Styl je vizitkou člověka. Na jeho základě často soudíme, s kým máme tu čest. Intuitivně předpokládáme, že odráží osobnost, vnitřní rozpoložení, kvality člověka. Je ale vždy autentický a odpovídá skutečně tomu, jak se jeho reprezentanti cítí? Skutečně hovoří o jejich já? A není na čase udělat ve svém šatníku změnu, která vyžene temné odstíny a nahradí je barvami, které budou opravdu vaší druhou kůží, již budete nosit s radostí? O tom jsme si povídali s Dagmar Gabulovou, první certifikovanou expertkou na styl pro Českou a Slovenskou republiku a autorkou knihy Styl – Cesta ke kráse, sebevědomí a charizmatu.
Rozhodnu-li se změnit svůj styl, image, čím bych měla začít? Jsou pro každého zásady změny stejné, nebo je nutno ke každému přistupovat individuálně?
Podělím se s vámi o svůj osobní příběh. Dlouhou část svého života jsem milovala černou. Toužila jsem, aby se na mě někdo z oblasti módy podíval a řekl mi, co v oblékání dělám správně a co mám změnit. Ale většina stylistů se oblékala do černé a nosila neforemné oblečení. Jelikož si myslím, že lidi ze světa krásy a módy by měli být reklamou svojí práce, jejich vzhled mě příliš nepřesvědčil.
Osudové bylo až setkání s koloristkou, která mi pomohla pochopit svět barev. Dala jsem na její rady, protřídila si šatník a doplnila ho doporučenými odstíny. Jeden velký pytel věcí tmavých, smutných a studených šel pryč a nově dokoupené kousky mi šatník rázem rozsvítily. Když jsem přišla druhý den do práce oblečená do svých barev, komplimenty se jen hrnuly. Můj šatník najednou hýřil barvami a pokaždé, když jsem se do něj podívala, měla jsem lepší náladu i chuť se hezky obléct.
Jakmile jsem porozuměla tomu, jak barvy fungují a které z nich jsou pro mě ty nejlepší, ještě více mě bavilo vymýšlet, co s čím zkombinovat a co si obléknout další den. Tápání vystřídala jistota a já přesně věděla, v čem zazářím a jaké barevné tóny můžu již navždy ignorovat. Černá šla ze šatníku jako první a překvapivě mi jí vůbec nebylo líto. Ve správných barevných odstínech a špercích jsem se totiž začala i jinak cítit. Pozitivní reakce a pohledy okolí na sebe nenechaly dlouho čekat.
Takže odpověď je jednoznačná – začněte barvami! Ty totiž dokážou čarovat. Jako mávnutím kouzelného proutku vypadáme díky správným odstínům atraktivnější, v okamžiku se rozzáříme i omládneme.
Lze na základě vašich zkušeností říci, jaká změna je pro styl člověka nejjednodušší a která naopak představuje náročnou výzvu?
To je individuální. Mám klientky, které za mnou přišly s tím, že jsou výlučně kalhotový typ a o sukních nechtěly ani slyšet. Po pár letech společného nakupování se položky jako sukně a šaty stále častěji objevují na našich nákupních seznamech. Zdá se, že i v módě platí „nikdy neříkej nikdy“. Podstatné však je, že požadavek na změnu přišel z jejich strany v době, kdy na sukně byly připraveny a samy je chtěly vyzkoušet. Opačně by to nefungovalo. I když já jsem je na nich viděla od počátku naší spolupráce.
Můžeme k této změně někoho přivést, například naše blízké, nebo je potřeba, aby se rozhodl pro novou image člověk sám? A případně, jak na to?
Základem je, aby člověk zatoužil po změně stylu v první řadě sám. Když já jako poradce nebo kdokoli z okolí klienta chceme více než on, výsledky se bohužel nedostaví nebo jsou krátkodobé. Za touhou po změně šatníku se u většiny lidí totiž skrývá přání změnit něco ve vlastním životě – v práci nebo soukromí.
Jak probíhají individuální konzultace? Kolik společných sezení je třeba a jak často by měly klientky schůzky absolvovat, aby byla změna stylu úspěšná?
Část poradenství se realizuje u klientky v pohodlí jejího domova a druhá část v obchodech. Ráda se ženami pracuji nejen na odrazu, který vidí v zrcadle, ale i na obrazu, který mají samy o sobě. Nejprve je potřebuji poznat, povídat si s nimi a napojit se na jejich svět, abych je dokázala správně navenek vyjádřit. Učím je pracovat s jejich aktuální postavou, odhalím lichotivé barvy a pomůžu najít jejich osobní styl tak, aby se v novém oblečení cítily jako ve své druhé kůži. Výsledná image je pak nejen stylová, ale hlavně autentická a v souladu s jejich osobností.
Nejenže samy porozumějí tomu, co jim sluší, co ne a proč, ale ke své kráse získají navíc i klíč. Materiály ve formě vzorníků barev a střihů slouží jako spolehlivý pomocník v budoucnu a jsou zárukou, že nesklouznou k původním stereotypům oblékání. Do úvahy se bere také kompletní šatník, který se ještě před nákupy vytřídí na věci, které jim sluší, a na věci, které jim škodí. To proto, aby bylo využito to nejlepší z toho, do čeho již investovaly a co už doma mají.
Teprve pak následují společné nákupy. V rámci nich se šatník nejen doplní o kousky a odstíny, které v něm chybí, ale také se klientky a klienti naučí, jak mnohem rychleji a efektivněji nakupovat, zjistí jak se orientovat v obchodech a nacházet v nich pro sebe ty pravé kousky.
Délka spolupráce je různá. Dámy, které chtějí šatník budovat během více ročních sezon, mé služby využívají v průběhu celého roku. Jsou i takové, pro které je základní nastavení a nasměrování dostačující a vše zrealizujeme v rámci dvou schůzek.
Poskytujete své služby a konzultace také firmám. Jakých témat se zde nejčastěji dotýkáte? Co je pro jejich zaměstnance nejdůležitější?
Pro korporace a mezinárodní společnosti vedu workshopy týkající se dress code. Ten se totiž zaměstnancům ve většině firem komunikuje pouze v textové formě, tj. popisem toho, jaké oblečení je a jaké není v pracovním prostředí povoleno. O módě, i když kancelářské, se však těžko komunikuje písemně. Aby lidé pochopili její pravidla a hranice správně, potřebují nejen konkrétní ukázky, ale i osobní vysvětlení. Aby se v předepsaném dress codu navíc cítili i komfortně a sami sebou, nezbytná je individuální diagnostika barev, typu postavy a doporučení vhodného oblečení každému na míru.
Kromě toho trénuji personál obchodů s dámskou konfekcí v oblasti barev, střihů a stylu, aby dokázal zákaznicím vhodně poradit s výběrem. Z toho mám velkou radost, protože věřím, že tak lidem přinese obrovskou hodnotu a zcela jiný zážitek z nakupování.
(kat, red)