htJaroslava Pokorná JermanováBýt političkou znamená smířit se s tím, že půjdu na trh se svou kůží mnohonásobně viditelněji než třeba v případě manažerské pozice ve firmě. Na politiku je vidět ze všech stran a každý je zvyklý ji hodnotit, ať již má správné informace, nebo ne. Patří to k životu. Málokdo si uvědomuje, že i politici jsou lidé, kteří mají právo na chybu, omyl, stejně tak i na své soukromí, své drobné radosti, na volný čas k odpočinku nebo koníčky, a především na rodinný život. Ten v roli matky bývá náročný, zejména na čas i síly. Přesto se některé ženy u nás na politickou scénu nebojí vstoupit. Je to však velká zkušenost, pro niž stojí za to podstoupit mnohá odříkání, která nesou další pohled na řadu skutečností i vztahů. Jaroslava Pokorná Jermanová je čtvrtým rokem hejtmankou Středočeského kraje. Stala se patriotkou, a nejen proto,že zde má své kořeny. Střední Čechy má ráda, zabydlelo se v nich její srdce. Fandí všemu, co pomůže lidem život v tomto regionu zlepšit, a mnohé se pro to snaží aktivovat. I do její praxe výrazně zasáhl koronavirus, ledacos změnil, ovlivnil rozhodování, promítl se také do chování firem…

autori publikace Jitka Vysekal ová Jiří Mikeš a Jan BinarAutoři publikace Jitka Vysekalová, Jiří Mikeš a Jan BinarNad druhým, aktualizovaným a rozšířeným vydáním knížky Image a firemní identita, kterou nyní vydalo nakladatelství Grada, jsme si povídali se spoluautorkou doc. Jitkou Vysekalovou. Osobností, která pro chápání pojmu reklama, image a všeho, co s tím souvisí, udělala nepřeberně mnoho. Stala se ikonou oboru, který sází nejen na kreativitu, neotřelost, nápady a originalitu, ale i na odpovědnou, pilnou tvůrčí činnost, kterou je potřeba brát například v businessu zcela vážně.

1216 ppDominik ŠprunkPříjemný pocit, na který se těším na sklonku každého dne, se jen těžko popisuje. Začíná svižným koupelnovým rituálem, kdy ze sebe smývám všechny průšvihy dne a s novou jiskrou v oku nastupuji k večerním úkolům, dalším povinnostem, předsevzetím a radostem. K tomu mi pomáhá jedna obyčejná věc. Pantofle. Škoda, že jsem právě tyhle objevila teprve před dvěma roky. Vyrábí je firma SANTÉ – zdravotní obuv s.r.o. a mají katalogové číslo N/105/1/49, lososová. Netuším, jakým dílem náhody či výrobního know-how se staly mým mocným a oblíbeným společníkem. Že by pohodlí s přibývajícím věkem tolik souviselo? To bych přece nepřiznala!

Jana MastíkováPřispívat k proměně krajiny tak, aby se stávala součástí našich duší, aby nám dobře sloužila a pomáhala žít v harmonii se vším, co patří k našim dnům všedním i svátečním, to je jedno z mnoha poslání architektury. A když se podaří navrhnout a postavit kousek sídliště, řadu rodinných domků nebo administrativní budovu prolnutou parkem a lidé se zde dobře cítí a na místo se rádi vracejí, je to jako poděkování tomu, kdo je autorem myšlenky. Ale nejen to. Jaký názor na roli architektů má Ing. arch. Jana Mastíková, která vede architektonické studio LOXIA a.s.?

Jarmila PodhornáJarmila PodhornáZnalosti Mgr. Jarmily Podhorné, podnikatelky, manažerky, bylinářky, jsou obdivuhodné. Její zásluhou se mnozí lidé naučili věřit rostlinné říši a využívat její mocnou sílu ve prospěch svého zdraví. Jarmile Podhorné patří jedno velké prvenství: je zakladatelkou gemoterapie u nás. Pupenová zahrada v Brodku u Konice, kde také její firma NADĚJE sídlí, je jejím unikátním dílem, které poskytuje nejen neuvěřitelný obrázek o tom, jak pospolu mohou růst ve vzorném pořádku stromy, keře a byliny, ale také základní materiál k výrobě tinktur s prokazatelnými účinky. Tento druh zahrady je největší v Evropě a je výsledkem znalostí, píle i zařazování inovativních metod do praxe. Přesvědčily se o tom například mnohé firmy během letošního jara a řádění koronaviru, když odebíraly, ať již pro zaměstnance, nebo potřebu vlastníků a managementu určité produkty ve velkém objemu. Přesto, že by Jarmila Podhorná mohla ve zdánlivém klidu odpočívat a vlastně už nic nedělat, plní si své sny o tom, že je potřeba lidem pomáhat. A nacházet příčiny jejich zdravotních problémů a ty odstraňovat či zmenšovat. 

