Téměř polovina současných zaměstnanců se na práci nesoustředí déle než půl hodiny v kuse. V průměru každých šest minut totiž kontrolují příchozí e-maily nebo píší textové zprávy. Vyplývá to z nejnovější studie softwarové společnosti RescueTime. Podle ní 40 % zaměstnanců nedokáže bez digitálního rozptýlení nepřetržitě pracovat 30 minut, 17 % pracovníků pak dokonce ani 15 minut.
Podle nedávného průzkumu softwarové a informační společnosti RescueTime, kterého se zúčastnilo přes 50 000 lidí, se necelá polovina současných zaměstnanců není schopna koncentrovat na práci déle než půl hodiny.
Každých šest minut totiž kontrolují příchozí e-maily, sociální sítě nebo píší textové zprávy. Odborníci se shodují, že čím dál více zaměstnanců v kancelářských profesích dnes ovládá tzv. multitasking neboli schopnost řešit více úkolů najednou.
Tzv. multitasking, který spočívá například v tom, že si při psaní e-mailu zaměstnanci odskočí zkontrolovat svůj Facebook, podívat se do kalendáře, a pak se vrátí zpět k rozepsanému e-mailu, brání zaměstnancům dosáhnout jejich nejvyšší výkonnosti. Podle studie totiž trvá zhruba devět minut vrátit se a zkoncentrovat se k úkolu po přerušení. „Pokud řešíme více úkolů najednou, dochází k tříštění naší pozornosti. Tím, že náš mozek musí zvládat koordinaci více věcí souběžně, ztrácíme schopnost myslet do hloubky a kreativně. Zvládneme tak sice více úkolů najednou, nicméně daleko méně kvalitně,“ uvedla Gabriela Kodenková ze společnosti Talentica.cz zaměřující se na nábor technicky zaměřených pracovníků. „Čím obratnější jsme tedy v multitaskingu, tím více selháváme při kreativním řešení úkolů,“ doplnila Gabriela Kodenková.
Podle odborníků si tedy zaměstnanci musí být vědomi toho, jak efektivně využívat nástroje digitální komunikace. E-mail a rychlé posílání zpráv nahradily na některých pracovištích telefonní hovory, které byly dříve hlavním rušivým elementem. Přestože mají platformy pro rychlé zasílání zpráv za cíl zvýšit produktivitu tím, že zkracují celkovou dobu čekání na odpovědi, tyto aplikace často vedou k přetížení komunikace pro zaměstnance. Zaměstnanci totiž používají v průměru čtyři aplikace pro texty, telefonní hovory, webové schůzky, skupinové chaty či videokonference. „Zaměstnavatelé musí pomoci svým zaměstnancům naučit se ovládat veškeré digitální požadavky ve smyslu stanovení priorit. Manažeři mohou pracovníkům pomoci stanovit, jak často kontrolovat zprávy, které příchozí zprávy vyžadují okamžitou odpověď a které mají nízkou prioritu,“ vysvětlila Gabriela Kodenková.
Digitální technologie však nejsou jediným prvkem, který zaměstnance odvádí od práce. Podle nedávné studie společnosti Udemy, která se zaměřuje na online vzdělávání, většinu pracovníků (69 %) rozptylují hovořící kolegové, hluk z kanceláří a sociální média. Pro 60 % pracujících jsou významným zdrojem rozptýlení od práce i osobní schůzky.
(tz)