Jen asi 30 % řidiček si vozidlo vybírá samo. Většina vůz kupuje společně s partnerem nebo při jeho volbě kooperuje s kolegy v rámci firmy. Ze zkušeností týmu Hyundai – Autocentrum Dojáček s.r.o., který vede Ing. Pavel Dojáček, vyplývá, že řidičky chtějí vozidlo užívat jako každodenního pomocníka, který jim ulehčí život a bude se jim líbit. Při koupi řeší proto úplně jiné parametry než muži.
Rozhodující je pro ženy pocit bezpečí. „Mezi řidičkami jsou nejpopulárnější modely, které umožňují vyšší posez za volantem, jenž jim dává lepší výhled, a tedy přehled o tom, co se v provozu děje. Získávají tak vyšší pocit bezpečí a kontroly, což je pro ně stěžejní. I proto u žen nejvíce bodují vozy Hyundai Tuscon, Kona a Byon. Třetí jmenovaný nahradil někdejší model ix20, který byl také oblíbený i mezi staršími řidiči,“ popsal Pavel Dojáček. Vyšší podvozek ale ulehčuje také tehdy, pokud jde o nakládání a vykládání břemen, od sportovní výbavy ratolestí přes velké nákupy pro celou rodinu až po propriety na víkend s kamarádkami ve wellness. I proto si vozy typu SUV u žen získaly značnou oblibu.
I nadále je výběr auta v případě ženské klientely spjat s nároky na estetiku. Ženy potřebují, aby se jim cestovalo nejen pohodlně, ale také stylově. „Barva auta ovlivňuje to, jestli svůj vůz bude mít řidička ráda. Je to jako se šperkem. Abyste ho nosily s chutí, musí se vám líbit. I proto si o tomto aspektu ženy chtějí rozhodovat samy, bez ohledu na to, zda vůz pořizují na sebe, s partnerem jako další auto do rodiny či s kolegy jako součást firemní flotily. Odstín určuje, jestli si k autu vytvoří srdeční vztah. Proto se přemýšlením nad barvou nebojí trávit dlouhé hodiny,“ vysvětlil Pavel Dojáček. Mnohdy ženy volí odstíny, k nimž lze snadno ladit svou image. I proto v tomto směru stále vede bílá.
Důležitou roli hraje odpovídající kapacita úložných prostor. Týká se to především požadavků na zavazadelník, kam se musí vejít například dětský kočárek. Ženy nový vůz nejčastěji vybírají v momentě, kdy se chystají rozšiřovat rodinu. Jejich prioritou je, aby se dal automobil snadno dětské posádce přizpůsobit. „A značka Hyundai se hodně na rodiny orientuje. Tomu odpovídá i vnitřní vybavení aut, jehož samozřejmou součástí je upínací systém pro dětské sedačky ISOFIX. A nesmím opomenout ani množství originálního příslušenství, jako jsou podsedáky a autosedačky, ochrana sedadel pod autosedačky, zpětná zrcátka na sedadlo nebo organizéry, které lze upnout na zadní část předních sedadel,“ upřesnil Pavel Dojáček.
Zákaznice se při výběru soustředí na to, aby jim automobil nabídl komfort a dokázal šetřit každodenní starosti. Upřednostňují široké možnosti konektivity i rozsáhlou nabídku spolehlivých bezpečnostních systémů. „Zásadní pro ženy je, aby mohly svůj telefon bez problémů k vozu připojit a využívat řady inteligentních funkcí, které jim cestování usnadňují a zpříjemňují. Vedle toho ale vyhledávají i další vychytávky jako bezklíčové odemykání automobilu nebo dveře kufru, které se automaticky otevřou, jakmile ve své blízkosti zaznamenají přítomnost klíčků od vozu,“ komentoval Pavel Dojáček. Mezi řidičkami také stoupá obliba automatických převodovek. Ostatní technické a mechanické parametry jako například motorizace a spotřeba jsou při výběru auta až druhotné.
Automobil představuje v očích žen druh spotřebního zboží, jehož hodnota se poměřuje podle toho, nakolik je s ním život jednodušší a méně stresující, nakolik dokáže své majitelce šetřit čas. Proto vyžadují čím dál sofistikovanější služby. A proto si stále častěji pořizují vozidlo prostřednictvím operativního leasingu, kde je v měsíčním poplatku zahrnut nejen pronájem automobilu a povinné ručení, ale také havarijní pojištění, servisní úkony či náhrada opotřebovaných dílů. „Operativní leasing je užitečný nástroj, žena si tak nemusí dělat starosti s tím, zda a jak se jí podaří auto obvykle po třech až pěti letech prodat. Smluvní servis zprostředkuje také technickou kontrolu nového vozu po čtyřech letech, což je úkon, kterého se řidičky trochu bojí. Pokud bych měl přístup k nákupu nového vozu v případě žen shrnout, tak určitě pečlivě vybírají, od koho si jej koupí. Chtějí mít v dealerovi spolehlivého partnera, který jim pomůže, když si s něčím nebudou vědět rady. Zkrátka potřebují servis, který jim umožní užívat auto bez starostí. A my jim v tom jdeme naproti, třeba i službou pick-up, kdy auto na servis vyzvedneme přímo u nich,“ přiblížil Pavel Dojáček.
A jak sympatizují české řidičky s elektromobily? Z dat týmu z Hyundai – Autocentrum Dojáček vyplývá, že si elektrifikovaný vůz pořizují spíše výjimečně a obvykle až po předchozí pozitivní zkušenosti některého z členů rodiny nebo blízkých přátel. „Řidičkám se idea elektromobilu líbí, péče o planetu je pro ně důležitou hodnotou. Ale život, zejména s dětmi, je někdy nepředvídatelný. Obávají se, že by elektromobil mohl za současných podmínek omezit jejich flexibilitu. Přitom cena, ač je vyšší, není dnes neřešitelným problémem, jelikož elektromobil lze pořídit s atraktivní dotací. Je však třeba počítat s tím, že dotaci je možné čerpat pouze jako podnikající osoba,“ uzavřel Pavel Dojáček.
připravila Kateřina Šimková