aaAD9P6313 1Martina BedrnováRádi se obklopujeme lidmi a věcmi, v jejichž přítomnosti je nám příjemně, s nimiž sdílíme společné hodnoty, názory, tu správnou energii. Když si kupujeme auto, vybíráme z těch modelů, které se nám líbí, nikoli to, které nás ničím nezaujme. Automobilová značka DS na českém trhu není dlouho. Přesto si právě řadou atributů, jež vložila do hry o své místo na slunci, srdce mnohých již získala. Při tvorbě automobilů se inspiruje světem módy haute couture, prostředím pařížských butiků a avantgardních pokrokových technologií. Vrací se ke známým charakteristickým místům Paříže a obdivuje odvahu průkopníků, kteří na svět přivedli taková díla, jako je Eiffelova věž nebo skleněná pyramida před galerií Louvre. Sama chce být v automobilovém světě ztělesněním těchto hodnot, proto klade nesmírný důraz na výrazný a jedinečný styl svých modelů, které musí budit emoce a na silnicích zaujmout na první pohled. Jakou cestou o sobě v každodenní praxi dává vědět? Na to odpovídala Martina Bedrnová, DS Brand Director společnosti P Automobil Import s.r.o.:

KoprdováPlodina, která je neodmyslitelně spjatá s kulinární tradicí slovanských zemí. Modré zlato, jež v červnu pole zaplavuje růžovobílými květy, má pro českou kulturu i ekonomiku nemalý význam. Copak byste se vzdali křupavé houstičky sypané lahodným mákem? Ale víte, že ten modrý český je tak trochu unikát? Více o něm prozradila Mgr. Stanislava Koprdová, Ph.D., ředitelka spolku Český modrý mák, z. s.:

CIBc5490Monika NebeskáJestli si někdo umí představit život bez cibule, nebo bez zeleniny jakéhokoli druhu, tak je mezi námi velkou výjimkou. Mrkev, mangold, libeček, celer, kapusta, hrášek, špenát, brokolice... Vždyť to jsou pochoutky, které nás provázejí každý den, ať o tom přemýšlíme, či nikoli. K tomu se nyní silněji než kdy dříve přidaly debaty nad soběstačností v produkci rostlinné i živočišné, samozřejmě s ohledem na to, co u nás je schopno růst, pást se, být ve stáji či chlévě. Mnozí z nás si začali uvědomovat, že zemědělství je obor, který si zaslouží úctu i podporu. 

Mít na talíři, čeho je třeba, je přece jen dost velkou jistotou. Ing. Monika Nebeská, předsedkyně představenstva Zemědělského družstva Všestary, léta dokazuje, že image i výkonnost českého zemědělství může stoupat. Jak? To už se dovíte z následujících řádků:

Prosluli jste unikátní Všestarskou cibulí, k ní nyní přidáváte pěstování brokolice. Uvažujete do budoucna o dalším rozšíření sortimentu zeleniny?

Je pravda, že jsme v Zemědělském družstvu Všestary během posledních tří let poměrně významně změnili sortiment produkce. Začali jsme na zkoušku pěstovat brokolici. Prvním rokem jsme zkoušeli pět hektarů, následně 35 hektarů a letos jsme plochu jejího pěstování opět rozšířili. Z největšího producenta cibule jsme se tak stali největším českým producentem brokolice a významným producentem i v evropském měřítku. I když je to hodně náročná plodina, daří se nám. Potřebuje hojnost slunce, a to u nás v posledních letech bylo. Když bych to měla přirovnat k šachové partii, prostě jsme vyměnili střelce za věž. Zavedli jsme také ve významném měřítku pěstování špenátu... Prostě pěstujeme to, čemu se momentálně a za daných klimatických podmínek daří a po čem existuje zákaznická poptávka. Myslím si, že to je správný přístup k měnícím se klimatickým podmínkám – přizpůsobit se a pojmout to jako příležitost. Takže ani další změnu v sortimentu do budoucna nevylučuji.

