Velká část Čechů kvůli opatřením proti koronaviru v těchto dnech pracuje z domova, nakupuje pouze prostřednictvím internetu nebo třeba ovládá své bankovnictví pouze online. Jak však ukázal průzkum, který si banka ING nechala udělat ještě před začátkem koronavirové epidemie, obsluhovat své účty přes internet je pro většinu Čechů zcela přirozené a na pobočky chodí spíše kvůli požadavkům bank.
Spotřebitelský průzkum ING ukázal, že většina (83 %) Čechů nemá problém založit si ani běžný či spořicí účet v bance bez návštěvy pobočky. Vadilo by to jen 17 % dotázaných. Každý druhý (51 %) Čech vůbec nepotřebuje chodit do banky a svůj účet zvládne ovládat pouze přes internet. Dalších 40 % si vystačí s internetem na běžné situace, ve složitějších si poradí jinak, např. zavolá na zákaznickou linku.
„Devět z deseti Čechů se alespoň jednou týdně přihlásí do internetového bankovnictví. Naopak zavolat do banky alespoň jednou za rok se rozhodne jen třetina lidí. Nejčastějším důvodem, proč volají, je to, že chtějí řešit svůj požadavek s ,živým‘ člověkem, ale nechce se jim chodit na pobočku, případně jsou zvyklí řešit věci po telefonu,“ vysvětlil Radek Sedlář, ředitel retailové sekce banky ING Česká republika.
Téměř polovina Čechů (47 %) nezajde ani jednou za rok na pobočku své banky, pětina (22 %) jednou za rok a další pětina (20 %) maximálně několikrát do roka. Zároveň však téměř tři čtvrtiny (71 %) dotázaných uvádějí, že na pobočku jdou jen proto, že to vyžaduje jejich produkt nebo služba, jinak by pobočku nenavštívili. Téměř každý druhý Čech (48 %) ovládá již nyní své veškeré bankovní služby pouze online. Třetina dotázaných (32 %) by preferovala osobnější způsob správy svých financí v případě složitějšího produktu. Na 18 % dotázaných by se obávalo použít online prostředí v případě větší částky peněz z důvodu strachu o bezpečnost dat. Jen 7 % dotázaných uvedlo, že o svých penězích bude chtít vždy jednat tváří v tvář.
Banka ING Česká republika, která před 19 lety jako první přivedla na český trh spořicí účet, se zaměřuje výhradně na digitální kanály prodeje a případně na přímý prodej. Na základě analýz chování svých zákazníků, trendů, které pozoruje na jiných vyspělých trzích, kde působí, i průzkumu spotřebitelského chování vyhodnotila, že nepotřebuje pobočkovou síť.
„Analyzovali jsme výsledky naší pobočkové sítě a zjistili, že více než 80 % kapacity našich kiosků a poboček sloužilo pouze k informování či obsluze našich stávajících zákazníků, a toto číslo dlouhodobě rostlo. Vzhledem k našemu stávajícímu produktovému portfoliu, které zatím tvoří spořicí účet a podílové fondy, které si klient také může založit online, jsme vyhodnotili, že prostřednictvím digitálních technologií a zákaznického call centra jsme schopni obsloužit klienty lépe a efektivněji,“ potvrdil Radek Sedlář.
(tz)