Společenská odpovědnost se stala zaklínadlem, za nějž se schová ledacos. V prodejnách s logem dm se však každý může přesvědčit, že to nemusí být prázdná slova. Společnost dm drogerie markt s.r.o. v tomto směru udává
tón a nedělá to z důvodu, že se společenská odpovědnost právě „nosí“. Vyplývá to i z rozhovoru s Mgr. Martinou Horkou, prokuristkou společnosti a vedoucí resortu marketingu a nákupu dm.
Při každé návštěvě prodejny dm vnímám „mateřský vztah“ k zákazníkům, proto se tam rád vracím. Jak dokážete vykouzlit ten pocit útulnosti, že se u vás cítím jak doma?
Děkuji, to mě těší. Dlouhodobě se totiž snažíme, aby naše prodejny působily na zákazníky svou příjemnou atmosférou. Za celkovým dojmem však stojí nejen naše útulné a poutavé, a přesto funkční a moderní uspořádání prodejny, ale také naši ochotní a odborně proškolení pracovníci. Usilujeme o to, aby naši zaměstnanci byli dostatečně odborně kompetentní a dokázali zákazníkům nejen nabídnout zboží, ale zejména jim při jejich výběru poskytnout odborné poradenství. Proto také již několik let pořádáme v rámci interních vzdělávacích programů speciální semináře, tzv. „dm poradce“, které si kladou za cíl prohloubit odborné znalosti spolupracovníků dm v oblasti zdravé výživy, dekorativní kosmetiky, ústní hygieny, přírodní kosmetiky, péče o pleť či péče o vlasy. Nejde nám ale jen o odbornou kompetenci, ale zejména o prostou lidskou vstřícnost a skutečný, nejen „deklamovaný“ zájem o potřeby kupujících. Svou roli při návštěvě našich prodejen hrají také některé maličkosti, kterými se snažíme zákazníkům zpříjemnit nákupy. Ať už jde o naše unikátní čtecí lupy na všech nákupních vozících, které usnadní čtení v posledních letech se stále zmenšujícího písma na etiketách jednotlivých produktů, nebo např. nové herní prvky v podobě hrací kostky či houpacího koníka, které instalujeme do všech prodejen s dostatečným prostorem a které se postarají o zábavu našich nejmenších, zatímco jejich rodiče v klidu nakupují.
Téma rodina je koneckonců v dm všude zastoupeno a nedá se přehlédnout. Nejvíc ho oceňuji u projektu Veselé zoubky. Předpokládám, že se setkává stále s velkým ohlasem a bude pokračovat...
Ano, od samotných dětí, jejich pedagogů i rodičů zaznamenáváme denně desítky pozitivních ohlasů. Naším cílem u dm preventivního programu Veselé zoubky je pomoci dětem naučit se správné návyky v péči o zuby, které si s sebou ponesou do budoucího života, a apelovat na jejich rodiče, aby v době, kdy základní školy již obvykle nezajišťují preventivní zubní prohlídky svých žáků, dbali na prevenci a osvojení správných návyků svých dětí. V době, kdy jsme program startovali, jsme si stanovili prostřednictvím dm preventivního programu Veselé zoubky vytvořit dlouhodobý program v oblasti prevence zubního kazu s celorepublikovým dosahem a edukovat ročně 20 000 žáků prvních tříd základních škol. Ihned o rok později jsme náš cíl navýšili na 35 000 žáků ročně a v letošním roce jsme šli ještě o krok dál a stanovili si cíl 45 000 proškolených dětí. Ten se nám podařilo naplnit. Za dobu trvání programu jsme proškolili již téměř 200 000 dětí, což vnímám jako velmi pozitivní číslo a věřím, že se naše snaha projeví také v budoucím přístupu dětí k zubní hygieně.
Zatímco Veselé zoubky mají už v dm tradici, rodinné běhy si ji teprve vytvářejí. Máte s nimi dobré zkušenosti?
Partnerství všech dm rodinných běhů pořádaných v rámci běžecké série RunCzech jsme si zvolili zejména z důvodu naší snahy podporovat zdravý životní styl celých rodin. Běh je z našeho pohledu přirozený, děti ho odmalička milují. Také pro něj není zapotřebí žádné zvláštní vybavení a hodí se opravdu pro každého. dm rodinné běhy poskytují ideální příležitost zapojit celou rodinu, a vést tak děti k pohybu. Navíc s možností zažít atmosféru velkého běžeckého závodu po boku profesionálních běžců. Partnerství nám dává opravdu hodně. Nejen, že dokonale ladí s naší myšlenkou podporovat zdravý životní styl, ale také nás těší rostoucí zájem zákazníků. Někdy bývá těžké udělat první krok. A my máme radost, že rozhodnutí zúčastnit se jednoho z pěti dm rodinných běhů může být pro mnoho lidí právě tím prvním krokem.
Vím, že zaměstnanci a zákazníci dm se účastní charitativních sbírek a dalších akcí společenské odpovědnosti. Jak se k nim staví a jak je oceňují obdarovaní?
