microsoft zenyPro podporu technického vzdělávání žen, kterým chybí úspěšné vzory, a pro budování ženského sebevědomí a sebedůvěry se vyslovila Biljana Weber, šéfka firmy Microsoft pro Česko a Slovensko. Učinila tak v rozhovoru s Markem Humlem, partnerem firmy Stanton Chase, která se zabývá vyhledáváním řídících pracovníků (Executive Search).
Biljana Weber, která je původem ze Slovinska a do Prahy přišla v roce 2013, se v rozhovoru věnovala dvěma problémům, které stále nelze považovat za překonané: podíl žen na vedení firem a postoj žen a dívek k technickým oborům. Celý rozhovor je dostupný zde.

Podle Biljany Weber prochází Microsoft, podobně jako další technologické firmy, obdobím změn. Nabídka produktů se mění, od služeb nainstalovaných na počítačích klienta se přechází na cloudová řešení, jež jsou dostupná odkudkoliv on-line. Zároveň se mění firemní kultura, nový styl klade důraz na spolupráci, důvěru a transparentnost. Vytrácí se potřeba absolutního řízení a pevné hierarchie.
Lídr pro dnešní dobu by podle Biljany Weber měl být za všech okolností profesionální, transparentní, učenlivý, otevřený novým věcem a každého si vážit stejnou měrou. Potřeba těchto vlastností do určité míry nahrává ženám a jejich přirozeným kvalitám. „Problém je, že ženy mají často obavu vzít si slovo při rozhodování ve firmách, a to je potřeba změnit. Musíme u žen budovat sebevědomí a sebedůvěru," říká Biljana Weber. „Často nacházíme ty správné talenty na vedoucí pozice právě mezi ženami. Diverzita není něco, čeho by se ani ženy ani firmy měly bát," dodává Marek Huml ze společnosti Stanton Chase, která například pro Microsoft již vhodné kandidátky úspěšně nalezla.

Druhou důležitou kapitolou dneška je vzdělání dívek. Společnost Microsoft provedla ve dvanácti evropských zemích průzkum mezi ženami a děvčaty ve věku od 11 do 30 let. Otázky směřovaly k jejich vztahu k tzv. STEM oborům (věda, technologie, konstruktérství a matematika) a odhalily, že většina dívek ve věku 11 let začne mít o tyto obory zájem, ale okolo patnáctého roku zájem opadá.

„Panují určité stereotypy o povaze práce v IT. Také si myslím, že chybí vzory. Když se dětí zeptáte, jaké znají špičkové vědce, jmenují samé muže, možná několikrát zazní jen jméno Marie Curie, ale to je vše. Takže potřebujeme více vzorů," upozorňuje Biljana Weber.Přitom do tří let by podle údajů Evropské komise mohlo v Evropě chybět až 900 000 pracovníků v sektoru IT.

Pokud by v digitální sféře pracovalo tolik žen jako mužů, roční HDP Evropské unie by bylo posíleno o 9 miliard eur. Podle Biljany Weber je potřeba zdůraznit, že práce v IT neznamená nutně jen programování, firmy potřebují též obchodnice, konzultantky a marketérky. Biljana Weber nicméně doporučuje studovat obory, které jsou alespoň trochu příbuzné vědě a technice: digitální dovednosti patří k požadavkům na většinu zaměstnaní a logické schopnosti takto získané lze uplatnit v řadě dalších situací.
(tz)