_L134074.jpg

Drogerie parfumerie ROSSMANN jako báječná ikona na českém trhu, jako místo dobrých nákupů, jako poselství nejen pro současnost. Loňský obrat tři miliardy korun, včetně DPH. Na 730 zaměstnanců, 124 prodejen v České republice, 35 privátních značek. V obchodech pouze ženy prodavačky a jeden muž, jeden jediný. K tomu patřičné zázemí, včetně skladu, a centrála v Praze, v jejímž čele je Ing. Vladimír Mikel, jednatel ROSSMANN, spol. s r. o. Stále naplněn optimizmem, šéf plný porozumění, empatie a snahy dělat prospěšné věci. Sám říká: Do práce chodím strašně rád, vždyť mám kolem sebe jen samé krásné a milé kolegyně! Není to nadsázka – o Vladimíru Mikelovi vím, že si lidí, kterým jde o „věc“, nesmírně váží a dokáže je inspirovat, naladit na vlnu činorodosti a dobré nálady. V prodejně i kanceláři. Není to však to jediné, co by měl tento rozhovor napovědět:

Do drogerií a parfumerií chodíváme zpravidla s chutí. Jsou to místa čistoty, vůní a drobných radostí. Jak roste zájem spotřebitelů právě o zboží, jako jsou deodoranty, prací prášky, kosmetika?

Zájem roste. Obecně vzato je to totiž krásný a voňavý business. Ať z pohledu našeho, kteří jsme za něj zodpovědní, tak z pohledu spotřebitele. Drogistické zboží se prostě dobře prodává. Neláká jen kupující, ale také zaměstnance. Prodavačky to baví. A v tom je zakódován kousek našeho úspěchu. Sám jsem takzvaně odchovaný v potravinách a vím, že v někdejší době děvčata, která se učila na jedničky, měla možnost dostat se po škole do drogerie. Tedy do prostředí o něco příjemnějšího, než jak je vnímán prodej rohlíků a másla. Prostě obor drogerie a parfumerie je takový, jak bych to řekl, více holčičí. Prostředí našich prodejen generuje velmi pozitivní pocity. Je to moc hezký typ businessu a ženy logicky zajímá. Navíc když vezmeme samotnou dekorativní kosmetiku, to je pro ženy ráj. A nelze ji prodávat v hypermarketu. K takovému sortimentu potřebujete útulné, voňavé prostředí, načančaný obchod. Jde přece až o polointimní nákup, kosmetika je dosti osobní záležitostí, která patří jen k vám, musí mít svou atmosféru. To zákazníci podvědomě cítí a vyžadují. Takže – dnes nám roste obrat zejména právě v dekorativní kosmetice. Parfémy jsou více o dárcích, tedy jejich čas je před Vánoci a kolem Valentýna, kdy je nakupují hodně muži. Zpravidla požadují parfém, který používá jejich partnerka.

Kdo tvoří větší část vaší klientely? Ženy, nebo muži?

Je jednoduché to odhadnout. Z 80 až 85 procent jsou našimi zákaznicemi ženy všech generací. Od teenagerek přes maminky s malými dětmi a dámy, jimž patří plnohodnotná péče o rodinu, až po babičky. Děláme vše pro to, abychom pokryli všechny požadavky, všechny segmenty, aby si u nás vybral každý. V současnosti se snažíme ještě více porozumět nákupním potřebám dívek. Vytipovali jsme cenově dostupný, avšak vysoce kvalitní sortiment. Víme, že slečny rády experimentují, zkouší novinky, nezůstávají u jedné značky, barvy, vůně. Jejich rádcem jsou sociální sítě, čtou blogy, orientují se podle rad a doporučení jiných. A když si už na nás zvyknou, vracejí se.

Ale muži o sebe už také více dbají než dříve...

Kdyby tomu bylo jinak, moc bych se tím nechlubil. Samozřejmě péče mužů o zevnějšek roste. A je to dobře. ROSSMANN na to reaguje stále se rozšiřujícím sortimentem přípravků pro mužskou hygienu. Někteří muži hodně a rádi právě za tyto výrobky utrácejí. To samozřejmě jako dobří obchodníci s chutí podporujeme.

Ostatně, jak jste si vedli v uplynulém roce? Co se podařilo a nač byste rádi navázali?

Loni jsme si vedli velmi dobře – jak v nárůstu obratu, tak zisku. A co je důležité – daří se nám získávat nové členy věrnostního klubu Rossmánek. Ten byl zřízen pro nastávající maminky a maminky dětí do tří let. Klub čítá přes 100 000 členek. To je větší počet, než se v ČR ročně narodí dětí, a to je kolem 90 000.

Daří se nám také marketingové zákaznické kampaně. Loni jsme měli dvě: začátkem roku to byla Doba ledová a koncem roku Tři splněná vánoční přání. Obě nás pěkně zviditelnily a přivedly na stopu nakupování u ROSSMANNA spousty zájemců. Letos na dosavadní zkušenosti navážeme a od května poběží veliká kampaň zaměřená na prázdniny, dovolené a cestování. Od října by měla být spuštěna kampaň mířící k vánočním návštěvám prodejen.

