Fakt, že nové auto není tou nejlepší investicí, je obecně známý. Nová auta ztratí za první tři roky v průměru 33 % své původní hodnoty. Existují však značky a modely, u kterých není ztráta hodnoty tak vysoká. Naopak prémiové značky dokáží přijít i o více než polovinu hodnoty. Vyplývá to z dat, která zveřejnila Mototechna.
I přes současnou příznivou ekonomickou situaci zůstává zcela nový automobil pro spoustu lidí nedosažitelným snem. Obrovská ztráta hodnoty během prvních let provozu od koupě odrazuje spoustu zákazníků, kteří se čím dál více zaměřují spíše na zánovní vozy. „Třeba u tříleté Dacie Duster, což je v našich podmínkách jedno z nejžádanějších SUV, se ztráta hodnoty oproti novému autu pohybuje okolo 20 %. Naproti tomu modely vyšší střední třídy od výrobců tak zvané „Velké trojky“ dokáží ztratit i přes padesát procent,“ vypočítává Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO, kam značka Mototechna spadá.
Mezi českými řidiči nejoblíbenější tuzemská značka Škoda ztratí za tři roky mezi 25 a 37 procenty hodnoty. Mezi jejími modely si nejlépe stojí škoda Rapid, která průměrně odepíše 25 %. Naopak vlajková loď mladoboleslavské automobilky Škoda Superb ztratí za tři roky 35 % své původní hodnoty. „Příklad Superbu krásně dokládá, že čím dražší a luxusnější auto zákazník pořizuje, tím více na něm během prvních let provozu tratí. U zánovních aut totiž o největší část hodnoty přichází už první majitel,“ doplňuje Petr Vaněček.
Aktuální situace na trhu zánovních aut
Za letošní třetí čtvrtletí bylo na českém trhu inzerováno 35 096 zánovních ojetin, což je přibližně o tři tisíce více, než za stejné období vloni. Zánovní ojetiny se nejčastěji prodávaly s cenovkou 400 000 korun. Nejčastější cena tak meziročně klesla o 9 000 korun. Nejčastější stáří bylo 1,3 roku a medián stavu tachometru za třetí čtvrtletí se ustálil na hodnotě 16 393 km. První tři místa v TOP 10 obsadila tuzemská Škoda s modely Rapid, Fabia a Octavia. Žebříček uzavírá Kia Ceed.
(tz)