Tapeta. Má svou historii, tržní příběh, linku rodinného podnikání v České republice. Její stopy nás zavedou do Příbrami, kde před třiceti lety vznikla firma Václava Veláta. Dnes nabízí kolem deseti tisíc nejrůznějších tapet, i když, jak se dozvíte níže, jich vlastně může vyrobit nekonečně mnoho. Společnost Vavex 1990 s.r.o. se řadí k těm menším, ale svým významem je špičkou v oboru. Tapety vyrábí v závodě v Teplicích, jiné však také do republiky dováží, neboť zastupuje proslulé světové značky. Ing. Hana Velátová je dnes jednatelkou. Zná historii, trendy, postavení tapet v interiéru, inovace v pohledu na jejich upotřebení. Vnímá jejich širokospektrální uplatnění i vztah člověka k tapetě jako zdroji emocí, nálady, vzpomínek…

Působíte v rodinné firmě, která je na trhu již od roku 1990, založil ji váš manžel. Vzpomínáte si na první kroky podnikání?

Já jsem začala být ve firmě aktivní až začátkem tohoto století, manžel zažil ty úplné začátky hned po převratu a určitě to nebylo jednoduché. Naštěstí je podnikatelský typ a dokázal se přenést i přes některé neúspěchy a zklamání jeho tehdejšími společníky.

Podnikalo se tenkrát jednodušeji a s lehčím srdcem než v současnosti? V čem je rozdíl?

Tak je potřeba si uvědomit, že určitě hned po roce 1989 byla poptávka po všem novém a kvalitním. A hezké tapety v té době prakticky neexistovaly. První zkušenosti s nimi jsme získali při zastupování německého výrobce tapet AS Creation. Po ukončení této spolupráce se paradoxně stali ještě s jedním německým výrobcem našimi největšími konkurenty, což trvalo téměř 20 let. Je to kus našeho podnikatelského příběhu.
Se zvýšenou oblibou tapet roste samozřejmě i nabídka a většina světových výrobců má zájem dodávat tapety i do České republiky. Naštěstí mnoho z těchto výrobců právě Vavex na českém trhu zastupuje. Tím nám roste konkurence ve výrobě i prodeji tapet.
A co se týče samotné výroby tapet, podařilo se nám prvních pět let vyrábět pro velkého anglického obchodníka s tapetami, kterého bohužel později pohltili jiní výrobci. Z tohoto důvodu jsme museli začít hledat nové zákazníky po celém světě. Proto se účastníme stále mnoha zahraničních veletrhů. Výsledkem je zvyšující se obrat z exportu.
A jestli se tehdy, v našich začátcích, ponikalo snáze? Těžko říci, protože nic nikdy není černé, nebo bílé. Jednou se daří lépe, jindy je to složitější. Na to je třeba být připraven a počítat s tím.

Jste jediným výrobcem papírových tapet u nás. Co z toho plyne?

I přes současný boom vliesových a vinylových tapet jsou papírové tapety stále oblíbené a hojně používané především z důvodu nižší ceny.
Kromě těch papírových vyrábíme také tapety vliesové a jsme i výrobci balicího papíru. Poslední dva roky se věnujeme rovněž produkci obalových materiálů – především jsou to třeba obaly na máslo, tvaroh, bujóny nebo ruskou zmrzlinu. Technologie tkví ve spojení nepromastitelného papíru a hliníku voskem. Naše výrobkové portfolio se snažíme rozšiřovat podle tržní poptávky, reagovat na situaci v oboru. Snažíme se předvídat a přizpůsobit se požadavkům zákazníků.

Když zůstaneme u tapet – kdo je vaším největším odběratelem? Designová studia, stavební firmy, developeři nebo jednotlivci? Mladší nebo starší generace?

V dnešní době se významná část obratu přesunula do designových studií, k designérům či architektům. Je zde vidět, že lidem na jejich interiéru záleží a obracejí se na odborníky, kteří jim jejich domov pomáhají dotvářet. A nemyslím, že při volbě tapety hraje roli jakkoliv věk. Máme zákazníky všech věkových kategorií. K tapetování je nepřímo vychovávána i nejmladší generace, dětské tapety jsou dnes velice oblíbené.
Co dnešní zákazník od tapet očekává a co požaduje? Změnily se jeho nároky za uplynulých 30 let?