Na jaké výměře tento zázrak plný antioxidantů máte? Jde o rané, či pozdní odrůdy? Kdy budete sklízet a kde si můžeme vaši brokolici koupit?

48348001 da27 41a9 bf18 9de93e091074Brokolici již máme třetím rokem a letos je to zhruba na 100 ha půdy. Opakuji, že je to hodně náročná plodina. Je závislá na počasí, potřebuje hojnost slunce, ne nadarmo jsou hlavními jejími producenty v Evropě Španělsko a Francie. Ale pokud např. nadměrně vysoká letní vedra nastoupí bezprostředně po výsadbě brokolice, zabrzdí se vývoj růžic, které nemusí dospět do tržní zralosti před nástupem podzimních mrazů. Je taky citlivá na nepříznivé povětrnostní dění. Vyžaduje prostě specifické podmínky, a její pěstování je tedy relativně náročné. Letošní první sklizeň začne za pár dnů a snad se nám ji podaří dostat nejen na všechny pulty významných supermarketů.

Stoupá v České republice poptávka po této zelenině? Objevuje se stále častěji na jídelníčku v restauracích, nemocnicích, lázních?

Určitě ano, brokolice je čím dál populárnější. A není to náhoda. Přestože ji tvoří téměř z 90 % voda, je plná živin a můžeme ji považovat za bojovníka proti rakovině číslo jedna a hvězdu zdravé výživy. Řadí se mezi tzv. „superpotraviny“. Je příbuzná květáku (ostatně její botanický název je brokolice květáková), ale obsahuje o 60 % více vitamínu C než květák. Je bohatá na vlákninu, betakaroten, vitamín E a kyselinu listovou. Brokolice je velmi silným antioxidantem, který snižuje hladinu volných radikálů, a tím i riziko vzniku cévních onemocnění, podporuje celkovou obranyschopnost organizmu. Obsahuje tolik vápníku jako mléko. Je prostě velmi zdravá a také chutná, a tak ji vyhledává každý, kdo se o zdravé stravování zajímá. A počet takových zákazníků roste. Proto je to z našeho pohledu zajímavý segment produkce zeleniny. Chceme – jako ostatně u všech našich produktů – dodávat na trh jen kvalitní a zdraví neškodné potraviny.

Do popředí se dostala diskuze o soběstačnosti v zásobování domácího trhu potravinami. O podpoře českých zemědělců, potravinářů. Co byste k tomu dodala?

Musím říct, že jsem moc ráda, že v posledních dnech se opravdu diskuze o potravinové soběstačnosti dostává do popředí pozornosti. Je to myslím jeden z pozitivních aspektů koronavirové krize. Ta nám totiž ukázala, že situace se zásobováním se může dramaticky změnit ze dne na den – a příště se to nemusí týkat jen roušek, ale třeba i základních potravin.
4d756cbb 50d5 452c bc53 9ae2de498558Dlouhodobě zastávám názor, že zajištění potravinové soběstačnosti by mělo být prioritou národní zemědělské politiky. Právě taková situace, která nastala s koronavirem, nám připomíná, jak zranitelný je globálně propojený svět. A jak je krátkozraké přesouvat celé segmenty výroby do určité oblasti. Ukázalo se to zcela zřetelně. Zatímco brokolice se vloni v dubnu prodávala koncovému zákazníkovi za 35 Kč/kus, letos v dubnu to bylo skoro 50 Kč. Je to přímý důsledek kolapsu dovozu od tradičních evropských výrobců.
Koronavirus nám dává skvělou příležitost zamyslet se na tím, jak krátkozraké je převážet potraviny po celém světě. My zemědělci na to upozorňujeme už dlouho. Nesmyslná honba za často pochybnou tzv. biokvalitou dovezených potravin je nejen zátěží pro životní prostředí, ale také posiluje naši závislost na dovozech, a tím pádem zranitelnost obdobnými krizemi. A neúroda v některé části světa může způsobit zvýšení cen potravin u nás, pokud jsme v té dané komoditě převážně závislí na importu. Proto vítám podporu českých zemědělců a jejich produktů. Měli bychom se snažit produkovat co největší množství těch potravin, které zde produkovat lze. Dovážejme jen to, co u nás vypěstovat neumíme. Z ekologických, ekonomických i bezpečnostních důvodů by to mělo být zájmem nás všech.