Nezůstaneme pozadu ani pokud jde o boom nových technologií. Velmi pečlivě chystáme e-shop jako další z prodejních kanálů. Umožnit by měl například pohodlný nákup i v místech, kde nemáme prodejnu.

Před časem jste vsadili na světovou udržitelnost a společenskou odpovědnost. Jaké kroky jste v tomto směru podnikli?

Aktivity spojené s těmito pojmy jsou pro nás nesmírně důležité a nacházejí se ve vínku strategie obou našich mateřských společností. Za německou mateřskou společnost ROSSMANN, která se jmenuje po jejím majiteli panu Roβmannovi, jenž je štědrý k těm, kteří pomoc potřebují, snad jen to, že si osobně jeho postoje nesmírně vážím. Mnohým našim krokům dává směr, jeho úvahy jsou více než nadčasové. Jeho osobní životní filozofie se ztotožnila s firemní: udržitelnost a společenská odpovědnost jsou základem, bez něhož v budoucnu podnikat nebude možné. Náš druhý vlastník, společnost AS Watson se sídlem v Hongkongu má obdobný postoj. Právě jsem se vrátil z týdenní celosvětové konference, kterou firma pořádala pro své věrné dodavatele. Jedním z nosných témat, o kterém šéfové hovořili, byla právě udržitelnost. V panelových diskuzích vystupovali ředitelé nadnárodních firem, jako jsou Unilever či L’Oréal. Tyto firmy jsou na trhu desítky i stovku let. A všichni se shodli, že bez udržitelnosti by jejich firmy dalších sto let prostě nemohly fungovat. Naše asijská mateřská společnost působí na trhu už

175 let a v poslední době dala vzniknout řadě projektů právě zaměřených na ekologii, ochranu životního prostředí. Její reprezentanti si uvědomují, že smyslem businessu dnes už není generovat zisk za každou cenu, ale něco hodnotnějšího – možnost přežití a vytváření podmínek k němu. Znamená to i společnosti něco vracet, aby se zachovaly podmínky rozvoje.

Jeden z našich stěžejních projektů v České republice je ten, který se jmenuje ROSSMANN Inspiruje. Co to znamená? Že se chceme inspirovat navzájem: vedení své zaměstnance a obchodní partnery, zaměstnanci své zákazníky atd. Aby se chovali příkladně, šetřili zdroje, vhodně zacházeli s materiály, neplýtvali, mysleli na přírodu i na své nejbližší.

Letos jsme se zároveň stali partnerem významné konference Global Summit 2030, která má za cíl upozornit na téma udržitelného rozvoje.

Projevuje se to také v sortimentu? Jak se dá odhadnout nákupní chování lidí? Třeba vázané k filozofii ekologického chování?

Zcela určitě se to do nabídky promítá stále hojněji. Rozšiřujeme například program ekočističů. Prací a úklidové prostředky vybíráme z nabídky eko. Jsme dokonce jedni z prvních, kdo takové zboží na trh uvedl. Velice si na druhé straně vážíme toho, že čeští občané na tento trend pozitivně reagují. Nastupující generace už tyto výrobky přímo vyžaduje. Mladší zákaznice mají přesně nastudované, z čeho se takové produkty mají skládat, co je jejich předností, vědí, proč je chtějí kupovat. To je obrovský posun v myšlení. Není už při tom rozhodující cena, ale i to životní prostředí, které se snaží tito lidé vnímat a chránit. Souvisí to se zdravým životním stylem. Je to skok od kvantity ke kvalitě. Každá doba je něčím charakteristická – ta naše tím, že si začínáme postupně uvědomovat, že zemi nelze jen drancovat a znečišťovat, ale že k obnově vody, půdy, ovzduší musíme něco udělat, chceme-li se mít alespoň tak dobře jako nyní. Takže udržitelnost v nabídce prodejen ROSSMANN je naše prvořadá záležitost.

Vy sám nesmírně rád nakupujete. V prodejnách jakého zaměření? Jsou to obory pro kutily, potraviny, nábytek, zahradnické potřeby, oděvy nebo jsou vaším cílem spíše obchody značky, již zastupujete?

Pro mne osobně je to především radost. Nakupování je fantastické divadlo, v tom nejlepším slova smyslu. Zní to možná divně, ale hned to vysvětlím. Mně nezáleží na tom, jestli jdu koupit pár věcí sám, zda nakupuji třeba s manželkou, nebo jen tak pozoruji ostatní, jak vkládají věci do vozíku, co si při tom říkají, jak se tváří. Zajímá mne samotný proces této činnosti. Lidé nakupují a zpravidla si tím dělají radost. Mají radost z toho, že si koupili nové boty, čerstvý chléb, šampon na vlasy s jedinečnými parametry. Prostě člověk si obstaral něco, co ho potěší. Nejde o tzv. hromadění věcí, ale o pořízení si toho, co potřebuji, co se mi líbí, co bych rád vyzkoušel, co mne přivede na jiné myšlenky. Mám stejnou radost, když vidím, jak si mladičká dívka kupuje oční stíny a rtěnku, zkouší, co jí nejvíce bude slušet, baví se u toho. Jde o sdílenou radost. Vnímám vztah člověka a nakupování.

