Mnohokrát jsem se ptala sama sebe, jaký návod na život právě tato žena má, zda nepoužívá nějaká kouzla, triky nebo záhadné postupy, aby působila vždy vstřícně, laskavě, rozvážně a tak, že na ní nikdy nepoznáte únavu, přemíru úkolů, které je třeba vyřešit, nebo stres. JUDr. Hana Machačová, náměstkyně generálního ředitele pojišťovny Kooperativa je osobností, která se s postupujícím časem totiž nemění. Nepřibývají vrásky, ale rozmanitá ocenění její práce. Je členkou Klubu manažerek ČMA (Česká manažerská asociace). V roce 2013 získala ocenění VIA BONA za filantropii. Pravidelně se umisťuje v žebříčku nejvýznamnějších žen českého businessu a nejvlivnějších žen Česka. Při příležitosti 25. narozenin Kooperativy jsem pro ni připravila několik otázek:
Kooperativa pojišťovna k vám patří stejně jako vy k ní. Na prknech, která znamenají svět pojišťovnictví, jste strávila mnoho let. Co tato zkušenost pro váš profesní život znamená?
Myslím, že se nedá mluvit jen o zkušenosti. Pojišťovnictví, zejména pak pojišťovna Kooperativa, v podstatě utvářely celý můj profesní život. Po absolvování Právnické fakulty Univerzity Karlovy jsem se nějakou dobu zabývala správním právem v místní samosprávě. Po narození syna se však naskytla šance na změnu a já nastoupila do České státní pojišťovny. A pojišťovnictví jsem už zůstala věrná.
Pamatuji se na vyprávění o úplných začátcích Kooperativy, na příběh o pár židlích a hrncích na kafe a odhodlání vytvořit pojišťovnu na atraktivnějším principu, než bývalo v Čechách zvykem, a nabídnout lidem množství produktů, aby si každý vybral podle svého. Splnily se tyto představy?
V roce 1995, kdy jsem do Kooperativy nastoupila, měla Kooperativa už 68 poboček a kromě pojištění majetku velkým průmyslovým podnikům nabízela i pojištění majetku občanů. Pojištění domácnosti dokonce v té době získalo značku Czech Made. Takže úplné začátky jsem nezažila. Ale entuziazmus zakladatelů Kooperativy zde byl cítit stále. Mojí doménou se v Kooperativě stal obchod. Prošla jsem od funkce obchodní ředitelky agentury Střední Čechy – jih až po zodpovědnost za celý obchod v Kooperativě na pozici členky představenstva. Dnes v rámci představenstva odpovídám za majetkové likvidace, za Centrum pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy a Centrum zákaznické podpory. I při řízení těchto oblastí je znalost obchodu velmi přínosná.
Jak by se odvážila členka vrcholového vedení charakterizovat postavení „své“ pojišťovny na českém trhu finančních služeb?
Například ještě v roce 1997 činil tržní podíl Kooperativy na českém trhu pouze 9,8 %. Podíl České pojišťovny byl na úrovni 60 %. V současnosti Kooperativě patří přes 21% podíl na trhu a je druhou největší pojišťovnou. V pojištění motorových vozidel a pojištění podnikatelů jsme dokonce největší pojišťovnou u nás. Tolik čísla, která, myslím, mluví sama za sebe. A pokud vezmeme soft vlastnosti, snažíme se být pojišťovnou, která neslibuje nemožné. Tedy nepodbízíme se cenou, ale snažíme se klientům nabídnout optimální pojištění za férovou cenu a co nejkvalitnější služby. A podle toho, že dnes spravujeme téměř čtyři miliony pojistných smluv, si myslím, že jde o správnou cestu.
V čem jste nejlepší?
To byste se asi musela zeptat dvou milionů klientů, kteří si nás vybrali a pojištění si u nás sjednali. Věřím, že pokud bychom pro ně nebyli nejlepší, tak by si nás nezvolili.
Před rokem jste se rozhodli nahlédnout do života lidí prostřednictvím projektu Česká rodina žije. Co zatím výzkum ukázal?