Stálo by za to vyzvat třeba absolventy vysokých škol k podnikání? K zakládání farem, pěstování zeleniny, chovu králíků, kuřat, krůt, koz? Nebo jsou takové myšlenky utopií, vezmeme-li v potaz investice, zkušenosti, produktivitu práce velkých zemědělských podniků, konkurenceschopnost?

Nemyslím si, že by podnikání mladých lidí v zemědělství bylo utopií. Domnívám se, že je to jako v každém jiném oboru. Úspěch záleží na kvalitě a promyšlenosti podnikatelského záměru, na píli a nasazení, na schopnosti nevzdávat se a poučit se z chyb. V tom se zemědělství nijak neliší. V řadě evropských zemí je problémem stárnutí zemědělců, mladí lidé se do oboru nehrnou. U nás v družstvu je však mladých lidí dost – s úsměvem ráda říkám, že věkový průměr kazím jen já. A jsou velmi šikovní.

Několikrát jste hovořila o tom, jak vaše družstvo nahlíží na udržitelnost, ekologii, kvalitu. Co se Všestarským v poslední době podařilo?

Věřím, že se nám stále daří to, co považuji za náš hlavní úkol: dodávat na trh kvalitní potraviny a mít nejen dnes, ale i v budoucnosti viditelný podíl na živém příběhu kulturního dědictví venkova a jeho krajiny. Protože to je stejně důležitý cíl zemědělství jako kvalitní potraviny.
Chceme se taky aktivně podílet na zviditelňování českého zemědělství a podpoře regionálních potravin akcemi, jako je tradiční Oslava Všestarské cibule – každý rok ji navštíví přes 3000 lidí. Za rok 2019 jsme získali zase několik cen, například za cibuli značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek – Česká chuťovka nebo první místo v kategorii cibulová zelenina v soutěži Zelinářské unie Čech a Moravy, jejíž výsledky byly slavnostně vyhlášeny na Floře Olomouc. ZD Všestary získalo prestižní ocenění Českých 100 nejlepších. Letos naše družstvo opět obhájilo certifikát kvality Global G.A.P. pro cibuli a sóju (GMO Free). Toto ocenění potvrzuje fakt, že pro nás je bezpečnost potravin, ochrana životního prostředí a práce na prvním místě. A za úspěch považuji i to, že jsme se stali nekuřáckým pracovištěm. Určitě to koresponduje s filozofií našeho podnikání: kvalita, ekologie, ohleduplnost k přírodě i k sobě navzájem.

otázky připravila Eva Brixi

Aktuální vydání v PDF

Květen 2024

Otevřít PDF | Prosperita | Fresh Time

Newsletter

Zaregistrujte se do našeho newsletteru a dostávejte nejnovější vydání Madam Business emailem. Na základě registrace navíc můžete využít 20 % slevu na první inzerci v Madam Business.

Registrací souhlasíte s Podmínkami zasílání a použití služby.

 

Hlavní partner:

manner84_84

Partneři:

logo-eternity_web_119 jaja_logo2_108design4net_119_119 nadeje_logo88_882018 yourchance rgb color120
smart press logologo klub manazerek 150lazne teplice v cechachnupreme

Tip Grady

kniha mesice duben 2024 grada za kamna vlezemZa kamna vlezem

aneb Hrst pranostik, povídání o tradicích a osvědčené babiččiny recepty

Kamila Skopová

Knížka unikátním způsobem spojuje vyprávění o lidových tradicích, úvahy o přirozeném běhu života a osvědčené recepty babiččiny kuchyně. Třeba i vám pomůže příjemně se naladit, inspirovat ke kulinářským experimentům a přiblížit vás zpátky ke kořenům a tradicím minulosti.

 

Navštivte také

iprosperita RGB freshtimecz RGB