Jedinečné svátky v roce, Vánoce. Podléháme jejich kouzlu ať chceme, nebo ne. A stále pro většinu z nás ukrývají zvláštní tajemství, kdy se neviditelným klíčkem otvírají naše duše, srdce i minulost a plní se nevyslovená přání, sny a prosbičky. Mají své symboly, své nálady, svou vůni, své barvy i své dekorace. O ty se stará také nová značka Koulier. Pod ní se vyrábějí v Oflendě na Chrudimsku od loňska už zase vánoční ozdoby. A to pod taktovkou manželů Šrámkových, kteří se rozhodli do málem ztraceného know-how jedné provozovny, již stihl neslavný konec, investovat svůj čas, úsilí, obchodní znalosti a vzkřísit um a tradici, uchovat a dál rozvíjet nádhernou rukodělnou práci necelé dvacítky místních lidí. To, že se na Vysočině začaly zase foukat a malovat ozdoby na stromeček, přineslo radost všem. Milovníkům vánočních svátků, zákazníkům, kolektivu šikovných zaměstnanců, i Kateřině Šrámkové, která v Koulieru působí jako obchodní ředitelka (podnikatelka a manažerka, která z chátrajícího Zámku Loučeň vybudovala atraktivní turistické středisko s nespočtem aktivit). Díky Koulieru měli mnozí krásné Vánoce 2021.
Všichni vás znají jako tvořivou osobnost, která například vdechla Zámku Loučeň nový život a udělala z něj jedno z nejnavštěvovanějších výletních míst republiky. Jenže tím vaše aktivity zdaleka nekončí. Jste
iniciátorkou proměn výroby vánočních ozdob v Oflendě na Vysočině. Proč směřovaly vaše kroky do tohoto oboru?
Pro mne bylo prostředí výrobních firem naprosto neprozkoumané, nikdy jsem se o to nezajímala, neměla jsem v tomto směru zkušenosti. Ale zdejší společnost, která vyráběla vánoční ozdoby, se dostala do problémů a hrozilo, že odborníci, kteří měli zkušenosti z tak specifického odvětví, přijdou o práci, a obor, který šířil slávu české tradiční řemeslné výroby, v tomto regionu zanikne. Věděla jsem o tom, bylo mi to líto. Proč by mělo z mapy republiky zmizet místo, které se proslavilo uměním českých sklářů? Proč by měli přijít o práci lidé, kteří jsou mistři oboru? Čili pozvednout opět zdejší výrobu na úroveň, kterou si zaslouží, bylo v mém pojetí především emocionální záležitostí. Zdálo se mi, že by bylo škoda, kdyby všechno, čeho bylo dosaženo, smetl čas. Tedy naprosto unikátní lidské znalosti vepisované do nádherných ozdob na vánoční stromeček. To bylo to hlavní. Teprve pak přišel další aspekt, tedy řízení továrničky, zajištění práce pro 18 lidí. S manželem jsme si přáli, aby zůstali a dál vytvářeli to, co má nejen značný obchodní potenciál, ale pomůže uchovat a rozvíjet tradiční české řemeslo.
Pak samozřejmě následovaly úvahy o tom, jak zajistit životaschopnost firmy, aby si na sebe vydělala, aby byl obor přitažlivý i v budoucnu třeba pro mladé lidi, až nastane čas generační výměny...
Umíte nacházet podnikatelské příležitosti, jejichž prostřednictvím navracíte široké veřejnosti možnost těšit se z krásných věcí. Čím vám učarovaly vánoční ozdoby?
Vánoční ozdoby má rád snad každý, kdo má rád vánoční stromeček. Já se k vánočním ozdobám dostala vlastně prostřednictvím projektu na našem Zámku Loučeň, kde jsme od roku 2018 vždy před Vánoci pořádali výstavy rozmanitě nazdobených vánočních stromečků pod názvem Příběh vánočního stromečku. Cíleně jsem hned v začátku nakupovala vánoční ozdoby, zajímala se o to, kdo je vyrábí, z jakého materiálu, na základě jakých motivů. Každý stromeček byl nazdoben jinak, každý měl svůj malý příběh. To se ukázalo jako velmi smysluplné. Vysoká návštěvnost výstavy nám to každým rokem jen potvrzuje. Také se mi potvrdilo hned v onom roce 2018, že vánoční stromeček mají rádi všichni napříč generacemi. Patří k tomu jedinečná nálada, trocha nostalgie, vzpomínky na dětství, je to prostě takových podmanivých pár dnů v roce, které si zaslouží naši pozornost. A ozdoby k tomu samozřejmě patří. Takže vlastně to je spojení asi tak trochu osudové – nejprve Příběh vánočního stromečku na Zámku Loučeň, posléze výroba vánočních ozdob Koulier v Oflendě.
