„Za odložené věci neručíme," hájí se provozovatelé koupališť a restaurací. Jenže cedule je odpovědnosti nezbaví, na odškodnění za jejich ztrátu mají poškození ze zákona nárok
Návštěvníci restaurací, koupališť nebo fitness center se mnohdy u skřínek a věšáků setkávají s varovným nápisem „Za odložené věci neručíme." Provozovatelé sázejí na jejich nevědomost a spoléhají se, že v případě odcizení věci nebudou díky takové ceduli vyzváni k náhradě škody. Ve skutečnosti je ale jejich odpovědnost dána zákonem a okradený návštěvník tak má navzdory klamavému upozornění právo požadovat náležité odškodnění.
„Zákon stanovuje, že pokud je s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a věc byla odložena na místě k tomu určeném nebo obvyklém, pak má provozovatel povinnost nahradit poškození, ztrátu nebo zničení takové věci," uvádí Petr Novák, právník ze společnosti Vaše nároky.cz, která pomáhá poškozeným občanům získat oprávněné odškodnění. Pokud tedy odložíte kabát na věšák v restauraci nebo oblečení včetně cenností do skříňky v šatnách koupaliště nebo fitness centra, budete mít v případě jejich odcizení nárok na odškodnění ze strany provozovatele v plné výši.
Podobné pravidlo se týká také věcí ponechaných na hotelovém pokoji. „Provozovatel ubytovacího zařízení je podle nového občanského zákoníku odpovědný za věci, které ubytovaný vnesl do prostor vyhrazených k ubytování nebo k uložení věcí. Bude tak odpovídat nejen za ztrátu věcí z hotelového pokoje, ale například také hotelové kolárny," vysvětluje Petr Novák. Výše náhrady škody je v tomto případě ovšem limitována na stonásobek ceny ubytování za den. „Výjimku tvoří pouze věci, které provozovatel ubytovacího zařízení převzal do úschovy nebo na kterých sám způsobil škodu. Potom je zavázán k jejich náhradě bez omezení," doplňuje právník.
S uplatněním svého nároku by ovšem poškozený návštěvník rozhodně neměl otálet. „Právo na náhradu škody musí poškozený uplatnit u provozovatele bez zbytečného odkladu, nejpozději ovšem ve lhůtě do 15 dnů. V opačném případě by totiž po jejím uplynutí mohl provozovatel v rámci případného soudního řízení namítnout, že právo nebylo uplatněno včas a tím by ve sporu uspěl," uzavírá právník z Vaše nároky.cz.
Více na www.vasenaroky.cz.