Češi patří k největším milovníkům zvířat v Evropě. Jsme na třetím místě v pomyslném evropském žebříčku počtu domácích zvířat na obyvatele. Psa nebo kočku má skoro každá druhá domácnost, to je přes 4,7 milionů domácích zvířat. Mohlo by se zdát, že s nástupem velké inflace budou chovatelé na svých mazlíčcích šetřit. Opak je ale pravdou.
Jen psů má přes 40 % domácností a pozadu nezůstávají ani majitelé koček. A bohužel ani odvětví krmiv a doplňků pro zvířata se nevyhnulo současné zdražování. Prodeje krmiv ale paradoxně rostou i přes zdražování. Za minulý rok to byl nárůst prodeje (v online) o 5 až 20 %, což v porovnání s obecným zdražováním potravin a energii není málo.
Na krmivu se nešetří, na doplňcích ano
Prodeje krmiva pro psy vzrostly na internetu meziročně o 4 % a to i přes to, že sortiment Petfoodu zdražil až o 7 %. Podle dat nákupního serveru Heuréka jsou zákaznici věrný svým oblíbeným produktům a kupují i stále stejně velká balení. To ale neplatí o zvířecích doplňcích jako jsou například oblečky u těch je pokles až 32 % či vybavení na výcvik zvířat, tam je pokles až 20 %. Dalo by se ale říct, že majitelé psů se uskromňuji u sebe, ale u svých psů se snaží stále udržovat stejný standart (alespoň co se výživy týká).
Lidé nejvíce kupují granule a balení po 15 kg
I před zdražováním lidé nakupovali obecně více větší balení krmiva, dle našeho největšího nákupního portálu Heureky lidé nejvíce kupují balení po 15 kg v průměrné hodnotě 1000 korun.
Toto potvrzuje i Jiří Švihálek z Yoggies.cz. „Je vidět, že se zákazníci nad výdaji samozřejmě rozmýšlejí více, ale pokud jde o kvalitní krmiva, zákazníkům na zdraví jejich mazlíčků záleží. Proto za nás nepozorujeme trend, že by přecházeli k levnějším krmivům či kupovali méně. Všeobecně je vidět, že na trhu zdražují všechny značky krmiv. To se ovšem netýká jen krmiv, ale v podstatě všeho zboží - což jsme pocítili všichni. My jsme během celého roku 2022 museli ceny upravit jen jednou, a to v řádu jednotek procent. Snažíme se držet ceny na co nejrozumnější úrovni, aby zdravá krmiva byla dostupná co nejširšímu počtu zákazníků. Za rok 2022 u nás zákaznici nejvíce kupovali granulované krmivo, poté konzervy a pamlsky.“
Krmivo pro kočky je dražší o desítky procent
Jak se říká „pejskaři“ a chovatelé koček jsou dvě rozdílné skupiny, a to platí i v nákupu krmiva. Zde se podle dat Heureky přesouvají zákazníci k nákupu výhodnějších balení po více kusech nebo větší gramáže. „Vyšší cena krmiva pro kočky je dána i tím, že kočky potřebují ve své potravě vyšší obsah bílkovin a tuků než psi. A zároveň vyžadují speciální složení krmiva, obohacené např. o taurin. A tyto složky zvyšují celkovou cenu krmiva,“ říká odborník na výživu psů a koček Jiří Švihálek.
Zajímavé je, že na trhu psího krmiva o přízně zákazníků „bojuje“ až 13 značek, tak na trhu s krmivem pro kočky je to pouze cca 4 velké značky.
Češi milují včely, a naopak zapomínají na „rybičky“
V rámci petfood byznysu se ale neprodávají pouze krmiva pro psy a kočky, ale minoritně také pro další oblíbené domácí živočichy, jako jsou některé druhy hlodavců (králíci a morčata), různé druhy exotických zvířat, jako jsou papoušci a plazy. Velkým chovatelským hitem poslední doby je pak včelařství, kde se zájem zvýšil o 100 %. Naopak klesl zájem o akvaristiku zhruba o 50 %.
(tz)