Mnohým našim čtenářkám a čtenářům je přesně tolik let, kolik jich na domácím trhu slaví prestižní značka Jar. Myšleno mycí prostředek na nádobí. Ten, kdo si pamatuje radost v kuchyni poté, co tento pomocník připravil ve vodní lázni první voňavé bublinky a zaútočil na špinavé talíře a hrnce, přizná, že to bylo tenkrát cosi úžasného, co lidem usnadnilo a zpříjemnilo tak zatracovanou činnost, jako je právě mytí nádobí. Byla to revoluce v domácích pracích, kterou dosud ani postupující čas nepřekryl.
Značka Jar slaví v tomto roce 60. výročí. Poprvé si mohly české hospodyňky Jar zakoupit už v roce 1960. Šlo tehdy o přelomový vynález, který výrazně usnadnil domácí práce. Do té doby se k mytí nádobí používala soda, písek, ocet nebo citron.
„Na přípravě Jaru v Rakoně pracovali od ro-ku 1955, přičemž nalezení toho nejlepšího složení trvalo dva roky. Bylo otestováno mnoho verzí, až konečně výzkumný tým našel tu ideální! Najednou stačila jen jedna lžíce mycího prostředku na pět litrů horké vody, a dokud byla zřetelná pěna, mycí účinek fungoval,“ popsal první okamžiky nového mycího prostředku Petr Nejman, který pracoval v Rakoně od roku 1959.
Během své existence Jar prošel mnoha inovacemi a změnami složení, aby vyhovoval požadavkům zákazníků na účinnost i vůni. Díky novým technologiím a mnohem pokročilejšímu systému povrchově aktivních látek vyrábí dnes majitel značky P&G mycí prostředek, který vydrží 5x déle než původní produkt. Současný Jar odstraňuje mastnotu neporovnatelně rychleji oproti starému. Pro spotřebitele je to velmi důležité, protože i jejich život se zrychlil a požadavkem dne je být s rutinní činností co nejdříve hotovi.
Tvar lahve byl také pravidelně inovován s důrazem na funkčnost a nejmodernější design. Nejprve se Jar prodával ve skle, od roku 1965 v lahvích z PVC folie a od roku 1974 v plastových lahvích HDPE. Vývoj dospěl až k dnešním 100 % recyklovatelným lahvím a lahvi Jar Ocean Plastics, která je částečně vyrobená z plážového plastového odpadu.
„Jar je už po tři generace důvěryhodnou značkou, která perfektně zapadá do mise společnosti Procter & Gamble – usnadňovat lidem život a přinášet pro ně změnu. Jsme hrdí, že tato značka, která se stala synonymem pro mycí prostředky, patří do našeho portfolia. Za svůj život už Jar stihl udělat radost mnoha lidem. Věříme, že bude stále tak oblíbený jako dosud,“ ocenil význam Jaru Zdeněk Řiháček, Country Manager Procter & Gamble.
Letošních oslav Jaru se účastní i spisovatelka Halina Pawlowská: „Jar mě provází celým mým životem. Jsme vlastně skoro stejně staří a pamatuji si, že když jsem mamince pomáhala s domácími pracemi, Jar byl vždy u toho. Stejně tak když jsem si pak zařídila vlastní domácnost a měla jsem malé děti, vždy jsem sáhla po Jaru jako užitečném pomocníkovi. I dnes, kdy bydlím společně s rodinami mých dětí, stále má Jar v naší kuchyni svoje nezastupitelné místo. Chtěla bych mu proto popřát, aby i nadále splňoval požadavky českých spotřebitelů a domácí práce jim usnadňoval.“
Aby všichni zájemci mohli 60. výročí společně s Jarem oslavit, uvedl výrobce Procter & Gamble limitovanou edici retro lahví, kterou v prodejnách naleznete právě nyní.
- Jar se začal prodávat v říjnu roku 1960, ochranná známka pro první tekutý mycí prostředek Jar byla registrována o rok dříve.
- Otázkou bylo, jak nový produkt pojmenovat. Byla vyhlášena soutěž mezi zaměstnanci.
Vítězka za svůj návrh dostala 100 Kčs. - Po celou dobu své historie se Jar vyrábí v továrně Rakona v Rakovníku. Historie Rakony se píše od roku 1875, kdy František Otta otevřel ve městě svou první mýdlárnu – předchůdkyni dnešní Rakony.
- První Jar se dávkoval v množství dvě polévkové lžíce na deset litrů horké vody a mycí účinek trval, dokud byla vidět pěna. První inovace přišla v roce 1964, kdy bylo vylepšeno složení a dávkování mohlo být sníženo na polovinu. Nový Jar se jmenoval Jar Extra.
- V roce 1991 koupila Rakonu americká firma Procter & Gamble. Od té doby Jar prošel mnoha změnami složení, ale po desítky let tolik populární jméno zůstalo.
- V roce 2008 byly pod značkou Jar uvedeny na trh i tablety do myček na nádobí.