Sklárna však začala sloužit i jako výletní místo a tvůrčí dílna. A léto ještě neskončilo a ve vašem pojetí tu už máme Vánoce...
Na Oflendě máme Vánoce celý rok. Koncept, který jsme pro rozvoj výroby ozdob vypracovali, zahrnuje také osvětu pro širokou veřejnost. Ukazujeme, jak se tady co dělá, vymýšlíme přitažlivý program i na výlety po okolí. V létě jsme tu měli Festival labutí, trval devět dní. Během nich jsme zde vytvořili nový český rekord, vyrobili jsme 2022 labutí na jednom místě v 200 dekorech.
Jaro tohoto roku jsme zahájili otevřením tvůrčích dílen a exkurzí, každou sobotu od 9 do 13 hodin můžete sami vidět, jak se ozdoby foukají a zdobí. Pod vedením jedné naší malířky si lze ozdobu dotvořit podle vlastního návrhu nebo si ji nechat namalovat na přání. Pro skupiny zájemců organizujeme prohlídky i ve všední dny od 8 do 14 hodin, ale to je na objednávku. Samozřejmě stále je otevřená naše prodejna v Oflendě.
Ostatně, co chystáte nového letos zákazníkům pod stromeček a na stromeček?
Strategií pro rok 2022 je 12 základních barevných kolekcí tak, aby lidé měli sestavy ucelené a aby si jimi mohli dobře doladit ten soubor ozdob, které již mají doma. Už nyní je vše také na e-shopu a je z čeho vybírat. Velmi zajímavá je například barva Very Peri, taková zářivá fialová, což je zároveň letošní trend v interiérovém designu, v jehož šlépějích kráčíme. Přejeme si, aby si lidé doma mohli vánoční stromeček opravdu vychutnat, aby souzněl s bytovým textilem, svíčkami a jinými doplňky, aby se stal výjimečným zážitkem.
Budou ale i další novinky, například secesní kolekce, která vznikla jako naše svébytná vzpomínka na styl, který stále mnoho lidí miluje. Nejde však o kopírování slavných uměleckých počinů, je to naše inspirace tímto stylem. Secesní kolekce vznikla na základě studia mnoha pramenů, knížek, posuzovali jsme tvary, barvy, způsob vyjádření toho či onoho umělce, korigovali s našimi možnostmi, i tím, jaké vidění mohou uplatnit naši pracovníci. Nebude to tedy žádná Muchova kolekce, ale náš originální příspěvek, secesní motivy na vánočních ozdobách.
Vaši klientelu tvoří z velké části i firmy. V čem můžete uspokojit jejich poptávku po vhodném, vkusném firemním dárku?
Už loni, kdy jsme výrobu zahájili, jsme navázali spolupráci s řadou firem i profesních uskupení. Na přání jsme jim vyráběli kouličky s jejich logem či jinými motivy podle jejich zadání a přání. Letos v tom budeme pokračovat. Nabídnout můžeme několik způsobů, jak vyjít vstříc, jak podpořit vnímání krásy, jak si ji dokonale užít právě jako ozdobu na stromečku. Firma k nám může přijet na exkurzi, vše si tu prohlédnout a ujasnit si, jaké vánoční dárky pro ni můžeme připravit. Jak obohatit návrh podle vlastní představy. Nebo si mohou rovnou v prodejně zakoupit již hotové kolekce, což je pro ně nejrychlejší řešení hlavně v tom případě, když se budou rozhodovat na poslední chvíli. A za třetí si mohou objednat výzdobu v kancelářích, recepci apod. rovnou od nás a na míru, což je služba, kterou jsme se rozhodli nabídnout jako pomoc v době, kdy končí rok a ve firmách se neví, co dřív.
V podnikové prodejně v Oflendě se dá zakoupit vše z vašeho sortimentu?
Prodejna funguje po celý rok, s blížícím se podzimem je znát i vyšší návštěvnost a větší obrat. Předpokládáme, že hlavní sezóna nastane před Vánoci podobně jako loni. K dostání zde bude vše, co umíme vyrobit, tedy kolem 800 dekorů. Různé tvary, velikosti, barvy, sestavy. Výběr toho, co již je zařazeno v běžném sortimentu, je za ten rok od znovuzahájení výroby, opravdu bohatý.
A jak se ujal e-shop? Není obtížné dopravovat doslova snad nejkřehčí zboží na světě?