Angažujeme se v oblastech, které jsou vysoce veřejně prospěšné, a snažíme se svými aktivitami o lepší kvalitu života. Mezi priority určitě můžeme zařadit zmíněnou prevenci zubního kazu dětí, zdravý životní styl, dobrovolnictví a pomoc ostatním v oblasti sociálně-kulturní a ekologické či ochranu přírodních zdrojů. U příležitosti oslav
20 let dm v ČR jsme poprvé umožnili všem našim aktivním spolupracovníkům strávit jeden pracovní den dobrovolnickou činností a hned v prvním roce jsme slavili velký úspěch, neboť se v průběhu tří měsíců rozhodla dm dobrovolnického dne zúčastnit více než čtvrtina z nich. S touto vysokou účastí jsme se setkali i v následujících dvou ročnících. To svědčí o tom, že naši spolupracovníci se plně ztotožňují s myšlenkou dm dobrovolnického dne, tj. že nemůžete dát životu více dní, ale můžete dát dnům více ze života. Naši spolupracovníci tuto možnost berou jako možnost svého dalšího osobnostního rozvoje, možnost získat nové zkušenosti, a přitom pomáhat potřebným. Projekty, kterých se naši spolupracovníci účastní, volíme vždy s ohledem na jejich lokální působení, což oceňují obě zúčastněné strany.
O zájmu našich zákazníků pomáhat ostatním svědčí jejich aktivní přístup k Národní potravinové sbírce, která se konala v listopadu loňského roku. Díky našim zákazníkům se podařilo vybrat přes 5,5 tuny
trvanlivých potravin, a tím významně přispět k celkovému úspěchu sbírky. Jejich pomoc ocenily zejména matky s dětmi z azylových domů. Zákazníci však také ukázali obrovskou solidaritu a ochotu pomáhat při loňských květnových povodních, které postihly jih Evropy. Na výzvu v podobě veřejné sbírky na pomoc obětem povodní reagovaly tisíce z nich a přispěli více než 360 000 Kč. Společně s dalšími 100 000 Kč, které darovali spolupracovníci dm povodní postiženým pracovníkům sesterských dm, a zdvojnásobením částky ze strany společnosti dm jsme tak z České republiky mohli zaslat do postižených oblastí přes 920 000 Kč.
Jistě jsem zapomněl na mnoho dalších věcí, kterými pečujete o mezilidské vztahy, společenské klima a životní prostředí. Kterých z nich si nejvíc považujete a kam chcete svoji podporu dál směřovat?
Pokud jde o téma snižování produkce odpadů, v roce 2011 jsme uvedli nový koncept opakovaně použitelných nákupních tašek. Naším cílem bylo do roka snížit spotřebu jednorázových plastových nákupních tašek na polovinu. Výsledek však předčil naše očekávání. Zpoplatněním dm plastových nákupních tašek se totiž podařilo za pouhý jeden rok snížit spotřebu plastových tašek o více než 80 procent. S ohledem na prioritu šetření přírodními zdroji vyrábíme také všechny papírové produkty dm značek, které jsou vyrobeny s certifikací FSC. Produkty dm značek rovněž nepřebalujeme do tzv. „druhotných“ obalů. Ale nejde jen o obaly. Troufám si říct, že o společnost a životní prostředí pečujeme již samotnou nabídkou produktů. A to nejen rozšiřováním sortimentu výrobků zaměřených na reálné potřeby společnosti, včetně znevýhodněných skupin obyvatel, jakými je speciální výživa pro diabetiky, celiaky a osoby s jinou potravinovou intolerancí. Uvědomujeme si, že tím, že zákazníkům nabízíme alternativu v podobě více než tisíce produktů šetrných k přírodě, přírodní kosmetiky, ekologických čističů a pracích prostředků, zdravé výživy, biopotravin či fair trade potravin, se snažíme ukazovat možnou cestu k zodpovědnějšímu způsobu života.
A jakým směrem půjdeme dám? S cílem ukázat našim zákazníkům, že i jedinec může každým, byť malým, ale zodpovědným činem přispět k zachování Země pro budoucí generace, jsme nyní v květnu odstartovali novou kampaň s názvem „Už dnes myslím na zítřek“. Po dobu dvou měsíců přibližujeme zákazníkům témata související se zodpovědným nakupováním. Kromě přiblížení sortimentu biopotravin, fair trade potravin či přírodní kosmetiky seznámíme kupující také s možnostmi šetrnější péče o své domovy, aniž by museli slevovat z vysokých nároků na kvalitu. Pomůžeme jim rovněž zorientovat se v nejrůznějších certifikátech, udělovaných produktům v biokvalitě a produktům šetrným k přírodě. Vše činíme s cílem probudit v zákazníkovi člověka, který při nakupování uvažuje v širších souvislostech, tj. i s dopady na životní prostředí a okolí, ve kterém žije.
mnoho úspěchů popřál
Pavel Kačer