Sdružení českých spotřebitelů, z. ú. (SČS) si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit".

„Oblasti kvality výrobků a služeb jsou předmětem řady aktivit našeho sdružení; potraviny jsou v tomto smyslu naší nezpochybnitelnou prioritou", zdůrazňuje Libor Dupal předseda správní rady SČS a odborný garant sdružení za oblast kvality potravin a pokračuje: „To je důvod, proč se intenzívně věnujeme i právním předpisům, technickým normám a dalším nástrojům, které bezpečnost a kvalitu potravin na trhu bezprostředně ovlivňují. Účastníme se přípravy a vývoje těchto nástrojů, podporujeme jejich uplatňování a prosazování, a v neposlední řadě i vyhodnocování jejich dopadu a vlivu na trh a na spotřebitele zejména."

Základnou pro spolupráci v oblasti potravin je pracovní skupina Potraviny a spotřebitel, jejíž činnost SČS koordinuje a řídí, a která je ustavena při ČESKÉ TECHNOLOGICKÉ PLATFORMĚ PRO POTRAVINY (ČTPP).
SČS se průběžně věnuje vyhodnocování dopadu a vlivu nové potravinové legislativy na trh a na spotřebitele  V dnešní informaci se věnujeme vyhlášce Ministerstva zemědělství ČR č. 417/2016 o některých způsobech označování potravin. Je účinná od ledna 2017, v několika ustanoveních od července t. r.
Vyhláška upravuje několik zdánlivě drobných opatření, které ale mají pro funkci trhu svůj význam. Nejviditelnější jsou opatření ve vztahu ke způsobu označování potravin.

První opatření se týká výčtu zavádějících údajů, které informace o potravinách nesmí obsahovat. Takovými zavádějícími údaji jsou informace o tom, že potravina nebo její složka je „vhodná pro děti", či že je „domácí", „čerstvá", „živá", „čistá", „přírodní", nebo „pravá"; zavádějící je i údaj, že charakter potraviny je „dia", že potravina je dietní nebo dietetická.

Druhé opatření se týká vymezení použití označení „Česká potravina". Důvodem pro zavedení tohoto národního opatření ministerstva zemědělství bylo, že způsob nabídky na základě pojmů český výrobek, česká potravina, prodej po česku atd. začal být široce využíván a (zřejmě) zneužíván, neboť nebyl definičně vymezen a mohlo docházet ke klamání spotřebitele nekalou obchodní praktikou. Spotřebitel byl mylně informován o původu zboží.

Ministerstvo zemědělství v médiích uvádí, že před nedávnem provedlo a již provádí další průzkum mezi spotřebiteli o tom, jak znají značku Česká potravina. Nepochybně se prokáže, že téměř všichni spotřebitelé značku znají, oceňují její zavedení a rozhodují se podle ní při nákupu ... Má to tak být?
Jak již je zdůrazněno výše, SČS svými aktivitami velmi podporuje, aby na trhu ČR a na vnitřním trhu EU obecně byly nabízeny a obíhaly bezpečné a kvalitní potraviny. A také, aby se spotřebitel orientoval v různých stupních kvality potravin a dovedl se správně rozhodovat.

Velmi patrioticky vnímáme a podporujeme české zemědělství a českou potravinářskou výrobu. Avšak s jednou drobnou podmínkou či výhradou. Že ne vždy produkty prvovýroby či potravinářské výroby splňují vysoké standardy kvality běžné v „západních" zemích. A v tom spatřujeme drobný problém. Označení „Česká potravina" není značkou kvality, není informací o kvalitě výrobku, je „pouhou" informací o původu. SČS vnímalo potřebu jistého zásahu státu do zmatečné situace. Vlastní vymezení obsahu označení Česká potravina provázely jisté problémy, ale kompromis byl pro nás nakonec přijatelný. Kvalitních českých potravin není zdaleka málo. Spotřebiteli ale nabízíme jiné a výstižnější způsoby orientace než pouhý původ.

„Význam značky nespatřujeme v její viditelnosti či neviditelnosti pro spotřebitele, ale v narovnání podmínek pro podnikající subjekty na trhu - pro výrobce a zejména prodejce. Není nám proto zřejmé, proč ministerstvo činí ze značky marketingový nástroj; s ohledem na spotřebitele to přinejmenším není „výchovné," říká Libor Dupal a svoji informaci pro média ukončuje: „SČS dlouhodobě usiluje, aby informace pro spotřebitele přinášely skutečně přidanou hodnotu v podobě toho, že daná potravina splňuje nejen případná pravidla původu, ale i kvalitativní požadavky stanovené například technickými normami, které míří výš, než je dáno jen a pouze legislativní cestou. Tedy obvykle nikoliv regulací. A právě tímto směrem by byla vítaná větší spoluúčast a podpora státu."

Kvalitních českých potravin není zdaleka jen poskrovnu. Spotřebiteli ale nabízíme jiné a výstižnější způsoby orientace než pouhý původ.

Více na:

http://www.konzument.cz/
http://spotrebitelzakvalitou.cz/index.php
http://ctpp.cz/priorita-c-potraviny-a-spotrebitel

Sdružení českých spotřebitelů, z. ú. (SČS) si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit". SČS působí v řadě oblastí - pokrývají odbornosti ve vztahu ke kvalitě a bezpečnosti výrobků včetně potravin, technické normalizaci a standardizaci, kvalitě a bezpečnosti služeb včetně služeb finančního trhu aj.

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; www.konzument.cz

Kabinet pro standardizaci, o. p. s. (KaStan) je nezávislou obecně prospěšnou společností založenou Sdružením českých spotřebitelů. Cílem je zvyšování bezpečnosti a kvality výrobků a služeb vytvářením a podporou funkce nástrojů zajišťujících účinné zapojení spotřebitelů do standardizačních procesů (technická normalizace, certifikace a posuzování shody, akreditace, dozor nad trhem), včetně uplatňování technických předpisů a norem ve prospěch spotřebitelů a korektního trhu.

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.; www.top-normy.cz