E-shop měl loni velmi dobrý start, spustili jsme ho těsně před svátky, nyní prodej doplňujeme, a zhruba od poloviny září by měla být široká nabídka všeho, co jsme vymysleli. Samozřejmě že není nejjednodušší zasílat vánoční ozdoby, ale máme speciálně upravené obaly, které naše výrobky velmi dobře ochrání. Získali jsme zkušenosti i s dopravou do zámoří, vše se podařilo. Nezastírám, že se občas něco rozbije, ale to jsme schopni okamžitě napravit. Takže na dokonalé obaly i speciální požadavky na přepravu spoléháme a zasílat po celé republice se nebojíme.
Kdo je autorem nových motivů? Podle čeho se rozhoduje, co půjde do výroby, a co ne?
Autorství patří nám všem. Ale nová kolekce se nerodí jen tak, že bychom hned začali vyrábět, co někoho napadne. Udělá se rámcové zadání, například podle toho, komu má být kolekce především určena, a naše zkušené malířky na základě vlastní inspirace připraví vzorky. Posuzujeme je pak z několika hledisek. Například toho, jak ozdoba vypadá, když ji vložíme do krabičky. Musí se líbit na první pohled.
Určitě ji zkoumáme i podle toho, jak jí to bude slušet na stromečku. Může se jednoduše stát, že v krabičce je nádherná, ale na stromečku nevynikne vůbec. Pak nemá šanci se do výroby probojovat. Při vědomí toho, že největší hodnotou je vložená lidská práce, se snažíme pečlivě vyhodnocovat každý nápad.
Jaké trendy v nadcházející vánoční sezóně budou převažovat?
Snažíme se sledovat trendy v interiérovém designu a podle toho reagovat. Přesto se však musíme držet toho, co vyžaduje zákazník. Ten je v případě vánočních ozdob značně konzervativní a má vztah spíše ke klasice, z barev je to červená, zlatá, stříbrná, bílá či zelená. Největší zájem je o bílou a stříbrnou, zlatou, červenou. Ženy pak tíhnou k růžové a fialové. Čili bavíme se zejména o trendech v barevnosti. Pokud jde o tvary, kouličky převažují, ale významně je doplňují další jako ptáčci, labutě, zvonečky apod.
Manažersky i finančně rozjet výrobu v době covidových starostí asi nebylo úplně jednoduché. Co jste museli zvládnout především?
Výrobu jsme rozjížděli loni v září. To bylo svým způsobem skoro po covidu, po největších obavách z něj. Přesto nám dělalo nejvíce problémů, když naši zaměstnanci onemocněli nebo museli nastoupit do karantény. Někteří jsou díky povaze výroby nezastupitelní, a tak jsme museli práci vždy přeorganizovat, pozměnit, začít dělat to, co byl kolektiv schopen zvládnout. To bylo na řízení velmi náročné. Navíc jsme potřebovali, aby všichni jeli víc než na sto procent – bylo před Vánocemi, na trh naším prostřednictvím vstoupila nová značka, chtěli jsme být vidět, zalistovávali jsme se u jednotlivých odběratelů. Bylo to dramatické a velmi vysilující. Zvládnout tyto závazky bylo pro nás největší výzvou.
Co řešíte dnes? Rozvoj značky, obchodní strategii, případně export?
Vývoz je také na pořadu dne, ale chceme být silní v kramflecích hlavně na domácím trhu. A až o tom budeme přesvědčeni, pak se vydáme do dalších destinací. Zatím se chystáme například překlopit e-shop do dalších jazykových mutací. Dostali jsme také možnost ozdobit v Bruselu v Evropském parlamentu tamní vánoční stromeček, upřesňují se podrobnosti. Pokud by se to skutečně podařilo, bude to pro nás obrovská čest i reference. Také se připravuje již 5. ročník Příběhu vánočního stromečku na Zámku v Loučni pod názvem Óda na radost, protože radosti, ať chceme, nebo ne, není nikdy dost. Proto jsme se rozhodli ty nádherné vánoční a předvánoční chvíle připomenout právě v tomto duchu. Umět se radovat z krás kolem sebe, to je to, co lidé dnes potřebují. Rádi k tomu přispějeme.
Až budete v prosinci bilancovat, hodnotit, bude tím nejkrásnějším dárkem úspěch, jehož Koulier dosáhl?
Spíš když budeme mít na příští rok práci. Nezastírám, ani nás neminuly potíže s energiemi, dodávkami materiálů, potýkáme se s řadou potíží jako ostatní výrobci. Doufáme však, že okolnosti nám umožní pokračovat v tom, co jsme začali, v co věříme a co nás naplňuje. Taková firma se nedá vybudovat za dva roky, myslím, že nejdříve za pět let budeme schopni hodnotit, zda se nám to, co jsme si předsevzali, podařilo.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi