Žena na vedoucí pozici v automobilovém průmyslu už dnes není překvapením. Manažerky se totiž v tomto dříve převážně mužském odvětví prosazují velmi razantně. Příkladem je například „Železná lady“ automobilového světa, Linda Jackson. Tato Angličanka už přes dva roky vládne francouzské značce Peugeot jakožto její generální ředitelka. Před odchodem k Peugeotu ze stejného kapitánského můstku řídila i Citroën. Přitom, když před 20 lety nastupovala ke koncernu PSA, takto zářivou kariéru by jí předpovídal málokdo. Podobně je na tom i další klíčová žena u Peugeotu, mimochodem přímá podřízená Lindě Jackson, Aurélie Bresson. I ona má za sebou dvacet let dřiny a každodenní odhodlanosti prosadit se v tradičně mužském oboru. I ona začínala na postu řadového zaměstnance a i ona je dnes na vrcholu, ze kterého řídí tým, převážně mužský. Aurélie Bresson je produktovou manažerkou jednoho z nejočekávanějších modelů letošního roku, dynamického fastbacku Peugeot 408. V tomto sportovně laděném voze si představíte zkušeného manažera firmy, movitého otce rodiny nebo mladého úspěšného podnikatele. Velkou zásluhu na tom, jak tento vůz jezdí, vypadá, marketingově se prezentuje atd., má právě Aurélie Bresson. Proto jsme se rozhodli si s ní na toto téma popovídat.
Jak jste se ocitla v automobilovém odvětví?
Objevila jsem ho už před 20 lety. Tenkrát jsem nastoupila ke značce Peugeot jako stážistka a měla jsem zde odpracovat stáž k zakončení svých studií. Tuto značku jsem si ale tenkrát zamilovala. A tato láska mi vydržela dodnes. Jsem tedy už 20 let věrná Peugeotu.
Měla jste už tenkrát nějaký blízký vztah k autům? Neboli chtěla jste vždycky pracovat v automobilce?
Ani ne. Když jsem byla mladá studentka, nesnila jsem o autech ani o práci v automobilce. Mě bavil marketing. Ten jsem vystudovala a chtěla dělat. Stáž v tomto oboru jsem pak našla u Peugeotu, a tam se mi pak zalíbilo všechno: produkty, tým, atmosféra, pracovní prostředí... prostě jsem se tam cítila skvěle a chtěla jsem tam zůstat nastálo, a to se mi povedlo.
Vzpomenete si na svůj první tým u Peugeotu?
Tenkrát před 20 lety byl hodně mužský. Ženy byste počítali na prstech jedné ruky. Dnes je jich mnohem víc. V oddělení produktu, kde pracuji, máme poměrně dobře genderově vyvážené složení, i když mužů je stále o dost víc. V tomto máme stále ještě co dohánět. Ženy mají často odlišné představy o výsledném produktu, odlišně vnímají různé aspekty... A to tvoří naši sílu a rozmanitost.
Co je pro vás v roli řidičky u auta nejdůležitější kritérium výběru?
Mně se auto musí na první pohled líbit. U Peugeotu je design opravdu jedinečný, a mnoho klientů, včetně mě, to považuje za hlavní kritérium. Avšak samotný vzhled nestačí. Nejdůležitější je kompromis mezi designem, komfortem a jízdní dynamikou. Znamená to mít radost z jízdy, stabilitu vozu, která vám dává jistotu, a zároveň si užíváte pohodlí. A přesně na to jsme se zaměřili i u Peugeotu 408.
A vaše první auto?
Peugeot 106. Byla to ale spíš náhoda, protože jsem ho měla mnohem dřív, než jsem k automobilce nastoupila.
Teď řídíte jaký vůz?
Bydlím ve městě, takže žádný velký automobil nepotřebuji. Jezdím s naším nejmenším modelem, Peugeotem 208, a naprosto mi vyhovuje, a samozřejmě se mi i moc líbí.
Zásadně jste se podepsala na výrobě Peugeotu 408. Pro jaké motoristy bude?