Jak vlastně žije česká rodina? Jak stoluje, sportuje, kdy se dostává do krizových situací a jak odpočívá? Hledat odpovědi na tyto a podobné otázky je velmi důležité, protože pouze když rodiny (a tedy naše klienty) poznáme, můžeme o ně skutečně pečovat a můžeme jim s některými starostmi pomoci. Snaha poznat naše zákazníky se stala jedním z důvodů, proč Nadace pojišťovny Kooperativy realizovala tento rozsáhlý průzkum, který mapuje život současných českých rodin, popisuje jejich zvyky, ale samozřejmě i zlozvyky. Zjistili jsme například, že české domácnosti mají starost o své nejstarší členy. Téměř 70 % rodin se obává o důstojné stáří příbuzných. Na 80 % z nich je přesvědčeno, že na podzim života svých blízkých nejsou připraveny. Péče o seniory často znamená růst finančních nákladů, respektive omezení pracovní aktivity. Kooperativa je zvyklá pomáhat, a proto se snažíme jít ještě o krok dál a chceme investovat do podpory projektů, které budou zaměřené na zlepšení života českých rodin. Více najdou zájemci na webu www.ceskarodinazije.cz.
Vašimi klienty jsou firmy i živnostníci, velké průmyslové celky. Nač by měli majitel, akcionář i OSVČ vždy pomýšlet?
Podnikatelům nabízíme ochranu proti všem pojistitelným rizikům, jimiž mohou být oni a jejich podniky ohroženi. Chtěla bych předeslat, že dbáme na to, aby naše služby přesně odpovídaly individuálním potřebám klientů. Pojistná smlouva musí být precizní a zahrnovat všechny relevantní okolnosti, rizika a požadavky klienta. Základem naší nabídky je samozřejmě živelní pojištění. Velmi důležité, avšak klienty stále podceňované, je pojištění pro případ přerušení nebo omezení provozu. Klienti si neuvědomují, že než dojde k plnému obnovení provozu, může uplynout dlouhá doba, po kterou musí hradit náklady, které nepřestaly nabíhat (nájmy, leasingové splátky, poplatky za energie). Toto mezidobí může být pro firmu kritické... Stále důležitější je pojištění odpovědnosti za újmu. Náhrada újmy se v těchto případech nevyplácí pojištěnému, ale poškozenému, tedy třetí osobě. Toto pojištění pokrývá odpovědnost za újmu způsobenou při provozní nebo obchodní činnosti, újmu způsobenou vadným výrobkem apod.
A kdy nejdříve při vzniku firmy nebo živnosti je možné pojištění založit?
Hned, jak je co pojistit. Zejména zařízení, které je pro jeho živnost nebo podnik nepostradatelné, je nutné co nejdříve pojistit. A na druhou stranu, svým podnikáním může neúmyslně způsobit škodu někomu třetímu a nemusí mít ani žádné výrobní zařízení. Takže ještě před pojištěním majetku bych volila pojištění odpovědnosti za škody způsobené třetí osobě.
Ženy v roli podnikatelky či manažerky a zároveň matky mívají přece jen o řadu povinností více než jejich mužské protějšky. Nač by ony v pojištění, především životním, neměly zapomínat?
Co se týká životního pojištění, rozhodně bych u základního parametru – pojistné částky, nedělala mezi mužem a ženou žádný rozdíl. Pokud jde o živitele rodiny, ať už muže, či ženu, měla by pojistná částka dosahovat 2–3násobku jejího ročního výdělku. Ale protože samozřejmě najdeme mezi zdravotními riziky pro muže a ženy rozdíly, nabízíme od začátku roku 2014 nové produkty vázané na vážná onemocnění Pro ni a Pro něj. Tyto balíčky zahrnují pojistnou ochranu při nejtypičtějších druzích onkologických onemocnění pro obě pohlaví.
Cesta k harmonii všedních dnů a sladění kariéry s rodinným životem je pro někoho velkým oříškem. Vy jste to dokázala. Máte návod? Nebo alespoň maličkou radu k tomu, co se osvědčilo?
Žijeme bezpochyby ve svobodné době a době příležitostí. Dnes a denně se můžete dočíst o lidech, kteří svojí vůlí a pílí dosáhli úspěchů v podnikání, které by byly před 20 lety nemyslitelné. Na druhou stranu nás to často zejména časově velmi limituje. Proto se snažím volný čas věnovat rodině a svým koníčkům, ale kupříkladu mé oblíbené malování nedostatkem času vyloženě trpí.
Navíc vždy usměvavá, plná empatie, stále mládnoucí a vyzařující optimizmus – cožpak i toto se dá zvládnout bez ztráty kytičky?
Snažím se. Každé ráno třeba začínám procházkou se psem, i když krátkou. Je pravda, že přes týden toho volného času moc není. Ale víkendy se snažím vyhradit pouze pro svou rodinu. Společně trávíme čas na chalupě v jižních Čechách, v zimě pak rádi jezdíme na hory. Mám velmi ráda přírodu, takže i turistiku, jezdím na kole, lyžuji. A hodně si odpočinu u zmíněného malování.
ptala se Eva Brixi