Ilustracni 73Umělá inteligence je na světě již nějaký čas. Postupně tento fenomén začalo v segmentu e-commerce a módy používat stále více firem a značek. Její využití pak výrazně urychlil nástup ChatGPT a dalších nástrojů založených na velkých jazykových modelech. Ty pomáhají například v copywritingu, vizuální modely pak v práci s fotografiemi a grafikou. E-shopy umělou inteligenci ale stále častěji využívají například také k analýze sentimentu u zákaznických recenzí, optimalizaci cen a slev, průzkumu trhu či prevenci podvodů.

Chatboty a virtuální asistenti
Jedním z nejčastějších využití v internetových obchodech jsou chatboty a virtuální asistenti s podporou umělé inteligence. Ti pomáhají zejména službám spojeným se zlepšením zákaznického servisu. Chatboty a virtuální asistenti zákazníkům často poskytují rychlé a jednoduché odpovědi na jejich otázky. Jsou programováni tak, aby poskytovali informace o produktech, dostupnosti, dopravě, vrácení zboží atd. Tím ulehčují proces zákaznické podpory a zkracují dobu čekání na odpověď.

Často také poskytují návody na řešení jednoduchých problémů nebo technické poradenství. Pokročilejší z nich dokážou diagnostikovat problémy a navrhují možná řešení. Umí také u složitějších otázek přesměrovat zákazníky na fyzického operátora, a tím optimalizovat rozdělení mezi lidskou práci a technologii.

V Trenýrkárna.cz využívají AI pro copywriting a reklamní kampaně na e-shopu a sociálních sítích
ChatGPT a obecně AI software nám aktuálně výrazně pomáhá napříč našimi odděleními. Od grafiky přes copywritery až po nákupní oddělení. V našem odvětví, e-commerce zaměřeném na módu a oblečení, existuje již nyní poměrně značná část práce, která se dá ulehčit pomocí AI nástrojů. Například používáme výpomoc v podobě ChatGPT pro tvorbu či doladění a dotunění textů. Toto je možné použít například v popiscích produktů a popiscích kategorií. Ale také při tvorbě nejrůznějších kratších i delších textů, jako jsou popisky u příspěvků na sociálních sítích nebo příspěvky na našem blogu. Kolegovi například nedávno pomohla AI vytvořit básničku na téma spodní prádlo ve spojitosti s Máchovým Májem,“ řekl spolumajitel a CEO Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal a dodal: „Udělali jsme si malý průzkum mezi zaměstnanci a výše uvedené většinou potvrzují. Nejčastěji se opakoval přínos v podobě vytváření přesvědčivých a informativních popisků na našich e-shopech, které více přitahují zákazníky a zvyšují prodejnost shopu. Díky ChatGPT se stále učíme, jak si hrát se slovní zásobou a neustále ji zdokonalovat.

AI zatím není v takové fázi, že by dokázala nahradit konkrétního člověka, ale umí nám výrazně usnadnit práci. U nás primárně v copywritu a grafice, kde je pro specifická témata těžké najít grafiku konkrétní scény. S AI je to otázka vteřin, maximálně minut,“ sdělil ředitel marketingové agentury Brand Boost Lukáš Haubelt.


Pokročilejší funkce: analýza chování zákazníků, analýza sentimentu či optimalizace cen a slev
Umělou inteligence používají internetové obchody také k analýze chování uživatelů a jejich historie nákupů. To následně umožňuje vytvářet personalizované doporučení produktů. Na základě těchto dat mohou e-shopy zlepšit zákaznický zážitek a zvýšit pravděpodobnost nákupu.
Umělá inteligence také pomáhá i s pokročilými analýzami. Například provádí vyhodnocování a analýzu sentimentu zákaznických recenzí, hodnocení a komentářů. To umožňuje e-shopům získávat strukturovanou zpětnou vazbu od zákazníků a lépe porozumět jejich potřebám a preferencím.
AI dokáže také optimalizovat ceny a slevy. Umělá inteligence může analyzovat tržní data týkající se cenové elasticity poptávky, a na základě toho navrhovat optimální ceny a slevy. To pomáhá e-shopům maximalizovat zisky a zároveň udržovat konkurenceschopnost na trhu. Dalším příkladem je přínos při prognóze poptávky a zásob. Umělá inteligence může analyzovat historická data o prodejích a externí faktory, aby předpověděla poptávku po konkrétních produktech. Tímto způsobem e-shopy mohou efektivně řídit své zásoby a minimalizovat ztráty z důvodu nedostatečného nebo nadbytečného zásobování.

Umělá inteligence může pomoci i v otázkách prevence podvodů a kybernetické bezpečnosti. Například je schopna identifikovat podezřelé aktivity a varovat před potenciálními podvody. Umí rozpoznávat podezřelé transakce nebo falešné účty, a chránit tak e-shop i zákazníky.

Co od AI můžeme očekávat v budoucnu
Od AI můžeme v budoucnu čekat velké věci. Již nyní dokážou lidé v různých odvětvích udělat s pomocí AI práci za dva lidi a půjde to dál. V marketingu se to posouvá neskutečným tempem, prakticky každý den vychází nová a nová technologie, která je stále propracovanější. Vzpomeňme na první generování fotek před rokem. Lidé na vytvořených fotkách umělou inteligencí měli tři ruce, šest prstů apod. Dnes (o rok později) už AI dokáže vygenerovat člověka, kterého od reálné fotky nepoznáte. Co můžeme očekávat za další rok, dva, pět let?“ nastínil Lukáš Haubelt z Brand Boost.

Oblast AI zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný růst, protože poskytla nové možnosti využití dat k rychlé reakci na měnící se prostředí.

(tz)