Najít kvalitní zaměstnance je dnes doslova detektivní práce. Své o tom ví Tereza Černá ze společnosti R4U, která se zabývá hledáním talentů na pracovním trhu. O své zkušenosti se rozdělila v našem rozhovoru:
Nezaměstnanost na českém trhu práce se stále drží na rekordně nízkých hodnotách. Jaké obory jsou na tom z hlediska nedostatku zaměstnanců nejhůře?
Tradičně vede IT, dále chybí analytici a vůbec problematické je obsadit všechny pozice, kde je potřeba mít znalosti IT nebo technického směru. O nedostatku pediatrů, dentistů a dalších lékařů nemluvě. Relativní dostatek je naopak lidí zaměřených humanitně a ekonomicky.
Jaké je vaše doporučení firmám, které se potýkají se sháněním zaměstnanců? Co by měly dělat?
Pokud se bavíme o opravdu nedostatkových pozicích, u těch panuje tak velká převaha poptávky nad nabídkou, že firmy samotné mají jen malou šanci se k takovým lidem vůbec dostat, vyhledat a oslovit je. Najít člověka, který novou práci aktivně nehledá, neinzeruje sám sebe na profesních sociálních sítích, nedává o sobě vědět, to je často doslova detektivní pátrání, tím spíše, že firmy si přístup k takovým zaměstnancům pečlivě střeží. A pokud už se ho kontaktovat podaří, je obtížné jej motivovat ke změně místa, pokud je na stávající pozici spokojený. K tomu všemu navíc zná svou vysokou cenu, ví, že by se o něj firmy kdykoli popraly. Zaměstnavatelé tedy musejí mít někoho, kdo umí takové kandidáty nejen najít, ale i získávat. Může to být interní personalista, celé personální oddělení, nebo externí náborová agentura. U těch opravdu nejžádanějších pozic jsou to headhunterské společnosti.
Co byste naopak doporučila lidem, kteří nyní uvažují o změně zaměstnání? Je na to vhodná doba?
Vždycky je vhodná doba. Pokud cítíte, že už nemáte profesně kam růst, nebo dostanete zajímavou nabídku, zjistěte si co nejvíce informací o svém potenciálním zaměstnavateli a jděte do toho. Dokonce doporučujeme těm kandidátům, kteří se o současné místo kvůli nadcházející krizi obávají, aby raději odešli hned, dokud je ještě trh relativně stabilní a firmy stále nabírají.
A profese a dovednosti dnes na trhu nejžádanější?
Vedle zmíněných IT a technických profesí jsou to třeba datoví analytici, z pohledu firem tedy lidé, kteří doslova mění čísla v peníze. Specialisté v oborech finanční matematika, matematické modelování, matematické statistika, ekonometrie, datové inženýrství apod. Co se týče dovedností, zmínila bych opět technické dovednosti, dále schopnost umět věci spočítat, komunikační dovednosti, umění prosadit se, schopnost vyjednávat a dosahovat kompromisů. Z hard skills se dnes u mnoha pozic již absolutně neobejdeme bez angličtiny. Ještě usilovněji než v klidných časech hledají firmy v nynější krizi také lidi s obchodním talentem, zjednodušeně řečeno proto, aby lépe prodaly své produkty a služby, a krizi tak odvrátily, a také finanční manažery a controllery, kteří v těžkých časech ohlídají finanční kondici podniků.
Země EU, včetně České republiky, se potýkají s energetickou krizí, která má potenciál negativně ovlivnit další obory. Jaký je váš výhled na příští rok? Bude volných pracovních míst ubývat?
Nemám křišťálovou kouli, nicméně řada firem už potvrdila propouštění, jsou mezi nimi společnosti zaměřené na e-business (e-shopy), samozřejmě nemálo obchodních společností drtí skokový nárůst cen energií, o výrobních firmách nemluvě – u nich budou dopady zřejmě největší. Tím pádem je možné, že napřesrok bude na trhu k dispozici více lidí než nyní právě proto, že se jich negativně dotkne tento vývoj pracovního trhu.
Lze něco doporučit, aby si zaměstnavatelé udrželi své zaměstnance?
Dlouhodobě si budovat dobré jméno na trhu práce. Dobře se o svoje lidi starat, pečovat o jejich rozvoj a další vzdělávání. Vycházet vstříc rodičům, kteří potřebují zkrácené úvazky nebo home office. Nebát se dát příležitost i lidem, kteří dosud dělali trochu jinou práci – mají pak motivaci učit se něco nového.
Podstatnou roli hraje manažer. Jaké znalosti a dovednosti by měl mít ten ideální?
Měl by být skutečným expertem ve svém oboru, zároveň mít lidský přístup, umět lidi pozitivně motivovat a vést.
ptal se Pavel Kačer