Jiří „George" Krampera je světově proslulý průkopník v oblasti profesionálních audio technologií. Jeho značka reproduktorů KV2 je legendou mezi umělci. Jiří Krampera představil svou vizi na klubovém setkání Helas New Encounters Club a Štik českého byznysu. A byl to počin výjimečný, protože - jak i sám o sobě říká - spolupracuje jen s tím, s kým chce.
Znalci používají Kramperovy systémy KV2. Nejlepší umělci používají KV2. Nejslavnější muzikály na světě používají KV2. Značka KV2 je dnes na vrcholu celoživotního hledání dokonalého zvuku a to zejména díky úsilí jednoho muže.
Jiří Krampera je jedním ze světových průkopníků v oblasti profesionálního audia. Již 50 let navrhuje a vyvíjí špičkové zvukové technologie a díky němu mohou milióny lidí zažít dokonalou reprodukci zvuku. Během jeho dlouhé a úspěšné kariéry zůstala jeho vize nezměněna: vyvíjet produkty, které eliminují zkreslení a ztrátu informace a poskytnou skutečnou, dynamickou reprezentaci zdroje zvuku a to v celém akustickém řetězci.
„Akustický řetězec začíná mikrofonem, pokračuje zpracováním, jako je mixážní pult, dále zesilovačem, a končí reproduktorem. Ten dodnes bývá nejslabším článkem. A na ten jsem se zaměřil," říká Jiří Krampera.
„Naše systémy nehodnotíme podle technických specifikací, ale posuzujeme ho podle úsměvu na tvářích posluchačů. V současnosti žijeme ve světě, který je typický kompromisy v kvalitě zvuku. Technologický pokrok se dnes pokouší ohnout fyzikální zákony a vybavit uživatele ovládáním všech aspektů reprodukce zvuku. Toto vzdaluje od kvality originálního zvukového signálu, jeho dynamiky a přirozenosti. Zachycení emoce a atmosféry hudebního výkonu se stalo druhotné," popisuje Krampera situace, která se stala základem jeho filozofie zaměřit se na kvalitu samotného zvuku a zkoumat limity toho, co mohou lidí slyšet a ve kvalitě reprodukce rozeznat.
Tradiční analogové technologie v posledních desetiletích ustoupily digitálu a to je věc, se kterou se musí vyrovnat i světový mistr zvuku. „Digitál zvýšil průměrnou kvalitu zvuku, ale nedokáže přenést informaci o čase, a proto je jeho zvuk plochý. Sám jsem si proto vyvinul digitální technologii, která má desetkrát větší rozlišení, než se běžně používá. Digitál je třikrát ziskovější než analog a šéfové jsou placení za zisk, ne za kvalitu zvuku. Dnes se svět opět otáčí za analogem, uvidíme, co bude za pět deset let," přemýšlí Krampera.
Česká společnost KV2 Audio dnes vyvíjí a vyrábí své produkty ve vlastní továrně, která je mimochodem vybavena i jednou z největších akustických komor na světě. Reproduktory značky KV2 se v současnosti vyváží do více jak padesáti zemí.
Jiří Krampera vyrůstal v České republice a s elektronikou se setkával již od raného dětství. Jeho otec byl významný technik, který sestrojil jeden z prvních televizorů v Čechách. Po invazi Sovětů do Československa v roce 1968 nastaly těžké časy a Jiří se začal stále více obávat o budoucnost svou i budoucnost své mladé rodiny.
„Na vojenské správě mi řekli, že budu přidělen do Likvidační skupiny A. Na otázku, co je to Likvidační skupina, mi vysvětlili, že v případě vojenského konfliktu zlikviduje skupina A citlivé dokumenty. Pak přijde skupina B a zlikviduje skupinu A," popisuje Jiří Krampera svou zkušenost s komunistickým režimem.
V srpnu 1983 Jiří naložil svou rodinu do auta, vše opustil a uprchnul do Rakouska, kde získal azyl a po několika měsících odcestoval do Kanady. Tam dostal práci u světoznámé firmy Yorkville Sound. Navrhl řadu úspěšných zesilovačů pro kytary a klávesy. Výrazně pozdvihnul vlastnosti stávajících produktů a vyvinul vlastní řadu reprosoustav. Po opuštění Yorkvillu založil vlastní firmu Rexx. Již po roce výroby prodával Rexx v Kanadě více zesilovačů než věhlasný Marshall. Současná značka KV2 obsahuje kromě iniciály Krampera i iniciálu jména Marcel Vercelli, inženýra, se kterým vyvinuli a uvedli na americký trh nový reproduktorový systém.