A zpět k naší profesi – těší mne, když i naši zaměstnanci mají radost z toho, jak lidé v jejich prodejnách nakupují. Ten, kdo nemá radost z nakupování, by neměl pracovat v retailu.

To zní už nějak magicky...

Myslím, že ne. Já třeba už od školy věděl, že bych rád pracoval v obchodě. Snad proto se mi to splnilo. V obchodním prostředí se cítím bezvadně, rád navštěvuji naše jednotlivé prodejny, pozoruji, co se tam děje, povídám si s kolegyněmi o tom, co se jim podařilo a s čím třeba naopak nemohou hnout. A snažím se to řešit, protože si myslím, že když společně budeme přemýšlet, co zlepšit, vždycky najdeme cestu. Jen se nesmíme bát.

Když tedy zavítáte do prodejny ROSSMANN, nač myslíte?

Zásadně nespoléhám na to, co se dozvím od přímých podřízených. Tedy obrázek si skládám i z toho, co vidím přímo na prodejně. Ptám se, co tam personál těší, co prodavačky vyloženě štve. Co je nadchlo, jakým rozhodnutím jsme jim z vedení naopak přidělali starosti. A jsem rád, když se neobávají to sdělit. Někdy si zaměstnankyně na prodejnách myslí, že jsou jejich potíže neřešitelné, bojí se o tom hovořit. Přitom stačí tak málo a věc je vyřízená. Vztahy, pořádek, obrat, sortiment, vše je o komunikaci, nic víc. Všechno jde. To platilo a platit bude. Jen je třeba na to pohlížet s optimizmem.

Nevadí vám časová náročnost nakupování, anebo je to potěšení, které nezná hranic?

Jediné, co mne trápí, že nemám tolik času, kolik bych ho rád měl. I na to nakupování. Kdyby to šlo, strávil bych v prodejnách času daleko více. Nevadí mi chodit nakupovat s vlastní ženou. To muži někdy přímo nesnášejí. Nevadí mi, když jedu večer domů, nakoupit vždy čerstvé potraviny. Pro mne je to pokaždé pohoda a často zážitek.

Je to tedy svým způsobem relaxace, objevování novinek, nebo profesní deformace?

Asi obojí. Ve vzájemné harmonii. Svým způsobem i ta relaxace. Prostým nakupováním si dokáži vyčistit hlavu, přehodit myšlenky manažerské na úplně jinou člověčí rovinku. Řízení firmy je dnes hodně náročný proces a dny jsou podvědomě nabité zodpovědností a stresem. Hledám spojení příjemného s užitečným: nakupování.

Často nakupuji právě u nás v drogeriích. Ne­jen proto, že bychom toho doma tolik potřebovali, ale samozřejmě musím vědět, co se děje pod vlastní střechou. Rád se třeba přesvědčím, jak kde funguje tzv. systém aktivního prodeje. Po dokončení nákupu pokladní nabídne nějakou drobnost, která se člověku ještě může hodit. Když kývnu, hned se zeptá: A proč byste si kupoval jen jedno? Vezměte si dvě, pět... Samozřejmě profesní čest mi nedá, abych odmítl. Tak domů vozím spousty věcí, které nepotřebujeme, a manželka to zase nosí do práce kolegyním. Ony si myslí, jak úžasné vzorečky zboží ROSSMANN má...

Znamená to, že jste ten pravý muž pro rodinný život, jemuž manželka přenechá veškeré starosti s nákupy?

Na to se mne ještě nikdo nezeptal. Ale rodinu ctím. Myslím si, že pro každého je to velké zázemí, které mu dává energii a zároveň smysl života. V nedávné minulosti jako by se význam rodiny vytrácel z naší mysli. V současnosti přicházíme na to, jak je rodina strašně důležitá nejen jako intimní společenství, ale jako psychická opora. Celospolečensky význam rodiny opět stoupá, a to je v dnešním světě plném anonymity a vztahů přes internet hodně důležité.

Manažersky zvládnout život firmy i rodiny nebývá pro mnoho šéfů jednoduché...

Měl bych s vámi souhlasit, ale nechce se mi. Řídím se myšlenkou, že si člověk musí umět poradit a musí být vstřícný, vnímavý a musí chtít. Uvědomil jsem si to v roce 2014, kdy jsem se stal finalistou soutěže MANAŽER ROKU 2013. Na pražském Žofíně jsem se tehdy setkal s mnoha řediteli a majiteli firem velkých i těch menších. Každý z nich měl svůj vlastní osud, příběh, úspěchy i prohry. Říkal jsem si, že za vším, co se těm lidem podařilo, stojí pozitivní myšlení, touha udělat něco smysluplného, užitečného, co je dobré i pro ostatní. Jde to, pokud člověk nevidí jen sám sebe. To je i zásada mého manažerského vedení naší společnosti.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Na snímku je Vladimír Mikel s tiskovou mluvčí ROSSMANN Olgou Stanley

 

Foto: Pavel Kačer