Řekněme si to bez obalu: Zboží bez obalu prostě bezpečně nepřevezete. Obaly jsou důležitou logistickou disciplínou, a proto má skupina Geis speciální produkt, který nazvala jednoduše Obaly. Vedoucím tohoto produktu je obalový specialista Tomáš Körner. Stojí za to si přečíst jeho názory.
Jaké jsou aktuální trendy v přepravních obalech?
Pohled na obaly a obalové materiály se v poslední době mění. Zájmem zákazníků je, aby nejen přímo prodejní obal, ale také přepravní a skupinové balení nemělo pouze „balicí" funkci, tedy sloužilo jen jako ochrana zboží, ale záleží jim i na designu a přidané hodnotě takových obalů. Stále více platí, že i přepravní obal může prodávat.
Extrémem v tomto trendu jsou ale naprosto nesmyslná balení, která například neodpovídají velikosti výrobku, jsou předimenzovaná ve spotřebě materiálu, mají vysoké náklady na samotnou výrobu obalu i na zabalení. Ve finále tvoří obal značnou část prodejní ceny, do které se navíc promítají i zvýšené náklady na přepravu „vzduchu“.
Dalším trendem jsou ekologické „zelené“ obaly. Na trhu však bohužel momentálně není v tomto sortimentu příliš široká nabídka. Ekologické obaly jsou několikanásobně dražší než klasické, a proto se setkáváme s kuriózní situací, že zákazník chce prostřednictvím obalů působit ekologicky, ale skutečná ekologičnost ho v podstatě nezajímá. Dává přednost ekonomickému hledisku.
Setkáváte se s celou řadou zákazníků. Můžete ze své zkušenosti říci, jaký typ zákazníků se nejvíce podílí na kvalitativním rozvoji oboru?
Zajímavé je, že na rozdíl od velkých zákazníků, kteří dávají přednost flexibilitě a rychlosti dodávek, menší zákazníci mají v otázce balení vyšší nároky a také více specifických požadavků. A samozřejmě téměř u všech zákazníků je podstatným kritériem poměr mezi efektivitou obalového řešení a jeho cenou. To je také jedním z důvodů, proč při specifikaci nového obalového řešení očekávají, že k finálnímu zabalení zboží povede co nejméně kroků, což zkrátí čas a náklady na manipulaci.
„Tahounem“ ve vývoji efektivního balení je aktuálně oblast e-commerce. Pro tento typ zákazníků připravujeme například stále více žádané variabilní krabice, které se dají velmi jednoduše přizpůsobit objemu zásilky, a není třeba řešit různé velikosti. Žádané jsou také krabice, které mohou zákazníci e-shopů znovu použít např. v případě reklamace či vrácení zboží. Efektivita je jasná: snížení nákladů na obal a zároveň správný environmentální přístup. Příklad: pokud používá zákazník kartonové krabice se základnou např. 60x40 cm avšak s různou výškou, tak je výhodné použít krabici s rylem, u které lze výšku variabilně upravit. Zákazník tak získá krabici, kterou lze použít pro výrobky vysoké 40, 45, 50, 55, 60,… cm. A optimalizuje jak skladovou zásobu, tak i čas na výběr vhodné krabice. Balič vezme krabici, naskládá zboží a následně, bez většího přemýšlení krabici výškově upraví.
Ve vašem oboru je skutečně hodně diskutovaná otázka ekologie. Jaký je váš názor na tuto oblast?
Vše směřuje k tomu, aby výroba obalových materiálů byla co možná nejekologičtější, šetrná k životnímu prostředí. Ano, s tím nelze než souhlasit. Nicméně podle posledních výzkumů a také názorů odborníků ze zkušebních laboratoří, nebo specialistů na likvidaci odpadu, není cestou náhrada plastů za rostlinné materiály nebo papír, jejichž výroba, popřípadě likvidace, přináší nové problémy a zatěžuje životní prostředí stejně, nebo dokonce ještě více.
Východiskem a nejvíce „zeleným řešením“ je skutečně zdravá spotřeba jednoduchých obalů, to, aby obaly byly vratné, vícekrát použitelné a dále zpracovatelné.
Moje rada tedy zní, nedělejme z obalů vědu, používejme selský rozum, snažme se sjednocovat obalové materiály pro různé typy výrobků a maximálně omezit kreativitu balících pracovníků. Tím zefektivníme celý balící proces.
(red)