Spolu s moderující Helenou Kohoutovou usedl s Jiřím Kramperou do křesel pro hosty i Jan Soukup marketér a kreativec mnoha světových značek, držitel jen o trochu méně marketingových a reklamních cen, producent a režisér filmů oceněných Zlatou Palmou v Cannes či Grand PrixTour film. A hlavně majitel nejlepšího kytarového zesilovače na světě od Jiřího Krampery.
„Abychom si mohli zkusit strčit kytaru do proudu, museli jsme být kryti SSM, a proto jsme si našli baskytaristu, který byl předsedou na gymnázium. Přišel za námi pán a kroutil hlavou, na co to hrajeme. Sebral mi zesilovač a řekl, ať si pro to přijdu za týden. Po týdnu mi předal bednu. Tady to máš a vem si to. Měla zvuk jak Marshall," vypráví Jan Soukup o svém setkání s Jiřím Kramperou.
„Jiří Krampera je prototypem geniálního člověka se vztahem k téhle zemi. V malém městě Milevsku měl pověst drobného vynálezce, který je vždy po ruce. Když ho vyhodili z Jitexu, odešel do Kanady. Pak se z Kanady vrátil a zkrachovalý Jitex koupil, aby si tam vybudoval svou továrnu a usedl do stejné kanceláře, kde kdysi dostal výpověď" usmívá se Jan Soukup.
KV2 je podle Jana Soukupa jedna z mála světových i českých firem, které jsou postavené na principu leadera. „Sám také raději dělám marketing pro lídry než pro šéfy či pološéfy marketingu či korporací. Jirka zmáčkne čudlík a slyšíte, jak to hraje. My musíme přesvědčovat, že to bude fungovat. V rozhodování klienta je až příliš mnoho zájmů, obav a podřízenosti centrálám.
Jiří Krampera bude vždy hledět v první řadě na kvalitu a teprve v druhé řadě na zisk: „Nikdy mě peníze nezajímaly a nestaral jsem se o ně. Než jsme udělali firmu, kterou dnes máme, byl můj poslední plat 140 tisíc dolarů ročně. Dnes se hlavně věnuji tomu, co mě baví a co má smysl, firmu řídí můj syn."
„V podstatě každý z účastníků našich setkání by mohl být usazen v křesle pro hosta. O to jsou naše klubová setkání inspirativnější," říká Helena Kohoutová, zakladatelka klubu Helas New Encounters Club, pořadatelka a porotkyně Štik českého byznysu. „Sdružujeme skvělé české lidi, kteří jsou významní pro český i světový byznys a dokážou předat dál svou filozofii i etiku podnikání."
Ekonomický žebříček založila společnost COFACE, aby každý rok vyhodnotila ekonomické výsledky firem, ocenila je na celorepublikové i krajské úrovni a umožnila jim zviditelnit úspěchy v podnikání. Žebříček Štik českého byznysu zdůrazňuje pouze ekonomické výsledky firem a kombinuje pohled růstový s pohledem finanční stability, a vytváří tudíž prostředí pro objektivní srovnání úspěchů firem napříč odvětvími. Hodnocené období zahrnuje poslední tři roky (aktuálně tedy období let 2013-2015), přičemž jednotlivé roky mají rozdílnou váhu: nejaktuálnější rok má váhu nejvyšší. Obrat musí být vyšší než 10 milionů eur ročně v posledním hodnoceném roce. Z hodnocení vyřazujeme firmy, na něž je aktuálně podán návrh na insolvenci a takové, u kterých jsme zjistili problémy se solventností. V ekonomickém žebříčku také nejsou hodnoceny firmy s některými specifickými formami podnikání (finanční společnosti, zbrojovky a firmy zabývající se výrobou a distribucí paliv, sázkové kanceláře a firmy zabývající se hazardem). Samotná velikost společnosti nehraje v hodnocení žádnou roli. Generálním partnerem 13. ročníku je Vodafone, hlavním partnerem PwC ČR.
www.stiky.cz
www.hnec.cz