Heleně Kohoutové, zakladatelce projektu, jsem položila tři otázky:
Jak byste charakterizovala vítězky Ocenění českých podnikatelek? Co mají společného?
Všechny tyto ženy spojuje osobní angažovanost v jejich firmách, které berou jako svou druhou rodinu. Důležitá je pro ně atmosféra na pracovišti a kolegiální vztahy mezi zaměstnanci. Rovněž kladou důraz na dobré vztahy se svými zákazníky. Za prvořadost svého života považují svou rodinu a dobré jméno své firmy. Samotný zisk – tedy to, co je pro každé podnikání zásadní – bývá v žebříčku jejich priorit až na pátém šestém místě. Ženy často mluví o hodnotách, ale vnímají je jinak než z komerčního pohledu.
Soutěž získává stále více příznivců a obdivovatelů. Příběhy, výsledky i osudy zúčastněných firem tvoří do jisté míry historii ekonomiky České republiky. Mnohé oceněné ženy však samy sebe považují za samozřejmost všedního dne. Není to málo? Neměly by přidat na hrdosti a ubrat na přirozené skromnosti?
Devět let hovořím s ženami podnikatelkami, byly jich za tu dobu tisíce. I z těch, které potom stanuly na místech vítězů, mi téměř každá řekla, že si myslí, že jsou tam určitě lepší podnikatelky, že ony samy ještě nejsou dost dobré a že mají před sebou ještě velký kus práce. To mě motivovalo k tomu, abych v letošním roce hovořila o tom, co tvoří hodnotu firmy. Protože to není jenom zisk nebo podíl na trhu, není to jenom know-how a nejsou to jen lidé. Ale je to také vizibilita a to, jak o sobě a své firmě zakladatelky hovoří. Tohle by neměly podceňovat. Mimochodem to bylo i příčinou toho, že jsem v loňském roce začala mluvit o tom, že budujeme hrdé Česko. Což má dvojí aspekt – jednak aby na sebe byly ženy více hrdé a aby byly více sebevědomé, a jednak aby si jich více vážili i ti druzí. A abychom si my Češi více vážili toho, jaké tady máme skvělé lidi, a tedy samozřejmě i ženy. A že česká ekonomika nestojí jen na těch největších businessech, ale i na malé, vytrvalé mravenčí práci malých a středně velkých firem.
Objevovat talenty podnikání a zjišťovat, že jich přibývá, musí být vaše velká radost. Jak to ovlivňuje váš pohled na svět?
Díky tomu, že se mohu potkávat s takovými lidmi, získávám přesvědčení, že věci v životě mají smysl – že má smysl podnikat a že má smysl intenzivně pracovat. To, že mohu vytvářet něco užitečného pro druhé lidi, motivuje mě i celý můj tým, a umožňuje mi dívat se na svůj život i podnikání z nadhledu a další perspektivy.
Kde můžete vidět ty nejšikovnější české ženy pohromadě? Kde můžete být svědky neuvěřitelně silných příběhů lidské vůle a úspěchu? Projekt Ocenění Českých Podnikatelek – OCP podporuje a oceňuje české podnikatelky. Hodnotí se jedinečná kombinace tvrdých čísel a osobních podnikatelských příběhů. V Ocenění Českých Podnikatelek dojde uznání společenská odpovědnost držená v rukou českých žen a jejich vliv na celkovou kultivaci podnikatelského prostředí. Samotné podnikatelky díky automatickému členství v klubu podnikatelek získávají nepřetržitý přísun podnikatelských rad a tipů, nový pohled na své podnikání a velice často i nová přátelství. Za dobu existence soutěže bylo oceněno již 77 vítězek.
s využitím tiskových informací připravila Eva Brixi