Při nakupování hobby sortimentu se lidé nejčastěji poohlíží po vybavení na zahradu. Tato kategorie vévodí prodejům od března do října. Vyplývá to z loňských statistik tuzemského hobbymarketu Kinekus. Dalšími hojně vyhledávanými skupinami jsou železářství a zboží pro domácnost. Spotřebitelé pro kutilské vybavení loni mířili nejčastěji od dubna do června, výrazně menší zájem pak zpravidla projevují začátkem roku. Mezi hlavní faktory ovlivňující nákup patřily pandemie, proměnlivá data svátků či začátek školního roku.
Statistiky prodejů tuzemského hobbymarketu Kinekus ukazují, že čeští spotřebitelé v sortimentu hobby zboží nejčastěji pořizují příslušenství pro svoji zahradu. Tržby tohoto segmentu byly v loňském roce nejvyšší od března do října, přičemž na celkovém obratu hobbymarketu se podíleli více než z jedné čtvrtiny. „V rámci zahrady jsou nejprodávanějšími položkami substráty, přepravky, brikety, netkané textilie, tyče k zelenině či sudy na vodu. U této sortimentní skupiny jsme v loňském roce zaznamenali obrat přes 14 miliónů korun,“ řekl Roman Mazák, předseda Družstva CBA, pod které Kinekus v České republice spadá.
V období od listopadu do února se pak z hlediska hobby zboží stalo nejprodávanějším segmentem příslušenství pro domácnost. „V celoročním úhrnu zaznamenala tato sortimentní skupina tržby přes deset miliónů korun, má přitom téměř pětinový podíl na celkovém obratu hobbymarketu. Nejprodávanějšími položkami do domácnosti jsou interiérové barvy, tmely, silikony, lepidla, popelnice, žebříky a překvapivě také vánoční stromky, které měly v loňském roce nebývalý úspěch,“ řekl Roman Mazák. Trojici nejvíce vyhledávaných hobby segmentů pak doplňuje kategorie železářství.
Z hlediska konkrétních měsíců byl v loňském roce nejsilnější květen, který se na celkových tržbách Kinekusu podílel 11,5 %. Při porovnání stejných statistik z roku 2019 lze však pozorovat změnu u druhého nejúspěšnějšího měsíce. Zatímco dříve se hobby zboží po pátém měsíci v roce prodávalo nejvíce v prosinci, vloni byl z pohledu tržeb po květnu nejsilnější duben následovaný červnem.
Podle Romana Mazáka má tato změna hned několik vysvětlení. „Roli hrály například dřívější Velikonoce, které vloni byly už začátkem dubna. Pro řadu kutilů znamenají start prací na zahradě. Ruku v ruce s tím jde i faktor počasí – jakmile se začne výrazněji oteplovat, tržby letí nahoru. Loňský rok zároveň ovlivnila i pandemie, kdy se po velmi složité zimě začala situace v dubnu postupně zlepšovat a v rapidních růstech tržeb se postupně propsala až do června,“ sdělil Roman Mazák.
Naopak nejnižší prodeje je možné u hobby zboží pozorovat v prvních dvou měsících. Zatímco v roce 2019 byl nejslabší únor, vloni se nejméně zboží prodalo v lednu. Podle Romana Mazáka se lidé kutilským pracím věnují v tomto období méně a zpravidla tak činí v domácnosti. Limitují je nejen nízké teploty, ale také jiné zájmy, typicky výlety za sněhem. Výrazným faktorem je také povánoční nákupní útlum, který lze dobře pozorovat nejen ve zmíněných kategoriích zahrady či domácnosti, ale i v segmentu železářství, stavby či elektra. Oproti období před Vánoci u nich v lednu byly poloviční, v některých případech i třetinové prodeje. Podobný vývoj proto předpovídá předseda Družstva CBA také pro letošní rok, když celkové dosavadní tržby napříč sortimentními skupinami zatím mírně převyšují loňský leden.
Zvláštním případem je měsíc září. „Z dlouhodobého hlediska jde o slabší období, do kterého u spotřebitelů vstupuje zejména faktor začátku školního roku. Lidé se tak místo starosti o domácnost či zahradu věnují svým dětem a hobby sortiment začínají vyhledávat více s nástupem podzimu a blížících se Vánoc,“ uzavřel Roman Mazák.
(tz)