Vést pracovní tým, být pro něj inspirativní osobností, dobrým partnerem a především vzorem je pro současnou generaci nastupující na pracovní trh stěžejní. Za optimální dobu pro to stát se šéfem přitom považují tři, maximálně čtyři roky od nástupu do práce. Dle nich obstojí v neustále se měnícím světě práce na pozici lídra člověk, který mimo jiné umí spolupracovat v týmu a je schopen přijmout názory druhých. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Adecco mezi mladými lidmi ze 48 zemí světa.
Podle názoru mladé generace, tzv. mileniálů, obstojí v budoucnu ve vedoucí pozici pouze ten, kdo je schopen týmové práce a efektivní komunikace, současně je ochoten přijímat názory ostatních spolupracovníků a přizpůsobit se změnám. Vedle tzv. měkkých dovedností by měl lídr zítřka disponovat také schopností plánování a tvorby obchodní strategie. Mladá generace přitom věří, že do vedení je nejvíce posune především vysoký stupeň emoční inteligence (51 %) a odpovídající pracovní a životní zkušenosti (41 %), v daleko menší míře pak dosažené vzdělání (8 %). Více než hluboké odborné specializace si cení zběhlosti v řadě oblastí napříč učebními obory.
Za pracovní úspěch mladí lidé dle průzkumu považují především příležitost podílet se na zlepšení celé společnosti. Naopak finanční výsledky podniku nebo osobní ohodnocení by podle nich neměly sloužit k měření úspěšnosti v zaměstnání.
„Mileniálové vyrůstali jako první ve světě plném moderních technologií, mají jiné hodnoty a specifické sny. V práci pak chtějí být součástí něčeho velkého a mít pozitivní dopad na celou společnost," uvádí ředitel Adecco ČR, Ondřej Wysoglad, a dále dodává, že tato generace je zvyklá na rychlejší vývoj světa, i proto chce rozmanitou kariéru, v níž rychle postupuje vpřed.
Do mezinárodního průzkumu s názvem „Lídři budoucnosti" se zapojilo celkem 4 095 mladých lidí z Evropy, Asie, Jižní a Severní Ameriky a oblasti Středního východu, kteří se zároveň zúčastnili soutěže „CEO for one month". Ta dává mladým lidem příležitost stínovat globálního generálního ředitele Adecco po dobu jednoho měsíce. „Je to skvělý způsob, jak zapojit mladé studenty do chodu takové společnosti. Stážista se setká na vlastní oči se situacemi, o nichž ve škole doposud neslyšel nebo nepřemýšlel. Získá tak přehled i cenné zkušenosti, které následně využije v budoucí profesi," uzavírá Wysoglad. Soutěže se přitom pravidelně účastní také uchazeči z České republiky.
Výsledky mezinárodního průzkumu „Lídři budoucnosti"
1) Jakými dovednostmi musí disponovat budoucí lídr zítřka?
Měkké dovednosti
81 %Týmová práce a management vztahů
62 % Efektivní komunikace
59 % Zlepšování a schopnost přizpůsobit se změnám
56 % Inovativnost
47 % Strategické plánování a úsudek
39 % Orientace na výsledky
36 % Pružnost v učení
30 % Zodpovědnost a progresivnost
Tvrdé dovednosti
81 % Plánování / Strategické schopnosti
79 % Manažerské schopnosti
58 % Rozvoj obchodu
44 % Technologie / IT
36 % Obchod / Prodej
34 % Znalost cizích jazyků
31 % Odbornost
24 % Účetnictví / rozpočet
15 % Vysokoškolský titul / vzdělání
2) Která z následujících dovedností nejvíce posune člověka do vedoucí pozice?
51 % Vysoký stupeň emoční inteligence
41 % Odpovídající pracovní a životní zkušenosti
8 % Vysoký stupeň akademické inteligence a vzdělání
3) K jakému názoru ohledně odborného vzdělání a specializace vedoucích pracovníků se spíše přikláníte?
82 % Lídři budoucnosti by měli být raději zběhlí v celé řadě oblastí než se zaměřovat pouze na jednu specializaci
18 % Lídři budoucnosti by se měli specializovat v jedné oblasti a v této oblasti by měli být odborníky
4) Jaký význam pro vás má pracovní úspěch?
76 % Příležitost mít pozitivní dopad na společnost
50 % Přesvědčení, že v budoucnu zvládnu i ambicióznější plány
48 % Dobrý pocit z odvedené práce
43 % Respekt a pochvala od spolupracovníků
39 % Finanční výsledky společnosti a její hodnota
36 % Hrdost na organizaci
32 % Ujištění, že vybraná obchodní strategie je správná
18 % Perspektiva dalšího pracovního postupu a finanční odměna
6 % Obhájení vlastních schopností
5) Co by mělo být prioritou každého člověka, který je ve vedení podniku?
49 % Inovativnost / vývoj produktů
39 % Společenská a ekologická udržitelnost
30 % Využití nových příležitostí na trhu
30 % Udržení a získávání špičkových talentů
29 % Růst obchodu při snižování cen
28 % Využívání nových technologií
23 % Dobrá reputace firmy
13 % Vytváření hodnot pro akcionáře
6) Po jak dlouhé době od nástupu do práce si představujete postup do vedoucí pozice?
30 % 3-4 roky
29 % 5-6 let
17 % 1-2 roky
11 % 7-8 let
9 % 9-10 let
2 % 11-15 let
1 % 16-20 let
1 % více než 20 let