03 tre lahviLoňská edice charitativního projektu Pilsner Urquell Aukční lahve oslavovala ženy. Unikátní set pivních lahví proto navrhla jedna z nejvýznačnějších českých designérek Lucie Koldová. Aukci navíc propagovalo deset výjimečných žen, které svou prací a jednáním inspirují své okolí. Limitovanou edici deseti originálních lahví foukali odborníci ze sklárny Janštejn.

Jubilejní desátý ročník předvánoční dražby uměleckých pivních lahví Pilsner Urquell přinesl Centru Paraple neuvěřitelných 2 064 179 Kč. S ohledem na současnou nelehkou situaci se Pilsner Urquell rozhodl částku navýšit o dalších 760 000 Kč. Šek z rukou sládka Václava Berky převzali za Centrum Paraple jeho ředitel David Lukeš a dlouholetá podporovatelka, herečka a zpěvačka Bára Poláková.

Deset ručně vyrobených pivních lahví v unikátním designu se dražilo 9. prosince v online aukci na Mall.tv. Historicky nejdražší lahev se vydražila v roce 2018 a nový majitel za ni zaplatil 700 000 Kč. V roce 2020 zase proběhla historicky nejúspěšnější aukce, která na konto Centra Paraple připsala více než 3,5 miliónu korun. Plzeňský Prazdroj totiž s ohledem na pandemii navýšil příspěvek Centru Paraple o jeden milión korun.

„Těší mě, že se mohu podílet na projektu, který spojuje dobročinnost se dvěma typicky českými tradicemi – pivem a sklářstvím. Moje radost je o to větší, že si mě Plzeňský Prazdroj vybral pro ročník, který oslavuje ženy,“ řekla Lucie Koldová, umělecká ředitelka české firmy Brokis. Ta se specializuje na svítidla vyráběná z odpadových střepů.

Pivovar pro loňský ročník oslovil i desítku čes­kých a slovenských žen, které se staly ambasadorkami projektu. Najdeme mezi nimi ty, které jsou známé z televizích obrazovek i filmového plátna – herečku Magdu Vašáryovou, zpěvačku Barboru Polákovou, herečku a moderátorku Terezu Kostkovou a dokumentaristku Helenu Třeštíkovou.

Podněcovat k lepším výkonům nejen sportovce a vědce zvládají oštěpařka Bára Špotáková a předsedkyně Akademie věd Eva Zažímalová. Inspirací všem profesionálům i amatérům jsou také farářka Martina Viktorie Kopecká, výčepní Martina Navrátilová a ilustrátorka Eliška Podzimková.

Unikátní projekt aukčních lahví navazuje na dlouholetou pivovarskou tradici a stal se ztělesněním ukázky pivovarského a sklářského řemesla. Každý rok proto pivovar ke spolupráci vyzve jinou sklářskou huť. Loni se Prazdroj rozhodl oslovit sklárnu Janštejn, která na Vysočině sklo fouká již více než 200 let.

„Sklo a pivo vždy patřily k sobě, protože správně vychlazené pivo patří do krásné sklenice. Jsme rádi, že nás Pilsner Urquell oslovil pro svůj charitativní projekt, který spojuje to nejlepší, co v zemi máme – sklo, pivo a ženy,“ řekl Jan Rabell, majitel Sklárny Janštejn.

„S tradicí pomáhat potřebným začali v našem pivovaru v polovině 19. století už jeho zakladatelé, plzeňští právováreční měšťané. Na tento zvyk jsme před deseti lety navázali první dobročinnou aukcí pivních lahví. I letos nás dražitelé příjemně překvapili a vydražili lahve za více než dva milióny korun. Vzhledem k současné nelehké situaci Centra
Paraple jsme se rozhodli vydraženou částku ještě navýšit,“ uvedl Václav Berka, emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje.

(tz)