Na změny v chování českých zákazníků poukazují nedávné studie i zkušenosti obchodníků. Podle průzkumu Češi častěji než v minulosti volí menší nákupy v průběhu týdne, do obchodů chodí pěšky a důkladněji vybírají, co nakoupí. Čtyřicet procent nakupujících pravidelně sleduje akční letáky a obstarává díky nim kvalitnější zboží za výhodné ceny. Zákazníci si také aktivněji zjišťují podrobnější informace o dostupných produktech a stále častěji nakupují přímo od výrobců.

Studie z posledních několika let poukazují u českých zákazníků na trend, který odborníci označují za takzvané alternativní nákupní chování. „Zejména díky končící finanční krizi přestávají být Češi při nákupech tak konzervativní jako doposud, obecně v nakupování začínají experimentovat. O zboží, které pořizují, chtějí mít více informací, a celkově mají lepší přehled o trhu," uvedl Roman Mazák ze sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek Družstva CBA CZ. Zákazníci chtějí dnes zboží co nejčerstvější a ideálně přímo od výrobce. Podle průzkumu agentury STEM/MARK přes šedesát procent z nich považuje kvalitu za jeden ze tří nejdůležitějších faktorů, které při nákupu sledují. Na vzestupu je proto nabídka od farmářů či produkty s označením bio.

S čerstvostí souvisí i další změna, kterou výzkumníci a obchodníci zaznamenali. Češi ustupují od velkých týdenních nákupů. Nakupují méně a častěji. Řada lidí dnes nakupuje pouze na jeden až dva dny dopředu. „Na průměrného Čecha připadá asi jedenáct obchodů včetně masen, pekařství a dalších specializovaných prodejen. Většina lidí tak má alespoň jeden menší obchod v blízkosti domu či zaměstnání. Čerstvé potraviny proto nakupují každý den a velký nákup dělají jen jednou měsíčně," popsal Mazák.

Podpora českých výrobců

Díky blízkosti prodejen lidé častěji než kdy předtím chodí na nákupy pěšky. Kromě malé vzdálenosti hraje roli i větší šetrnost k přírodě. Příklon k ekologičtějšímu chování značí i vzrůstající obliba použitého zboží, což platí zejména u elektroniky, oblečení či knih. Z ekologických důvodů lidé častěji než v minulosti řeší i původ zboží. Výzkum agentury STEM/MARK ukázal, že pro čtvrtinu spotřebitelů je důležité, zda je produkt vyráběný v Česku.

Dalším z významných faktorů je i cena. Sedmaosmdesát procent populace volí výrobky zejména s ohledem na cenu. Akce v obchodech ale využívají lidé především pro nákup dražšího a exkluzivnějšího zboží, které je díky slevám dostupnější. Obchody navíc kvůli vzrůstající konkurenci a boji o zákazníky přistoupily i na pořízení vlastních prémiových značek, které nabízejí kvalitnější produkty.

Češi zvládají nakupovat ukázněně, většina z nich odchází z obchodu pouze s tím, co přišli nakoupit. Průzkum agentury NMS Market Research ovšem ukázal, že při několika alternativách sáhne sedmdesát procent lidí po produktu, který jim nejvíce chutná. Ženy jsou ale ochotnější slevit z chuti než muži. Téměř šedesát procent z nich raději koupí potravinu zdravější než chutnější.

O Družstvu CBA CZ

Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá okolo 900 prodejen a produkuje obrat téměř 2 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek. Družstvo CBA CZ je sdružení velkoobchodů a maloobchodních jednotek, které aktuálně čítá okolo 900 prodejen a produkuje obrat téměř 2 miliardy Kč. Současným cílem CBA je vybudovat stabilní síť kvalitních maloobchodů, čehož se snaží dosáhnout podporou maloobchodníků, investicemi do prodejen, kvalitním marketingem nebo zaváděním nových technologií a služeb. Pilířem je jednotný maloobchodní pokladní systém s centrálním číselníkem zboží čítajícím v současnosti již více než 120 tisíc položek.

(tz)