udr žitoelnostMódní vyhledávač GLAMI realizoval při příležitosti měsíce udržitelné a etické módy průzkum, v němž mapuje, jak Češi přistupují k tématu udržitelnosti v souvislosti s nákupy oblečení a obuvi. Povědomí o něm stále roste a dvě třetiny spotřebitelů deklarují, že vědí, co znamená pojem udržitelná móda. Tento trend má také stále větší vliv na rozhodování o pořízení nového módního kousku. Zatímco před třemi lety ovlivňoval jen čtvrtinu zákazníků, nyní už je to téměř dvakrát tolik.

V dnešní době mnoho milovníků módy skáče od jednoho trendu k druhému, aby zůstali „in“. Oblečení, obuv a módní doplňky jsou k dispozici každému doslova jedním kliknutím a za výhodné ceny. Udržitelné materiály i výroba se již několik let dostávají do popředí.

„V Česku má povědomí o udržitelné módě 66 % zákazníků a na Slovensku je trend přibližně stejný, 64 % respondentů ví, co si pod tím pojmem představit. Co se týče rozhodování o koupi nového oblečení, 47 % z nás ovlivňuje trend udržitelnosti. Před třemi lety se dotýkal pouze čtvrtiny nakupujících,“ uvedl Ján Kešelák Chief revenue officer módního vyhledávače GLAMI.

Průzkum ukázal, jaká jsou pro české zákazníky tři nejdůležitější kritéria, podle kterých posuzují udržitelnost: používání organických či recyklovaných materiálů, výroba šetrná k životnímu prostředí a dobrá kvalita výrobku spojená s dlouhou životností.

Využití přírodních materiálů, jako jsou například organická bavlna, bambus nebo konopí, je stále častější. Takové produkty se pak těší čím dál větší oblibě, nejen kvůli šetrnosti k životnímu prostředí, ale také kvůli mnohým funkčním výhodám, které poskytují. Povědomí o udržitelných značkách módy panuje i mezi respondenty, přičemž 55 % z nich si vybaví konkrétní jména. Nejčastěji zmiňují zavedené společnosti jako Adidas, H&M či Levis, které v poslední době investují do udržitelných kolekcí. Mezi módními značkami, které si od začátku zakládají na udržitelnosti a které se začínají těšit čím dál větší oblibě, lidé uvádějí například Veja, Patagonia nebo českou značku Vasky.

(tz)