KajabováMarkéta KajabováZnačka postavená na vizi i na detailu. Značka, která zní českým trhem. Značka, která je vnímaná generacemi napříč jako ta pravá, jako ta, která hledá, jak nadchnout svého kupujícího. Daří se jí to. Má ojedinělou firemní kulturu. Cílem není maximalizovat zisk, ale objevovat individualitu člověka a jeho tvořivý potenciál. Úkolem je přinášet na trh produkty, na nichž se dá stavět a dlouhodobě je rozvíjet, a zušlechťovat zákaznické potřeby. I proto roste obrat, náklonnost veřejnosti k dm. O tom všem jsem hovořila s jednatelkou dm drogerie markt, s.r.o., Markétou Kajabovou:

Letos si připomínáte 30. výročí na českém trhu. Je tedy tento rok pro vás nad jiné výjimečný?

Ano, proto jsme 30 let na českém trhu také náležitě oslavili. V souladu s naší firemní filozofií o příkladném působení ve svém okolí jsme se rozhodli podpořit 30 regionálních projektů, které se věnují trvalé udržitelnosti. Do finanční podpory se zapojili i naši dodavatelé speciálními balíčky spolupráce a zákazníci. Zakoupením výroční edice ekologických bavlněných tašek přispěl každý zákazník 30 korunami na podporu zelených projektů. Dodatečně jsme podpořili také dva projekty v jižních Čechách, kde společnost dm sídlí. Dohromady dosáhla výše podpory všech projektů 12 miliónů korun. Pro naše spolupracovníky jsme uspořádali společnou oslavu v Praze ve Žlutých lázních. I ta se nesla v duchu trvalé udržitelnosti. Všichni jsme si ji moc užili, jak vypovídá pochvalná zpětná vazba. Navíc jsme tento rok ukončili skvělým výsledkem, kdy jsme navýšili obrat o 11,38 % na 13,8 miliardy korun.

Co nového jste zákazníkům nabídli? A čím jste potěšili zaměstnance?

Zákazníkům jsme představili novou nákupní aplikaci Moje dm, ve které mohou od září sledovat i živá vysílání dmLIVE. V tematických vysíláních prezentujeme vybrané produkty, přinášíme rady a tipy na jejich používání, sledující je také mohou rovnou jedním kliknutím zakoupit. Jsme jednou z prvních společností na českém trhu, která koncept živého vysílání aktivně a pravidelně využívá.
Věřím, že nejen příznivce, kteří společně s námi usilují o udržitelnou budoucnost, potěšila naše nová značka no planet b založená na principu upcyklace. Využívá suroviny, které nenajdou upotřebení v jiných odvětvích, přestože jsou stále plnohodnotným zdrojem pečujících složek. Například sprchové gely obsahují borůvkový olej, který prospívá naší pokožce, a navíc nádherně voní.
V případě spolupracovníků jsme přijali řadu opatření, jejichž cílem je zmírnění poklesu reálných mezd. Na začátku roku jsme plošně zvedli mzdy o 4 %. Vzhledem k prudkému nárůstu inflace a cen jsme přistoupili k mimořádnému navýšení mezd o 8 % s platností od 1. července. Také jsme zvýšili hodnotu stravenek ze 100 na 150 korun. Jako výraz uznání a poděkování za přispění k úspěchu společnosti jsme našim spolupracovníkům vyplatili také mimořádné ocenění 10 000 korun, které jim bylo nahráno na elektronickou Sodexo Multi Pass kartu.

ilustacni foto prodejna u pokladnyKdyž byste měla zhodnotit uplynulá desetiletí, nač byste měřítkem vašich vizí upozornila?

Díky usilovné práci jsme se stali jedničkou čes­kého drogistického trhu. Dlouhodobě se umisťujeme na předních místech spotřebitelských soutěží a průzkumů. Velmi nás to těší, zároveň jsou pro nás impulzem pro další práci a hledání inspirace pro naplňování potřeb našich zákaz­níků. Jsem ráda, že se nám dlouhodobě daří přeměňovat do praxe myšlenky, které jsou součástí filozofie společnosti dm. Na střeše centrální správy a distribučního centra máme fotovoltaické panely, distribuční centrum dokonce využívá kogenerační jednotku. Kde je to možné, čerpají naše prodejny zelenou energii, instalovali jsme úsporná led světla. Je to jen zlomek našich aktivit a opatření, které jsme učinili v souladu s trvalou udržitelností. O těch se snažíme informovat a edukovat naše zákazníky i spolupracovníky. Posledním takovým počinem je podcastová minisérie Udržitelná budoucnost, jejíž první díl už je nyní dostupný na YouTube kanálu dm, ale také na Spotify a dalších běžných platformách.
V poslední době rovněž zavádíme do praxe principy dialogické kultury. Nejde tedy o řízení v klasickém hierarchickém smyslu, ale vytvoření vhodného prostředí, které by vedlo naše spolupracovníky k podnikatelskému naladění, samořízení, přebírání zodpovědnosti za svěřené úkoly. V takovém prostředí hraje velkou roli vzájemná otevřená komunikace, která se opírá o důvěru a vzájemný respekt.

Hodně stavíte na principech udržitelnosti. Jak je vlastně vnímáte?

Je pro nás základním kamenem firemní filozofie. V tuto chvíli dokonce už nemluvíme ani o trvalé udržitelnosti, ale udržitelné budoucnosti. Zatímco trvalá udržitelnost je zakotvená svým pojmenováním v přítomnosti, druhý termín jde dál. Pro nás označuje takové chování a jednání, které bude mít vliv na další generace.

