Síťovka – nákupní taška stará takřka sto let, se znovu dostává do hledáčku zákazníků. Starší generace si ji kupuje z nostalgie, pro mladé je retro hitem. Její kouzlo objevili i v zahraničí. Českou síťovku mohou lidé koupit třeba v Irsku, Itálii, Austrálii nebo na Kanárských ostrovech.
První síťovka spatřila světlo světa už v roce 1926, kdy ji začal vyrábět český podnikatel Vavřín Krčil. Výroba jeho síťovek byla ruční práce. Takřka po sto letech český patent znovuožívá. „Pro starší generaci je síťovka často spojena s érou socialismu, mladší generace ji považuje za retro hit, síťové tašky se tak znovu stávají módním trendem. Snažíme se navázat na stoletou tradici výroby síťových tašek, máme stejně jako dříve široké portfolio produktů. Spolupracujeme se čtyřmi chráněnými dílnami – takže síťovka současnosti je i sociálně odpovědná. Co se týče technického provedení, vše pečlivě promýšlíme, aby nebyla oka moc veliká a byla dostatečně pevná a aby se síťovka neprověsila k zemi,“ přiblížila výrobu majitelka značky Česká síťovka Karolína Pechová.
Současná podoba síťovky se od té sto let staré zásadně neliší, i tak ale výrobci přicházejí s řadou novinek. „Je samozřejmě třeba přizpůsobit síťovku současným požadavkům zákazníků - design jednotlivých modelů je koncipován tak, aby byla síťovka víc módní doplněk než nákupní taška, takže pečlivě vybíráme barvy, tvary a materiály. V současné době nabízíme osm modelů ve dvanácti barevných variantách. Pro následující rok jsou v plánu ale další modely – síťovka jako kabelka nebo drhaná síťovka,“ řekla Karolína Pechová.
Kouzlo děrované nákupní tašky, která bez problémů unese i dvacetikilový nákup, objevili i v zahraničí. „V současné době představují objednávky z ciziny zhruba deset procent z celkového objemu. Očekáváme ale, že zájem zahraničních zákazníků poroste. Nyní máme stabilní odběratele v Holandsku, Polsku, Itálii, Kanárských ostrovech, v Austrálii, Irsku a Anglii. Mezi dlouhotrvající zahraniční zakázky patří ty z Kanárských ostrovů, kde jsou síťovky součástí dobročinné akce, která se zabývá čištěním pláží. Navíc máme mnoho zákazníků, kteří bydlí v zahraničí a vozí síťovky jako originální dárek z Česka,” popsala Karolína Pechová.
Vkus Čechů a zahraničních zákazníků se příliš neliší. „Nejvíce se nám zatím osvědčil model pružná bavlněná síťovka – ten se také nejvíce podobá původní síťové tašce. Nosnost této síťovky, která se pohodlně vejde do kapsy, je 28 kilogramů. Populární jsou v tuzemsku i zahraničí bavlněné koše přes rameno,“ uzavřela Karolína Pechová.
Značku Česká síťovka založila v roce 2012 Karolína Pechová. Síťová taška je český vynález, zakladatelka oprášila skoro sto let starou tradici a v chráněných dílnách vyrábí síťové tašky. Šijí se ručně podle vlastních registrovaných vzorů a velká část se také ručně barví. V nabídce jsou mimo jiné síťovky z bambusového vlákna, hustooké bavlněné síťovky či síťovky s vnitřní kapsou, které jsou plnohodnotnou náhradou dámské kabelky. V e-shopu jsou navíc další „zero waste“ produkty, jako jsou potravinové sáčky nebo bambusová brčka.
Karolína Pechová je absolventkou kulturologie na Filozofické fakultě UK. Pracovala jako hotelová manažerka. Roku 2012 obnovila tradici české síťovky, které prodala už více než 700 000 kusů.
(tz)