstí kolem sebe skvělý tým jak ve výkonném aparátu, tak v předsednictvu s jasnou představou o tom, co chceme a kam chceme jít, a jakým směrem se dál rozvíjet.
V čem vidím svou roli? V motivaci, podpoře a usměrňování týmu tak, abychom dosahovali toho, co jsme si předsevzali. Díky 33leté praxi v kvalitě mi moje pracovní, technické, manažerské a odborné zkušenosti snad dávají možnosti působit přímo i nepřímo na tým a pomoci tak, abychom společně zajistili růst a udrželi se na špičce.
otázky připravila Eva Brixi