MG 0012 4Romantici na nákupech utrácejí před svátkem sv. Valentýna stále více. Podle každoročně sestavovaného ukazatele Mastercard Love Index vzrostly za posledních deset let valentýnské výdaje ve světě celkově o 180 %, v Evropě dokonce o 648 %. V Čechách se pak romanticky podbarvené výdaje za posledních deset let zvýšily o 548 %, v případě květin až o neuvěřitelných 1806 %. Dárky k letošnímu Valentýnu na internetu obstaralo 43 % Čechů.

Ti se začali přiklánět také k místním prodejcům: 41 % se chystalo letos nakupovat v sousedství. Vzhledem k aktuálním opatřením si Češi plánovali na Valentýna uvařit něco dobrého, vyrazit na romantickou procházku parkem či domovským městem.

Studie Mastercard Love Index poskytuje podrobný pohled na nákupní chování a trendy v souvislosti s nejromantičtějším dnem roku prostřednictvím analýzy transakcí platebními kartami po celém světě. V Čechách se za posledních deset let počet nákupů dárků a prožitků zvýšil o ohromujících 2863 %. Výrazný růst tak zaznamenaly i jednotlivé položky, jako jsou například květiny (1806 %) či návštěva restaurace (1037 %). Z evropských zemí se v loňském roce za květiny nejvíce utrácelo v Rusku, Švédsku a Spojeném království. Meziročně se zvyšovaly i výdaje za šperky. Ty za posledních deset let vzrostly v Evropě celkem o 119 %, v Čechách dokonce o 253 %. Za šperky se nejvíce utrácí v Itálii, následuje Spojené království a Rusko.

Pro letošní rok, s pokračujícími omezeními v důsledku přetrvávající pandemie, se pro zamilované páry na přední místa žebříčku oblíbenosti dostala domácí kuchyně, romantické procházky parkem či městem, domácí piknik nebo herní večery. Letos českým zamilovaným párům na Valentýna nejvíce scházela právě romantická večeře v restauraci, kterou si však až 54 % vynahradila večeří uvařenou doma.

„Průzkum Mastercard Love Index sleduje nákupní chování a trendy ve výdajích v období jednoho z nejromantičtějších dní roku už dekádu. Letošní rok je oproti předchozím zcela výjimečný. Z aktuálních dat vidíme, že Češi v současném mimořádném stavu vyhledávají možné příležitosti k rozptýlení a Valentýn je bezpochyby jednou z nich. Zamilovaní si tak cestu k romantice najdou i skrze nákupy dárků pro své partnery na internetu či květiny z obchodů ze sousedství nebo si jednoduše vytvoří láskyplnou atmosféru doma,“ říká Michal Čarný, generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

V průběhu posledních deseti let stabilně rostlo i nakupování na internetu, a počet online nákupů uskutečněných v období před svátkem sv. Valentýna se tak za toto období zvýšil o celých 572 %, v Čechách pak o neuvěřitelných 6542 %. Téměř polovina (43 %) dotazovaných Čechů uvedla, že na internetu chtěli valentýnské dárky nakupovat i letos. Mnoho českých spotřebitelů ovšem také podporuje své místní prodejce: 41 % se chystalo květiny a dárky nakupovat ve svém sousedství.

Pandemie sice brání lidem, aby navštěvovali své blízké, na lásku je však krátká. Téměř každý pátý (18 %) český respondent si za poslední rok našel prostřednictvím internetu vztah a 14 % uvedlo, že měli rande prostřednictvím videohovoru, např. přes aplikaci Zoom či FaceTime. Téměř každý třetí (32 %) byl na romantickém rande či procházce s dodržením odstupu a necelá čtvrtina (24 %) respondentů se za poslední rok přihlásila na seznamovací stránky nebo do seznamovací aplikace.

Studie také ukazuje, jak se za poslední rok změnily postoje k partnerským vztahům.

Sv. Valentýn v roce 2021 tak může být tím doposud nejpromyšlenějším: 45 % respondentů (v Čechách pak 36 %) v průzkumu uvedlo, že vymýšlení dárků věnuje letos daleko více úsilí a 46 % (36 % Čechů) mělo v tomto roce daleko kreativnější plány než dříve.

(tz)