Vzhledem evokuje vozidlo, které jednoho dne bude brázdit povrch Měsíce nebo jiných kosmických těles, na nichž bude mít člověk v úmyslu zanechat svou trvalejší stopu. Zatím ale Kia Niro umožňuje prožít futuristický příběh na Zemi.
Kia Niro zvenku působí kompaktně. Dokud neotevřete dveře a nenastoupíte. Uvnitř kabiny je tolik místa, že je to na první usednutí až nepochopitelné. Kladete si otázku, zda to není optický klam. Když vedle vás ale dosedne spolujezdec s figurou basketbalového šampiona a jen si s lehkostí odsune sedadlo tak, aby se pohodlně uhnízdil, uvědomíte si, že to je realita. A přidáte k ní ještě přízvisko monumentální. Protože další dva dlouháni se bez ústupků a štelování usadí dozadu. Svou zásluhu na tom má uložení baterie hybridu pod zadními sedadly. Zajímá-li vás, jestli toto řešení nespolklo také trochu prostoru zavazadelníku, tak ano. Ale nic dramatického.
Objem 348 litrů bohatě stačí na to, abyste s rodinou i podnikáním zvládli každodenní agendu. Při sklopených zadních sedadlech
získáte až 1342 litrů.
Interiér dokáže velmi výstižně popsat na Instagramu trendující hashtag #aesthetic, tedy přinejmenším pro úroveň výbavy Style, kterou jsme testovali. Estetika se nese v duchu minimalizmu, splývavých linií a až zenového nádechu. Podílí se na tom především panel, jenž propojuje digitální palubní přístroje a infotainment v jeden celek, jenž dominuje prostoru, jimiž jsou obklopeni řidič se spolujezdcem.
Do tohoto vizuálního konceptu bravurně zapadá dotyková lišta, na níž uživatelé přepínají mezi nastavením klimatizace a možnostmi pro rychlé ovládání infotainmentu. K naší radosti jsou zachovány také běžné fyzické voliče, s nimiž intuitivně nastavíte teplotu ve voze nebo hlasitost hudby. I v okolí voliče řazení zůstal prostor pro klasická tlačítka sloužící k regulaci vyhřívání sedadel a volantu. Přesně tato kombinace digitálního a analogového světa je podle naší redakce tím nejlepším kompromisem pro pohodlí a bezpečnost.
Za zmínku stojí rovněž použité materiály, protože pojetí ekologie a šetrnosti u Kia Niro zdaleka nekončí jen elektrifikovanými pohony. Recyklovaný papír byl částečně využit na čalounění stropu, lak nanesený na panelech ve dveřích neobsahuje ropné deriváty. A pohodlná sedadla byla z potažena veganskou kůží v kombinaci s textilií z vláken Tencel, pro jejichž výrobu slouží dřevní hmota z eukalyptu.
Jak se s Nirem brázdí silnice? Dobře, komfortně a spolehlivě. Jízda s ním je především o pohodě. Není to sporťák, ale auto, které řidiče nutí k plynulému a klidnému pohybu vpřed. Zatáček ani nerovností se není třeba bát, poradí si s nimi, a v redakci nabýváme dojmu, že solidněji než někteří konkurenti z téže domoviny. Na škodu ale je až přeposilované řízení. Někdy jde až příliš „lehce“. Přitom dvouramenný volant je klenot. Možná ne na první pohled, ale jakmile k němu ruce přilnou, to pohodlí a úlevu unaveným zápěstím řidič ocení.
Částečně elektrifikovaný pohon je velký pomocník při přibližování na kratší vzdálenosti. Jezdí-li člověk sem a tam v perimetru do
30 km, ve městě pak klidně do 40 km, může se stát, že benzínový agregát GDI 1,6 ani nezavrní. Plug-in hybrid by totiž měl dokázat čistě elektricky ujet 65 km, po městě ještě o 20 více. Myslíme si ale, že nejpříjemnějším revírem pro Niro jsou přejezdy meziměsto, na kterých jsme si ho otestovali především. Na silnicích první třídy si vyrovnaně a sebejistě pluje a má u toho hvězdnou spotřebu kolem 4,5 l/100 km.
Niro má dva jízdní režimy. Většinu času jsme strávili v tom sportovním, kdy páčky pod volantem slouží k přeřazení. V režimu Eco mají ale zajímavější funkci: určuje se jimi míra rekuperace. Nejmírnější stupeň rekuperace je z hlediska plynulosti asi nejlepší volbou.
Co nás však trošku mrzí? Ve městě by usnadnil ožehavé parkovací situace trochu větší rejd. A škoda je snad i příliš umírněné palety barev, které si může karoserie vozu obléknout. Pozitivem ale je, že u námi testovaného Nira v šedé metalíze Steel můžete alespoň navolit temně šedé provedení C-sloupku, které karoserii dodá na kontrastu. Pořád nás ale dráždí představa, jak by se tvary Kia Niro blýskly třeba v odstínech magenta, korálové nebo jantarové.
A verdikt? Kia Niro je povedený elektrifikovaný crossover, který se neztratí jako rodinné auto ani pohodlný každodenní parťák na všechny businessové aktivity. Na jeho obsluhu nemusíte mít doktorát z technické univerzity. Jeho silná stránka je, že vám dokáže ulehčovat život. Vděčí za to i zpracování funkcí infotainmentu. Je to na vyznamenání. Infotainment je naprosto svižný a přehledný. Funguje spolehlivě, ať už hledáte informace o nejbližší dobíjecí stanici, počasí, nebo potřebujete poladit aplikaci Kia Connect. A posádce vzadu také polichotí přístup k USB-C konektorům pro nabíjení chytrých zařízení.
Chápeme, proč si toto auto odneslo titul Světové ženské auto roku 2023. Na jednu stranu toužíme po estetickém životě, který nám dává pocit výjimečnosti. Na stranu druhou si přejeme vizuálními formami překonávat zaběhnutá kritéria obyčejné líbivosti a chceme jasně vyjádřit to, na čem nám záleží: budoucnost.
A potřebujeme, aby se nám v autě žilo lehce, bez zbytečných vrásek na čele. To všechno Kia Niro splňuje.
Kateřina Šimková