6E5A8954.jpgS Eliškou Tomkovou (na snímku vpravo) jsem se poznala na jedné z přehlídek projektu Grace’n’Glamour v Praze. Dvakrát do roka se pod tímto názvem prezentují návrhářky a návrháři, které mapují českou módní tvorbu. Plejáda umělců, designérů, výrobců v jednom a lidiček-zákazníků, příznivců, těch, kteří vyhledávají osobitost, dokonalost, šmrnc a nápad, se kontaktují, povídají si, doporučují, jedni prodávají, druzí kupují. Předvádějí se pláště, klobouky, šály, kostýmky, košile, šaty, prádlo, šperky, kabelky, pásky. Vyprávějí se k tomu příběhy tvůrců, k dispozici jsou informace, jak se lze stát jejich klienty a kde se s nimi může zákazník potkat. Patronem je od začátku herecká a moderátorská jednička, sympaťák Jan Čenský, který dá každému sobotnímu odpoledni ráz neopakovatelnosti, elegantního humoru a kousek svého srdce, jež se v módě docela slušně vyzná a prahne čas od času po inovaci šatníku. Grace’n’Glamour patří Jaroslavě Lokajové a Petře Kopuleté z agentury Petrarka, které jej rozvíjejí a obohacují dalšími nápady. Elišku Tomkovou, majitelku značky Elisha, bych ráda představila i vám:

 Začínala jste z ničeho a neměla nač navazovat. Potřebovala jste tvůrčí svobodu, prostor. Proč?

Toužila jsem po seberealizaci, chtěla jsem něco dokázat. Taky jsem vždy byla sólista, pracuji sice v týmu, ale vždy sama za sebe. Takže být někde zaměstnaná, byť v oboru, který mě baví, není nic pro mě. A navazovat jsem sice neměla na co, ale geny a talent jsem zdědila po mojí babičce, která byla dámská krejčová. Sice mě neučila šít, na to byla příliš pohlcena svojí prací, ale atmosféra její dílny mě fascinovala od mala.

Dnes oblékáte hodně podnikatelek a manažerek, žen, kterým záleží na tom, jak vypadají, jak působí. Proč si vás oblíbila právě tato klientela?

Moje věci jsou jednoduché, elegantní a stylové. A umím se naladit na osobnost zákaznice, nikdy nejdu proti ní, vždy podporuji její styl. A myslím, že naše služby, kvalita a přístup ke klientkám je profesionální a na vysoké úrovni.

Tyto ženy nemají čas a chuť obíhat obchody, přemýšlet, co kde koupit, co se k čemu hodí, a jestli jim to vůbec sluší a sedí. Na mě se v tomto ohledu mohou spolehnout.

Jak se vám s ženami s názorem na život spolupracuje? Nechají si poradit?

Nechají a velmi rády. Nemusí rozhodovat, mohou si odpočinout, nechat se hýčkat a opečovávat. Ale není to o tom jen poradit, co jim sluší. Naslouchám jim, snažím se poznat, po čem jejich srdce, alespoň ta část, která se stará o módu, touží.

Změnily některé způsob oblékání poté, co s vámi začaly komunikovat?

Spíš ho „dotáhly“ a staly se více odvážnějšími. Radují se z toho, jak jim to sluší a z komplimentů, které dostávají. Některé se jen musely najít ve svém věku nebo změněné postavě a naučit se s tím správně pracovat.

Osobitost klientek vás určitě inspiruje, v čem zejména?

V přístupu k životu. Jak se staví k problémům, jak o sebe pečují, jak se chovají k lidem.

Co když je některá ze zákaznic natolik tvrdohlavá, že si svými nápady či zvyklostmi vyloženě ubližuje? Podřídíte se jejímu přání, anebo se nakonec obě snažíte o kompromis?

Taková žena mě většinou nepotřebuje, vystačí si sama.

V čem se cítíte nejlépe třeba na odpolední slavnosti, na vernisáži, na obchodní schůzce?

V létě mám ráda šaty, v zimě volím raději kalhoty. Něco si oblíbím a pak to pořád tahám. Asi by to chtělo změnu, neznáte dobrou návrhářku? :-)

Navrhujete a šijete také pro firmy?

Ano, realizovali jsme několik zakázek pro firmy. Kvalitní a krásné oblečení pozvedne image každé společnosti.

Působíte ve Velkých Pavlovicích a v Brně, kde máte své butiky, a dojíždíte do Prahy. Kde se s vámi můžeme potkat?

Ve Velkých Pavlovicích a v Brně to mají moje zákaznice jednodušší právě proto, že vědí, kde mne pravidelně najdou. S radostí můžu říct, že i v Praze mám svoje stálé klientky, ale s místem je to zatím horší, vlastně jen improvizuji a využívám prostoru, který mi poskytuje kamarádka ve svém salonu. V hlavě už mám ale plán, a hlavně chuť a nadšení k tomu, abych v blízké době vybudovala na „dobré“ pražské adrese butik, showroom, galerii, prostě to, co nabídne krásné a příjemné zázemí mým zákaznicím. Vím, že to nebude jednoduchá cesta, ale těším se, až na ni vstoupím.

Značka Elisha má svůj zvuk, prostě se jí daří. Jak byste charakterizovala základ svého podnikání? Co je na něm nejsložitější a těžko pochopitelné?

Základem je kvalitně odvedená práce a skutečně osobní přístup ke klientkám. Může to znít jako klišé, ale je to pravda. Navenek jde vidět jen ta slupka, pozlátko. Módní fotky, přehlídky, modelky... Realita je ale trochu víc při zemi. Spousta ruční práce při šití, zkoušení, párání. Ale stojí to za to, to je bez diskuze!

ptala se Eva Brixi

www.elisha-mode.cz