Ivana ŠachováIvana ŠachováVoňavé jaro bývá přílivem energie i chuti měnit spousty věcí. Koupit si něco nového na sebe, ale třeba také domů, do obývacího pokoje, do kuchyně nebo na chalupu patří k této době stejně jako malování kraslic nebo pečení mazanců. Potěšit oko barvami na prostírání, utěrce, chňapce, osvěžit pohovku polštářkem s obrázkem rozverného zajíce nebo prosluněnými narciskami se chce každé z nás. Magická touha udělat si radost drobností funguje. Člověka nastartuje na jinou vlnu, vytvoří útulno. Role textilu v interiéru má prostě své kouzlo. K významným hráčům na našem trhu patří česká značka SCANquilt, kterou reprezentuje firma Silex. V nabídce má od polštářů a přikrývek, povlečení či prostěradel až po ručníky nebo ubrusy bohatý sortiment výrobků, které náš domov dělají domovem. Jak se firmě dařilo v uplynulém období a na co se můžeme těšit nyní, na jaře, jsem hovořila s jednatelkou a ředitelkou Ing. Ivanou Šachovou:

Značka SCANquilt se na trhu dobře zabydlela. Jak ji dnes vnímají vaši zákazníci?

Jsem ráda, že nás spotřebitelé vnímají jako stabilní a postupně rostoucí značku, třicet let na trhu uteklo jako nic a troufám si říci, že našich 54 prodejen v Čechách a deset na Slovensku je již nepřehlédnutelných. Pravdou ale je, že ne všichni naši zákazníci ještě vědí, že jsme značka česká.

I v době covidové, přestože byly kamenné prodejny často zavřené, jste dobře prodávali. Oč byl největší zájem a proč?

V době covidové jsme skutečně měli velký nárůst tržeb na e-shopu a byli jsme vděčni našim zákazníkům za každou objednávku... Mnoho z nich pracovalo z domova v režimu home office, doma trávili hodně času nejen během dne, ale i po večerech, protože příležitostí, kam zajít, bylo málo. Tento čas někteří využili ke zkrášlování svého bydlení, často renovovali, a s tím spojili i obměnu lůžkovin a doplňků. Více lidí kladlo důraz na výrobky spojené se zdravotním hlediskem, např. se zvýšil prodej polštářů s antibakteriálním stříbrným vláknem nebo se prodalo více dekoračních polštářků, ale i ručníků.

Také jste, jak je již zvykem, na každý rok připravili velkou inovaci, nové vzory povlečení, nové vzory ubrusů, prostírání. Co vás vedlo k přesvědčení, že to všechno úsilí má smysl? Co vám dodávalo firemní optimizmus, když se spoustě společností spíše nedařilo?

Přestože jsme měli kamenné prodejny v každém z posledních dvou let zavřené zhruba čtyři měsíce, věřili jsme, že každý chce mít svůj domov vybavený a zařízený tak, aby se tam cítil co nejlépe, aby se dobře vyspal a aby se mu tam líbilo. A k tomu potřebujeme si čas od času vyměnit barvy nebo vzory, a proto naše kolekce neustále obměňujeme a doplňujeme, buď podle módních trendů, nebo podle sezón. Ráda bych zdůraznila, že ani v nelehké době nechceme ustupovat z kvality produktů a šíře nabídky, a to se nám dlouhodobě vyplácí...

DSC 4422Určitě máte další nápady, jak brzy obohatit sortiment. Nač se můžeme těšit?

Sortiment již příliš nechceme rozšiřovat, ale rozhodně jej budeme stále obměňovat a doplňovat o novinky. Z materiálů na ložní prádlo bych ráda zmínila saténové povlečení s lyocellovým vláknem zn. Tencel, které si získává velkou oblibu. Základem pro výrobu jemného vlákna je dřevní hmota z eukalyptových stromů a tento přírodní prodyšný materiál má vynikající vlastnosti pro regulaci teploty a pohlcováni vlhkosti. Má antibakteriální účinky a takto jemná a lehká lůžkovina je ideální pro lidi s citlivou pokožkou reagující na podráždění. Zvažujeme do sortimentu lůžkovin zařadit i lněné povlečení, které bylo oblíbené již za časů našich babiček. Vyznačuje se dlouhou trvanlivostí, ale i výbornými vlastnostmi z pohledu odvodu vlhkosti a rychlého schnutí, hladké vlákno na sebe neváže prach ani bakterie. Příze jsou většinou nerovnoměrné a tkanině odpouštíme i její vyšší mačkavost.

A jak se chystáte na Velikonoce? Právě tyto svátky jara bývají jedním z období zvýšených tržeb... Ženy zdobí interiéry, chtějí mít doma ojedinělé prostředí, užít si ho...

Období Velikonoc je pro nás všechny spojen s příchodem jara, svěžích barev a rozkvetlých jarních květin. Tomu se přizpůsobuje sezónně i náš sortiment povlečení, prostírání a utěrek s velikonočními motivy. Najdete u nás ale i dekorační polštářky se symboly kraslic, zajíčků nebo beránků... Většina z nás také již vyráží na chaty a chalupy a rovněž to je impulz k obměně lůžkovin a dekorací. Přestože v bytě preferujeme minimalistické vzory, na chalupě často vévodí vzory rustikální, kostkované i romantické...

Ostatně – mění se například kultura stolování v České republice?

Dlouhodobě již přetrvává trend běžného stolování u designových stolů bez ubrusů jen s barevným nebo vzorovaným prostíráním. Ubrusy pak prostíráme většinou jen slavnostní bílé a praktické s voduodpudivou a nešpinivou úpravou, kdy nečistoty a kapky snadno setřeme ubrouskem bez zachování skvrn.

DOPLNKOVE MOOD FOTO POVLECENI KLASIK 3904 1 1400X1400PXMáte také firemní klientelu? Může si třeba větší firma u vás objednat jako dárek pro vybrané zaměstnance zástěry, utěrky, polštářek? Můžete připravit i s logem zákazníka nebo jím navržený vzor?

Ano, největší zájem je pro univerzálnost většinou o ručníky a osušky s výšivku loga, firemní dárky jsou pak určeny pro zaměstnance nebo obchodní partnery. Oblíbené jsou i dárkové certifikáty, za které si mohou v prodejnách SCANquilt nebo na e-shopu www.scanquilt.cz vybrat dárek přesně podle svého vkusu.

ptala se Eva Brixi