Po konci českých Vánoc se tuzemské obchody především v Praze a Karlových Varech již tradičně připravují na příval ruských turistů, kteří do ČR přijíždějí oslavit pravoslavné Vánoce. Letos zde Rusové utratili o téměř 40 procent víc než během loňských svátků. Čím dál více se také orientují na obchody s luxusním zbožím. Vyplývá to z údajů za loňský prosinec a leden společnosti Global Blue, která turistům zprostředkovává službu Tax Free.
Dominantní podíl mezi cizinci ze zemí mimo EU, kteří přijíždějí nakupovat do České republiky, dlouhodobě drží Rusové a jejich podíl stále roste. Za celý rok 2012 dosahoval už téměř 51 procent. V prosinci a lednu, kdy Rusové slaví pravoslavné Vánoce, to bylo 62 procent.
Nejvíc a stále ve větší míře Rusové nakupují módu a oblečení (66 procent). „Hlavně mladí Rusové a příslušníci střední třídy si zakládají na tom, aby vypadali dobře, což považují za známku úspěchu. Jsou orientováni na značku a status," vysvětluje Jiří Macas, regionální manažer společnosti Global Blue.
Na druhém místě jsou stabilně hodinky a šperky (11 procent). Tradiční české sklo, které se dlouhodobě drželo na třetí příčce, vytlačila už o Vánocích 2011-2012 spotřební elektronika (především telefony, tablety a notebooky).
Produkty ze skla, které tvořily v roce 2006 desetinu ruských vánočních nákupů, nyní drží jen téměř pětiprocentní podíl. V tom se Rusové od ostatních národností odlišují. Obecně totiž cizinci nakupující v České republice vydávají za sklo osm procent všech útrat.
Největší žně v republice přitom zažívají obchody na Václavském náměstí, které každoročně utrží více než pětinu peněz, které tu Rusové o Vánocích utratí. „Do některých obchodů na Václavském náměstí dokonce posíláme naše rusky mluvící brigádníky, kteří prodavačům pomáhají zvládat nápor turistů tím, že s nimi vyplňují formuláře Tax Free," dokládá zájem o centrum Prahy marketingová manažerka Global Blue Adéla Kupková.
Rusové se ale stále více orientují na luxusní zboží. Zatímco v prosinci 2006 a lednu 2007 měli na útratách všech cizinců za luxusní zboží podíl 25,7 %, v prosinci 2012 a lednu 2013 to bylo už 41,4 %.
Oblibu luxusního zboží ze strany Rusů dokazuje také zvyšující se podíl nákupů na Pařížské ulici. Zatímco o Vánocích roku 2006 zde Rusové uskutečnili z hlediska objemu tržeb 12,5 procenta svých nákupů, o posledních Vánocích to bylo už 19,8 procenta. Butiky v nejluxusnější pražské ulici se tak co do zájmu začínají vyrovnávat s obchody na zmíněném Václavském náměstí.
O trendu zvyšujícího se zájmu Rusů o ČR jako nákupní a dovolenkovou destinaci svědčí i počet spojů, které dopravci z a do Ruska každoročně na přelomu roku vypravují. Například tuzemské národní aerolinky, pro které tvoří cestující z východu významnou část klientely, vypravily od 28. prosince 2012 do 13. ledna 2013 celkem 184 doplňkových letů do ruských destinací nad rámec letového řádu, o 113 více než ve stejném období předchozího roku.
Podíl tržeb od ruských turistů roste i přes přísnou vízovou politiku v ČR. „Ačkoli zde Rusové ročně nakoupí řádově za miliardy korun, získat vízum na české ambasádě je pro ně složitější, než ho dostat na zastoupení jiného státu Schengenského prostoru. Vstřícnější vydávání víz občanům Ruské federace by rozvoji jejich nákupní turistiky v ČR určitě prospělo," podotýká Jiří Macas.
***
O společnosti Global Blue
Společnost Global Blue je expertem v oblasti mezinárodního nakupování, zprostředkovává obchodní transakce mezi obchodníky a jejich zahraničními zákazníky. Global Blue přišla před třiceti lety s koncepcí Tax Free Shopping a nyní nabízí širokou škálu služeb, které pomáhají zákazníkům nakupovat na svých cestách v zahraničí. Obchodníkům a bankám pomáhá Global Blue zvyšovat příjmy z lukrativního turistického trhu.
Společnost Global Blue spolupracuje s 270 000 světovými obchodníky a hotely ve více než 40 zemích. Každý den obslouží více než 60 000 zahraničních zákazníků a má ambice stát se nejkomplexnějším zdrojem informací v oblasti mezinárodního nakupování.
Centrála společnosti Global Blue sídlí poblíž švýcarské Ženevy ve městě Nyon. Více informací
o společnosti Global Blue je k dispozici na webu www.global-blue.com/corporate.
(tz)