MOL je značka mezinárodní ropné a plynárenské společnosti, s níž se stále častěji setkáváme i v České republice u čerpacích stanic. Vedle kvalitních produktů a služeb je spojována s propracovanými projekty, jimiž oslovuje a získává studenty a mladou generaci. A především o nich jsme si povídali s viceprezidentkou pro lidské zdroje Skupiny MOL Zdravkou Demeter Bubalo.
Skupina MOL má propracovaný způsob, jak si připravit a získat vhodné spolupracovníky. Můžete popsat, co se skrývá za studentskou soutěží Freshhh?
Freshhh je mezinárodní online studentská soutěž ve formě hry, v níž studenti v tříčlenných týmech musejí od základů vybudovat novou ropnou společnost, činit rozhodnutí ve výzkumných a vývojových projektech a nalézt nejlepší portfolio produktů k zajištění co nejvyššího zisku. Pět nejlepších týmů se bude moci účastnit živého finále, mít možnost vyhrát celkem 25 000 eur a získat nabídku zaměstnání v mezinárodním týmu Skupiny MOL.
Vyvrcholení studentské soutěže Freshhh se uskuteční v tomto roce v Praze. Prozradíte, co bude finále Freshhh předcházet?
Pražského živého finále se bude moci účastnit pět nejlepších týmů ze soutěže Freshhh. Onlinová soutěž je rozdělena do dvou kol a účastníci musejí ve hře čelit různým problémům ze skutečné praxe v ropném a plynárenském průmyslu a podle toho, jak dobré řešení naleznou, dostávají body. Po onlinové hře bude pět týmů, které získají nejvíce bodů, pozváno na živé finále, aby tam prezentovaly případové studie porotě sestávající ze senior manažerů Skupiny MOL. Akce se zúčastní i top management Skupiny MOL, aby podpořil talentované studenty.
A jak se chystáte na pražské finále Freshhh, na co se mohou účastníci těšit?
Toto klání se uskuteční 25. května. Půjde o celodenní akci skládající se z prezentační části ráno a závěrečné soutěže odpoledne. Během prezentační části bude pět nejlepších týmů popisovat svůj návrh řešení případové studie z ropného a plynárenského průmyslu. Během odpoledne budou týmy soutěžit v modelových situacích ze skutečného businessu. Management Skupiny MOL poté jejich výkony vyhodnotí, a najde tak největší talenty.
MOL si vytvořil i velmi účinný absolventský program Growww. Jak dlouho už tento mezinárodní projekt běží, co vám přináší a jak se v čase proměnil?
Mezinárodní oceněný program pro absolventy, Growww, běží již od roku 2007. Jde o program, který nadaným absolventům dává možnost začít kariéru v mezinárodní ropné a plynárenské společnosti, získat pracovní zkušenosti pod vedením profesionálů a osvědčit se v multikulturním pracovním prostředí. Během intenzivního jednoletého programu studenti získají vědomosti o odvětví účastí v kurzu Business Education Programme (BEP) a vytvoří si profesionální vztahy. Každý mladý profesionál je mentorován starším kolegou. Od svého začátku přivedl program do naší společnosti více než 1700 mladých profesionálů, čímž výrazně obohatil řady našich talentů.
V souladu s očekáváními generace Y se snažíme soustavně vylepšovat náš program a přinášíme další možnosti pro rozvoj měkkých dovedností, interaktivní a online vzdělávání a networking.
Kolik absolventů jste díky Growww získali a na jakých pozicích pracují? Zapojili se úspěšně i Češi?
Po ukončení programu většina jeho účastníků pokračuje ve své kariéře ve Skupině MOL na odborných nebo specializovaných pozicích v obchodních a výkonných oblastech napříč celou Skupinou MOL. Od prvního spuštění programu Growww v roce 2007 bylo přijato 1770 jeho účastníků a téměř 40 % účastníků programu bylo ve společnosti povýšeno. V České republice jsme za posledních pět let zaměstnali osm mladých talentů a letos s radostí oznamujeme šest nových pozic v rámci programu Growww v Praze pro rok 2016. To ukazuje, že český trh považujeme z hlediska činnosti firmy za klíčový.
Petrochemie a výroba pohonných hmot je převážně maskulinním oborem, přesto MOL zaměstnává i ženy. Vedou si dobře? A nemáte problém obsadit technické pozice kvalifikovanými pracovníky tak jako jiné firmy v ČR?
Ženy si ve Skupině MOL vedou velice dobře. Program Growww také pomáhá ženám urychlit profesionální růst a minulý rok přijal obzvláště vysoký podíl uchazeček. Skupina MOL je velmi pyšná na to, že podíl žen v programu Growww je nad 35 %, což je výrazně nad průměrem v rámci odvětví i společnosti. Letos se tento počet budeme snažit ještě zvýšit.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer