V redakci máme k modelové řadě Kona velmi přívětivý vztah. Oslovila nás designem. Zaujala nás motorizací. Ale především pohodou, kterou na posádku při cestování přenášela. Našima rukama prošly modely s litrovou motorizací, s pohonem všech čtyř kol i ten plně elektrifikovaný. Zajímalo nás, co na české silnice přináší hybridní verze.
Exteriéru opět není co vytýkat. Má jednoduše šmrnc a v nepřeberných kaskádách karosářských verzí brázdících české pozemní komunikace vynikne. Charakteristická příď s netypicky rozmístěnými světlomety, které dokonale koření eleganci karoserie, je nezaměnitelná. Má jednoduše sexappeal. Celkový vzhled dotváří 18“ kola z lehké slitiny, která umocňují hru tvarů ve střetu kontrastů stínu a světla během jízdy. Je to maličkost, avšak velmi efektní.
Mírné ochlazení radosti přichází v interiéru. Otevřít, pohodlně se uvelebit v koženém dokonale ženské anatomii vyhovujícím sedadle i s jehlami na nohou. Do této chvíle je vše v pořádku. Rozhlédnout se. A přestat snít. Interiér je v šedo-černé kombinaci velmi strohý. Veškerá hravost, jíž Kona oplývá na povrchu, se vytrácí. Po vůli bude konzervativcům. Schází jí ona veselá povaha a my bychom rozhodně volili interiér s limetkovými doplňky, který dodá kabině optimizmus. Barvy jí sluší.
Vnitřek vozu je řešený velmi dobře. Naskládá se do něj čtyřčlenná posádka a bude mít kolem sebe dostatek prostoru na vášnivé gestikulování během cesty za klientem. Nebude člověku dělat ani problém dokončit úchvatné efekty v prezentaci nebo dopsat poslední stránky reportu na laptopu.
Prostor před řidičem je přehledný. Místo klasických budíků (a zejm. otáčkoměru) se musí člověk sžít s digitálními ukazateli, které dají řidiči přehledně vědět, jak moc se mu daří rekuperovat, kdy jede ještě ekologicky přívětivě, a kdy už ne. Většinu času se ale bude pohybovat v zelené zóně, a tak se mu bude dařit snižovat spotřebu. Ta u nás činila 5,1 l / 100 km. Asi bychom to uměli i lépe, ale co se dá dělat. Příště. Management spotřeby a přenosu energie člověk může sledovat jak na přístrojové desce, což je relativně bezpečné, tak na plovoucím 10,25“ displeji infotainmentu, který je dominantou vozu. Je kombinován i s klasickými tlačítky a kruhovými voliči, což je osvědčený mix. Samozřejmostí je konektivita na vysoké úrovni, možnost použití apple CarPlay, AndroidAuto. Cestování rovněž ulehčí služba LIVE Services, kterou máte při koupi modelu na pět let zdarma.
Hybridní Kona v sobě kombinuje elektromotor a atmosférický benzínový motor o objemu 1,6 l s 6stupňovou převodovkou DCT. Celkový výkon čítá 141 koní. Elektromotor vypomůže všude tam, kde začíná manévr – rozjezd, akcelerace, trocha toho kličkování v městských aglomeracích. Je příjemně tichý, při startu prakticky neslyšitelný. A právě proto vydává virtuální zvuk, aby ji do svých mobilů a starostí pohroužené okolí dokázalo vnímat. Přepínání mezi prací elektromotoru a spalovacího motoru je plně v režii řídicí jednotky vozu, a tak se nemusíte obávat, že byste si kvůli hybridu museli dodělávat titul na elektrotechnice. A protože si to Kona zařídí, je mimořádně komfortní s ní brázdit silnice. Vy se staráte o bezpečí, pozornost a ruch kolem a ona poslouchá, jak jí na pedálech, pákami pod volantem udáváte takt. Hezky se řídí, chod volantu a rank kol je dostatečně velký. Kona mimo jiné také nabízí excelentní výhled. Má moc hezky naladěný podvozek a ve svém chování je rozvážná. Tohle malé SUV nemá sportovní srdce, když ho chcete rozpálit po dálnici, musíte se připravit na to, že bude chtít čas. To ostatně vyplývá i z fyzikálních vlastností pohonné soustavy a jejího naladění. Jenže mnohem důležitější je fakt, že je to zkrátka stylová a vyrovnaná parťačka pro manažerský i rodinný život. Mnozí by namítli něco o velikosti kufru a nemožnosti parkovat v modrých zónách. Velikost je o schopnosti umět nakládat s prostorovými poměry. A parkování? Manažerky a manažeři si umí poradit. Třeba i tak, že se změní trend ve prospěch lokálně organizovaného businessu.
Z hlediska spotřeby dává hybridní Kona smysl právě spíše v městském prostředí. Na dálkových trasách zhltne v průměru to samé jako i 30 Fastback s motorizací 1,4 TGDI. Jenže
hybridní Konu si budete kupovat pro její specifickou povahu. Pro pohodu. A také proto, že člověka dokáže nejen svými asistenty, ale především charakterem za volantem udržet dobře naladěného a bdělého.
Kateřina Šimková