Je zde několik profilů klientů. Typově zapadají do různých segmentů, ale mají něco společného, a to hledání něčeho nového, moderního, něčeho, co vzniká a převrací zažité principy. Taky jsou to klienti, kteří milují auta a řízení. Nekupují si auta jako dopravní prostředek, ale jako objekt touhy a zdroj jízdních zážitků. Mohou přijít klienti kompaktních hatchbacků, kteří chtějí více prostoru při zachování jízdní dynamiky. Přijdou také klienti esúvéček hledající něco nového, protože kategorie SUV už je dnes tak trochu moc běžná. A přijdou i klienti velkých sedanů segmentu D, kteří chtějí něco víc dynamického, ale zároveň elegantního a reprezentativního.
Jak dlouho se na projektu 408 pracuje?
Celkem jde asi o pět let. Před pěti lety vznikl první nákres, tedy počáteční nápad. Jakmile se pak vybral design a technická řešení, trvalo tři roky, než jsme to dotáhli do finálního produktu.
Peugeot 408 měl premiéru v říjnu na pařížském autosalónu. Předpokládáme, že jste byla u toho a sledovala reakce návštěvníků na vaše dílo...
Nejen pro mě, ale pro celý náš tým bylo dost emotivní vrátit se na autosalón po takové době, po kterou covid tyto akce zastavil. Udělat opravdovou světovou premiéru tohoto vozu bylo pro nás silným okamžikem. Návštěvníci přijali nový Peugeot 408 skvěle. Mísilo se tam překvapení, zájem a obdiv.
Dávali mu různé přívlastky. Je ohromující, sexy, atraktivní... Na konci autosalónu jsme si říkali, že výsledek naší práce se nám opravdu povedl.
Dá se pojmenovat nejsilnější stránka tohoto vozu?
Určitě design. Je originální, skoro troufalý. Umožnili jsme našim designérům, aby se pustili do něčeho odvážného. Trochu jsme zariskovali, ale podařilo se. Naše auto je extravagantní a zároveň elegantní, a tím i velice žádoucí.
Určitě jste auto několikrát testovala z hlediska jízdních vlastností. Co na něj říkáte?
Zřejmě vás překvapí, jak komfortní jízdu s tímto vozem zažijete. Testování se odehrávalo na kvalitních silnicích, avšak v horách, kde potkáte spoustu zatáček. Zde oceníte nejen dynamiku vozu, ale také přesnost a dokonalou reaktivitu. I při poměrně sportovní jízdě stále zřetelně cítíte jistotu a stabilitu vozu.
Všude ale nejsou kvalitní silnice. Jak se Peugeot 408 chová na rozbitých, hrbolatých a jinak poničených cestách?
Testovali jsme vůz na různých typech povrchu, v Německu, ve Francii... Chtěli jsme důkladně prověřit chování vozu ve všech situacích – na dálnici, v náročnějším terénu, v dešti, v mrazu... Musíme mít stoprocentní jistotu, že to, co klientovi slibujeme, splníme.
Peugeot 408 v sobě má prvky SUV, například zvýšenou pozici nebo ochranné prvky karoserie. Jezdí také jako SUV?
Je třeba zdůraznit, že nejde o čtyřkolku a nemá ani světlou výšku na úrovni vozů SUV, takže na offroadové trasy není dělaný. Na druhou stranu je vyšší než třeba hatchback, takže se na mnoha cestách pohybuje snadněji a s menším rizikem poškození podvozku. Oproti klasickým vozům je totiž zvýšený o takřka 5 cm, což není málo.
Nabídka motorizací zahrnuje klasický benzínový motor a dva plug-in hybridy. Který pohon se podle vás bude prodávat nejlíp?
Záleží samozřejmě na každé zemi a místních legislativních podporách nízkoemisních vozů. Plug-in hybrid je rozhodně velmi žádanou motorizací, přičemž nejlépe k vozu sedí silnější varianta o výkonu 225 koní. Nicméně mnohem dostupnější benzínová verze se podle mě také bude velmi dobře prodávat. Je velice kvalitní a v zemích, kde plug-in hybridy stát nezvýhodňuje, bude určitě skvělou volbou.
rozhovor připravila Ludmila Nová