V současné době nakupuje podstatná část zákazníků v e-shopech i zboží, které bylo ještě donedávna výsadou kamenných prodejen. Tento trend nutí provozovatele zkvalitňovat svou online prezentaci. Nejobjemnější skupinu zákazníků v internetových obchodech pak tvoří mladé matky, které online nákupy cíleně šetří čas.

E-shopy se stávají důležitým obchodním kanálem i pro výrobky, které bylo dříve obvyklé nakupovat pouze v kamenných prodejnách. Ať už se jedná o sportovní vybavení a oblečení, o obuv či o školní potřeby, Češi stále více vyhledávají možnost nakoupit je online. Absenci osobního přístupu prodavače se provozovatelé stále více snaží vyvažovat jinými způsoby.
„Typickým sortimentem, u kterého v minulosti dávali zákazníci přednost nákupu v kamenné prodejně, byly školní aktovky a batohy. V loňském roce ale internetové prodeje batohů výrazně převážily prodeje realizované prostřednictvím kamenné prodejny, a to až o 34 %. Pro plnohodnotnost nákupu online se snažíme dělat maximum. Ke zboží přidáváme kvalitní popisy, obsáhlou fotogalerii produktu, ale i produktová videa. To vše je v současné době standardem. Proto nabízíme i online rádce, další komponenty či související zboží," říká Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje e-shop se školními potřebami Activáček.cz.
Prezentaci svých produktů pak e-shopy často rozšiřují i o možnost vzdělat potenciálního zákazníka. Edukativní přístup se ostatně jeví v rámci marketingu jako jeden z nejefektivnějších. „Vzhledem k filozofii naší společnosti je pro nás klíčové šířit informace o oboru, ve kterém se pohybujeme, tedy o zdravé stravě. Tuto možnost nám dává právě e-shop, v jehož rámci můžeme přinést všechny podstatné poznatky, o něž se chceme se zájemci podělit," uvádí Luděk Šarman ze společnosti Walramcom, která nabízí funkční superpotraviny, lněnou vlákninu a olej.

Trendem současné doby je i fakt, že významný segment zákazníků tvoří mladé matky, které nakupují výrobky pro své děti. „Až 72 % všech našich online nakupujících patří do věkové skupiny 25-40 let. Mezi nimi jednoznačně převažují ženy, které nejčastěji kupují obuv pro děti. Nákup se jim snažíme maximálně zjednodušit například instruktážním videem o tom, jak správně změřit chodidlo a určit přesnou velikost bot," dokládá Tomáš Jurák ze společnosti Coqui, která se zabývá výrobou obuvi.Také v oblasti sportovních potřeb zaznamenávají obchodníci podobné tendence, i zde reprezentuje věková skupina 25-40 let až 67 % všech zákazníků. Nadpoloviční většina z nich pak poptává dětské sportovní zboží. „Tento trend si vysvětlujeme především vytížeností mladých rodičů a úsporou času, kterou pro ně nákup v e-shopu představuje. Lidé v současné době mění preference, jak trávit svůj čas. Snaží se jej co nejvíc ušetřit a věnovat dětem. I proto zaznamenáváme až 78 % objednávek v nočních hodinách, kdy malé děti už obvykle spí," uzavírá Josef Mech, ředitel e-shopu Sportobchod.cz, který patří k největším online prodejcům sportovních potřeb.

(tz)