Ačkoliv se automobilový trh velmi rychle vyvíjí, stále platí okřídlené pravidlo, že svůj vůz v drtivé většině případů vozí do servisu muži. Podle průzkumů společností Bosch a ClickMechanic není hlavním důvodem u žen strach z neznalosti, ale především obava o to, aby jim servis nenaúčtoval více, než bylo doopravdy nutné. Obava z nadsazení cen pro ženy není neopodstatněná. Společnost ClickMechanic, která svůj průzkum prováděla ve Velké Británii, získala data o tom, že ženy v servisech zaplatí až o 30 % více, než kdyby se stejným problémem přijel muž. Nejčastější odpovědí, proč se tak děje, bylo vysvětlení, že když přijede do servisu žena, mechanici si dovolí častěji opravit více věcí, než kdyby s automobilem do servisu přijel muž, který by k těmto úkonům nedal svolení.
„Platí, že ženy se do automobilových servisů příliš nehrnou. Kromě strachu z toho, že budou platit více, než je nutné, bych zmínil ještě jeden důvod, proč se v servisech potkáváme častěji s řidiči. Ženy výrazně častěji odradí negativní zkušenost. Pokud se žena ze servisu vrátí domů nespokojená, už ji tam v drtivé většině případů nikdy neuvidíte,“ řekl Marek Zukal, jednatel franšízové sítě Quick Stop Car, která v dubnu letošního roku plánuje vstoupit na český trh. Do roku 2024 by pod touto značkou mělo vzniknout přes 400 servisů.
Právě nerovnost v cenách mezi muži a ženami je jedním z problémů, proti kterým chce Quick Stop Car bojovat. „Neexistuje, aby naši mechanici rozlišovali zákazníky podle pohlaví. Z tohoto důvodu jsme vyvinuli software, který hlídá průměrnou zaplacenou cenu konkrétní srovnatelné opravy pro zákaznici a zákazníka. Tato data analyzujeme a dbáme na to, aby žádný rozdíl z důvodu pohlaví při platbě nevznikal,“ uvedl Marek Zukal.
„Samozřejmě víme, že mužů jezdí do servisů více a z dlouhodobého hlediska mají o automobilech o něco větší přehled. Ale my chceme, aby se jak muži, tak ženy u nás cítili komfortně a aby od nás odjížděli spokojení. I proto budou naši franšízanti pravidelně školeni v zásadách jednání s klientem. Navíc budou mít v případě zájmu na servisní úkon pro klientky vyhrazen o několik minut delší čas tak, aby korektně vysvětlili vše, co se s autem v našem servisu dělo,“ dodal.
Rozdíl ve vnímání autoservisů je patrný také u různých věkových kategorií. Podle společnosti Bosch až 20 % mladých a začínajících řidičů autoservisům nevěří. V kategorii nad 35 let už je to jen 8 % dotázaných. Podle Marka Zukala jde především o to, že jsou mladí lidé mnohem zcestovalejší, mají větší přehled a požadují za své peníze kvalitní služby.
„Vše souvisí se světovým vývojem a globalizací. Starší ročníky dříve neměly zdaleka tolik informací. Dá se říci, že se často musely spokojit s nejbližší garážovkou v okolí. Proto, když nyní navštíví kvalitní servis, odchází spokojeni. U mladší generace je to složitější, s rozvojem internetu a možností s ním spojených je tlak na kvalitu výrazně vyšší,“ vysvětlil Marek Zukal.
V České republice se do servisu jezdí v průměru dvakrát ročně. Nejčastějším důvodem návštěvy je výměna pneumatik, motorového oleje a standardní pravidelná servisní prohlídka. Z dat však vyplývá, že 8 % řidičů nejezdí do servisu se svým vozem vůbec. „Zhruba polovina řidičů, kteří nenavštěvují servisy, je natolik manuálně zručná, že zvládá práci na svém voze svépomocí. U těch ostatních je to čistý hazard se zdravím,“ upozornil Marek Zukal. (tz)
O společnosti Quick Stop Car
Quick Stop Car je franšízová síť autoservisů, která v České republice během následujícího roku plánuje zprovoznit přes 60 servisních jednotek. Do roku 2024 by jich zde měly vyrůst dokonce 400. Zákazníkům nabídnou kompletní moderní servis pro běžné osobní automobily i dodávky. Cílem Quick Stop Caru je nabídnout motoristům alternativu cenově položenou mezi autorizovanými a garážovými servisy.