Nastínila byste rozvoj značky, která akceptuje potřeby životního prostředí a orientaci kupujících? Přibyde hodně nových výrobků?

Zákazníci kladou velký důraz na produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Pro nás to znamená hledat cesty, jak jim nabídnout takové kvalitní produkty za výhodné ceny. V posledním obchodním roce jsme tak zákazníkům představili výrobky, které tyto nároky splňují. Minerální vody Ivorell mají obaly vyrobené ze 100% rPET, tedy z recyklátu nebo recyklovaného plastu. Textilní zboží dm značky Legstra využívá obnovitelné suroviny nebo recyklovanou přízi. Přitom splňují vysoké požadavky normy Oeko-Tex Standard 100.
V září jsme také představili již zmíněnou značku no planet b, která používá upcyk­lované suroviny, které by v jiných průmyslových odvětvích, často v potravinářství, nenašly další uplatnění, jako jsou grapefruitové slupky nebo borůvkový olej. Všechny takto využité suroviny splňují nároky Evropské unie na složky kosmetických produktů.

I přes prázdnící se peněženky zákazníků váš obrat ani zisk za uplynulé měsíce neklesly, ba naopak. Čemu to přičítáte? Je to výsledek opatření proti zdražování, cenovou stabilitou, investičními počiny?

V dm máme cenovou garanci dlouhodobých cen. To znamená, že cenu produktů garantujeme vždy po dobu čtyř měsíců od její změny. Zákazníci tak vědí, že u nás nakoupí vždy výhodně. Což také souvisí s důkladným prověřováním pohybu nákupních cen ze strany našich dodavatelů. O těchto úpravách s nimi diskutujeme a snažíme no planet b skupinase o to, aby se co nejméně promítly do koncových cen pro zákazníka. Díky větší míře automatizace, digitalizace a mezinárodní spolupráci ve skupině dm se nám podařilo udržet v uplynulém obchodním roce interní inflaci prodejních cen na pouhých 0,67 %.

Velký důraz jste v minulých letech kladli na efektivitu práce, produktivitu, digitalizaci, jsou to pro vás spojené nádoby. Jaký příklad byste uvedla? K čemu tato aktivita napomohla?

U některých změn je jejich dosah snadno uchopitelný hned. Například pořízením automatické balicí linky v distribučním centru zrychlíte zabalení palet se zbožím do prodejen a snížíte chybovost způsobenou lidským faktorem. Jiné změny mohou být méně nápadné. Naši spolupracovníci v prodejnách používají místo mobilních terminálů smartphony. Zjednodušili jsme tím procesy zbožového hospodářství a zvýšili možnosti odborného poradenství zákazníkům.

Máte již představy o tom, co byste rádi podnikli v roce 2023?

Chceme pokračovat v tom, co děláme dobře – přinášet atraktivní sortiment za výhodné ceny. O jednotlivých aktivitách a novinkách budeme zákazníky včas informovat.

Co vy sama nejraději ve vašich prodejnách nakupujete? A je to pro vás spíš relaxační záležitost, radost, nebo všední životní
potřeba?

Mám ráda sprchové gely značky alverde a zubní pastu alverde Pro Climate. Svůj den si neumím představit bez kávy dmBio. Nakupování je pro mě vše uvedené, relaxace, radost i životní potřeba, vždy záleží na okolnostech a situaci.

Čím se vyznačuje muž zákazník, když vstoupí do drogerie? Ví, co chce, je racionální?

Muž zákazník často ví, co přesně chce, a chce to snadno najít a nebloudit v uličkách mezi regály. Proto jsme veškerý sortiment pánské kosmetiky soustředili v prodejnách dm na jedno místo a vytvořili ucelený layout, tzv. men’s world. Nachází se blízko vchodu do prodejny a je černě orámovaný.

Na nedávné tiskové konferenci jste uvedli, že jste pyšní na firemní kulturu, kterou postupně budujete a zušlechťujete. Sázíte přitom na individualitu člověka, na to, jak získat jeho potenciál ke společné cestě za zákazníkem. Co si pod tím například představit?

Jak jsem již naznačila, intenzivně rozvíjíme dialogickou kulturu tak, aby se mezi spolupracovníky vytvářelo podnikatelské myšlení. Aby byl každý jednotlivec schopen jednat ve smyslu celku, rozuměl souvislostem ve své práci, rozuměl jejím příčinám a motivaci. K tomu je potřeba jiný styl vedení než hierarchický. Spolupracovníci jsou si navzájem komunikačními partnery, názor každého je stejně důležitý a vážený. Úkolem vedoucích je vést člověka tak, abychom pomocí dialogu zjistili, jaké kompetence chce dále rozvíjet, kde chce přebírat jakou míru zodpovědnosti a jakými činnostmi chce a dokáže přispět k dalšímu vývoji společnosti dm. Je zřejmé, že klíčovou úlohu hraje v tomto uspořádání komunikace, proto se zaměřujeme na rozvíjení komunikačních dovedností. Zároveň se snažíme vytvářet otevřené, vlídné prostředí, ve kterém se nebudou naši spolupracovníci bát ptát se po smyslu své práce, úkolech. Jen takové prostředí a taková kultura nás dokáže jako společnost dm posouvat dál tak, aby se u nás nejen spolupracovník, ale i každý zákazník cítil příjemně.

otázky připravila Eva Brixi