_L274021.jpgZamýšlel jsem se nad tím, co máme my, muži, nejraději. A nemusel jsem dlouho hledat odpověď. Přece krásné ženy a krásná auta! Nedaleko stanice pražského metra Rajská zahrada narazíte v autosalonu NH Car Černý Most na obojí. Věřte mi, že ženský půvab mezi novými škodovkami ještě vynikne. Ale dámy tu nepracují jako modelky. Vedou si velmi zdatně v tvrdém businessu, jímž obchod s motorovými vozidly dnes je. Bez nich by NH Car, s.r.o., nebyl tím, čím se může chlubit – jednou z nejdůležitějších společností v oboru.

Představuji si, že sem vstupuji jako člověk, který uvažuje o koupi automobilu. Prohlížím si vystavené modely Škoda a pak si chci o nich pohovořit s někým zasvěceným. Vyberu si Lenku Ovsíkovou, prodejkyni nových vozů. Působí na mě mile a důvěryhodně. A z jejích slov mi je hned jasné, že vystavenému zboží opravdu rozumí.
„Pro auto chodí většinou muži, i když často v doprovodu partnerky. Někoho překvapí, že v obchodě jednají se ženou, ale nevidí v tom zpravidla problém,“ uvedla Lenka Ovsíková. „V každém případě to vítají zákaznice, které ztrácejí v technických a obchodních záležitostech ostych, a to je dobře. Před cizím mužem ho v takových situacích mívají, což je přirozené. Mužský svět v přístupu k věci je přece jen o mnoho otáček jiný než ten náš, i když faktických záležitostí se to samozřejmě nesmí dotknout,“ dodala.
Není pochyb o tom, že obchodování je psychologická záležitost. Rozhoduje nejen rozum, ale i emoce. U automobilů, které se stávají členem rodiny, to platí dvojnásob. Proto je důležité, aby si prodejce pohovořil nejen o představě, kterou zájemce o nový vůz má. Měl by vědět, s čím dosud jezdil, jak auto používal a jaké nároky na ně klade. Je třeba hodně naslouchat, což ženy umí. I společně hledat nejvhodnější varianty řešení.
„Nejdůležitější jsou ale vždycky osobní dojmy člověka. U nás je na správném místě, kde se může s automobilem dobře seznámit. Nabídneme mu, aby se s ním projel a mohl získat bezprostřední zážitek z řízení,“ řekla mi Lenka Ovsíková. „Se zákazníkem si povídáme tak dlouho, dokud mu není vše jasné a dokud neodchází s představou, jež mu vyhovuje,“ dodala.
Vybral jsem si a mohl odjet v novém autě jako mnoho dalších, spokojených zákazníků. A s čím se vrací domů Lenka Ovsíková, co ji v práci těší? „Když vás pochválí zákazník. Dostala jsem už několikrát dopis majitele nového vozu, v němž mi děkoval za vstřícnost, s níž se ještě nesetkal,“ odpověděla mi Lenka
Ovsíková. Myslím, že takový přístup je to nejdůležitější, co je možné klientovi poskytnout. A ten na to nezapomíná.
A jistě povzbudí i šéfova uznalá slova. „Lenka je naše stálice. Umí jednat a jako žena to může mít i snazší. Přiznejme si, že tu hraje roli mužská prestiž a ješitnost. Neradi před ní ukazujeme, že jsme slabí, hloupí a nemajetní,“ prohlásil Ing. Vít Pěkný, generální ředitel společnosti NH Car.
Každý vůz potřebuje servis a k tomu je svými znalostmi a schopnostmi předurčená v NH Caru už šest let Silvie Bednářová, nepostradatelný článek mezi řidičem a mechanikem. Její poslání může vypadat jednoduše, ale není tomu tak. Musí zákazníkovi co nejpodrobněji vysvětlit, jaké má vůz závady a co potřebuje. Často se stává, že se při prohlídce objeví další poruchy a ceny opravy se zvýší nad očekávání. A to je potřeba korektně sdělit, a také vyargumentovat.
„Vždy zůstává na zákazníkovi, jak se rozhodne. On platí a musí vědět, za co peníze vydal. Pochopitelně, že všichni myslí na to, aby nezaplatili zbytečně moc. Proto je důležité poskytnout všechny relevantní informace a vždy se chovat asertivně. Ale neexistuje na to univerzální návod. Každý člověk je jiný, s každým se musí jednat podle jeho založení. Žena má výhodu, že je komunikativní, umí lépe předložit fakta, přesvědčovat,“ vysvětlila Silvie Bednářová.
Chtěl jsem vědět, co sympatickou mladou ženu na této „horké“ židli drží. „Technika mě baví. Zde si také nemohu stěžovat na monotónnost práce, protože každý den je jiný a pokaždé se setkávám s něčím novým. Když pak odpočívám, nejraději v přírodě. Takhle to funguje výborně,“ dodala Silvie Bednářová s úsměvem sobě vlastním.
Pro jejího nadřízeného Víta Pěkného je Silvie „nejtvrdším chlapem“ v příjmu oprav. „U nás ještě nejsme tak zvyklí vídat na tomto místě ženy, jako například ve Velké Británii. Ale v HN Caru to muži berou a k Silvii Bednářové chodí rádi,“ konstatoval Vít Pěkný.
K Petře Krejčové se člověk jen tak nedostane. Jako disponentka prodeje nových vozů je ve styku s dodavatelem, v tomto případě s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto. Zašel jsem k ní na kávu a kus řeči, abych se o její úloze v NH Caru dozvěděl víc. Ale Petra se chová mnohem skromněji, než by musela. Hovoří hlavně o tom, že dělá administrativu.
„Vyvíjíme vlastní programy objednávek nových vozů. I když máme i skladová vozidla, většina nových aut se objednává podle individuálních přání zákazníků. V tom je moje práce zajímavá a baví mě. Zároveň pociťuji velkou samostatnost,“ přiznala Petra Krejčová.
V NH Caru ji drží i dobrá parta, bez níž by nebyla spokojená. „S kolektivem jsme si sedli. A budoucnost? Přihlásila jsem se na školení a chtěla bych se stát certifikovaným prodejcem nových vozů,“ sdělila Petra Krejčová.
Poklonu jí složil i její šéf. „Petra plní klíčovou úlohu, má na starosti profitabilitu nových vozů. Na ní záleží, jakou vyjedná s výrobcem podporu a slevy. Na takové bytosti leží, zda obchod s novými automobily bude úspěšný,“ řekl Vít Pěkný.
Byl to právě on, kdo mě pozval k rozhovoru s jeho ženami. A musím potvrdit, že jsem během návštěvy nabyl stejného dojmu, který vyjádřil těmito slovy: „V mužském průmyslu jsou ženy příjemným kořením denního života. Jsme rádi, že je tu máme.“

Pavel Kačer