Tapeta se postupem času posunula z pozice doplňku interiéru do pozice dominanty. Výrobci tapet jsou dnes schopni vyprodukovat opravdu krásné a zajímavé tapety s jedinečnými vzory, za použití různých struktur, lesků. A to umožňuje tapetě, aby se stala ústředním motivem dané místnosti.

Jaký je trend ve volbě barev a vzorů? Kdo ho udává?

Každý rok se spojí významná světová designová studia a vytvoří trendy pro nejbližší roky. Tyto trendy jsou zveřejněny při příležitosti veletrhu Heimtextil v německém Frankfurtu. V loňském roce bylo zastřešujícím současným tématem motto Kam patřím. Vytvořeny byly čtyři hlavní trendy – od tapet kopírujících přírodní motivy po luxusní tapety plné lesků. Ze škály nabídky tapet si vybere určitě každý a najde to pravé, co se mu líbí. Velmi žádané jsou stále imitace materiálů – kámen, cihly, dřevo, beton. Často ani nepoznáte, že jde o tapetu.

Máte své vlastní grafické studio, které navrhuje jednotlivé vzory, nebo spolupracujete s externisty designéry?

Velmi rádi spolupracujeme s externími designéry – např. dítětem designérky Ivy Bastlové je naše kolekce s hexagony My Home, kolekce obrazových tapet My Dream. Mou oblíbenou kolekcí je Imaginum, kterou vytvořila Magda Veverková, ilustrátorka dětských knížek. Kolekce Imaginum je opravdu právě díky ní velmi originální a propracovaná do nejmenších detailů. Tuto kolekci a kolekci obrazových tapet My Dream tiskneme digitálně na moderní ekologické tiskárně HP, což je nyní technologická špička ve výrobě tapet na zakázku.
K tomu snad jen to, že jsme schopni vytisknout cokoliv na přání zákazníka. Důležité jsou pouze vhodné podklady pro tisk, tedy obrázek v potřebném grafickém rozlišení. Pokud si tedy budete přát mít na stěně obrazovou tapetu se svým psem nebo třeba babičkou, není problém ji vyrobit.

Dařilo se vám v uplynulém roce? Možná ano, lidé tím, že museli hojně pracovat z domova, se také dost věnovali rekonstrukcím, opravám svých bytů a domů, zkrášlovali svá obydlí. Projevilo se to v prodeji?

Bohužel naše vlastní prodejny, ale i většina prodejen našich velkoobchodních zákazníků, byly a jsou v době pandemie uzavřeny, takže logicky pokles v prodeji nastal. Ale zároveň pravdou je, že od jara asi opravdu všichni tapetují... Objem objednávek na e-shopu má totiž rostoucí tendenci.

Předpokládáte, že letošní rok bude v ekonomických ukazatelích kopírovat ten loňský?

Předpokládáme stejné ekonomické výsledky. A to především z důvodu nutnosti uzavření našich prodejen na základě nařízení vlády. A to je pro nás stále určitá ztráta.

Ukázalo vám období koronaviru i nové příležitosti, přineslo další výzvy?

Doba koronavirová přenesla velkou část obratu na e-shop, a to nejen u nás, ale všeobecně. Tím, že jsou lidé nuceni nakupovat zboží online, naučili se to i dřívější odpůrci nákupů na e-shopech. Domnívám se, že i po otevření prodejen velká část těchto zákazníků u e-shopů zůstane. Snažíme se tedy vylepšovat náš
e-shop a rozšiřovat jeho nabídku. Spustili jsme také nový e-shop wallpapereshop.com pro zahraniční trhy, kam postupně expandujeme.

Ostatně – jaká je strategie Vavexu pro nejbližší roky?

Do firmy začíná vstupovat náš syn, který se zaměřuje právě na komunikaci s designéry a architekty. Přináší k nám nový svěží vítr ať už v tvorbě nových stránek pro tuto cílovou skupinu, která v nabídce najde exkluzivní kolekce – ne­jen naši vlajkovou loď – kolekci tapet Wll-for, ale i kolekce významných zahraničních výrobců tapet, tak i v rozšiřování počtu našich partnerských prodejen. Dcera je zase výtvarně nadaná, asi po mojí mamince, tak uvidíme, co nám budoucnost přinese...

otázky připravila Eva Brixi