Kolo. Sen každého dítka, sotva se naučí chodit. Nejrychlejší kolo je zase požadavkem většiny puberťáků. A kolo nejlepších vlastností a nadčasového designu možná zase touhou leckteré ženy z businessu. Pro ty, které musí fyzickou námahou uklidnit mozek přesycený starostmi o chod firmy nebo organizace, je cyklistika spásou. Učí vnímat sebe samu i krajinu jinak než pod taktovkou vršících se úkolů. Firma FESTKA, s.r.o., světoznámá silniční kola prvotřídních vlastností i vzhledu navrhuje, vyrábí i prodává. Specializuje se na zakázkovou produkci kol a rámů nejvyšší kvality. Sídlo a výroba firmy je v centru Prahy. Festky sedlá celá řada zajímavých lidí od hollywoodských celebrit a miliardářů až po obyčejné začátečníky, kteří si chtějí užívat jízdy na mimořádném kousku. Zhruba 90 % rámů a kol společnost vyváží do celého světa, 80 % míří k zákazníkům mimo EU, zejména do Asie a USA. Zajímalo mne, nakolik Festka myslí na ženy. Na to jsem se zeptala Michaela Mourečka, spoluzakladatele:
Jste spoluzakladatel osobité firmy, která většinu svých kousků exportuje. Když jste začínali, mysleli jste s kolegou také na ženy, milovnice jízdy na kole? Nebo to bylo spíš o technologiích s cílem oslovit muže fajnšmekry?
Na ženy jsme mysleli. Festka věří, že každý jezdec je jiný na těle i na duši, a proto dokážeme pro každého jednotlivce připravit unikátní kolo a je jedno, jestli je to muž, nebo žena. Mimo Evropu máme celou řadu velmi výrazných zákaznic. Obecně nevnímám žádný velký rozdíl mezi zákaznickým chováním žen a mužů. Máme zákaznice, pro které jsou technologické vychytávky velmi důležité, a stejně tak muže, kterým jde jen o design.
A na ten hodně dbáte, ten často rozhoduje o líbivosti, lásce na první pohled, což je fenomén, který často spojujeme s vnímáním věcí v případě něžného pohlaví. Máte kola určená vyloženě pro slečny a paní?
Každý model kola, který vyrábíme, je navržen s ohledem na ženy. V designu nemohu potvrdit, že by mezi ženami převládal požadavek na vyloženě dívčí styl. Dokonce bych řekl, že jsou často více praktičtější než muži a častěji volí designově méně výrazná kola.
A mohou si ženy objednat kolo na míru? Včetně designu?
Ano, nabízíme neomezené možnosti velikostí, designu či výběru komponentů. Je to důvod naší existence.
Zaměstnáváte od začátku výroby i uměleckého ředitele. Co všechno je v hledáčku jeho pozornosti? Co střeží především? Míváte ostré výměny názorů? A jak si notují technické vychytávky s prvky uměleckého pohledu?
Ano, občas máme i poměrně ostré výměny... On střeží určitá pravidla, která jsou pro každý model definovaná a opatrně je v čase upravuje. Velmi sledujeme trendy barev, to, jak se mění hodnoty různých věkových či sociálních skupin. Důležitá je i znalost kulturních odlišností. To, co se líbí třeba v Číně, nemusí fungovat jinde. Snažíme se vždy využívat technické možnosti k vylepšení vlastností kola, ale vždy dbáme i na to, jak technologii využít v designu. Dobrým příkladem je třeba 3D tisk.
Vašimi zákazníky jsou prý i hollywoodské celebrity a světoví miliardáři. Dílem jakého snažení jste pronikli na prkna, která znamenají svět?
Cyklistika je velmi rozšířený sport, a má tedy zastoupení mezi všemi skupinami populace. Snažíme se vyrábět ta nejlepší a nejzajímavější kola na světě a uspokojovat potřeby všech našich zákazníků od celebrit po slečnu z Bratislavy, která jezdí na kole každý den do práce. Obě jsou pro nás stejně důležité a vždy dostanou stejný servis. Je to také proto, že ne vždy víme, kdo je nakonec skutečným vlastníkem kola, a často se to dozvíme náhodou s odstupem času.
Ženy z businessu mají sport jako čistírnu duše, relax, který je umí přivést na jiné myšlenky. Kupují si i ony vaše kola?
Ano, dokonce bych řekl, že ženy z businessu jsou aktivnější v ježdění na kole než jejich mužské protějšky, pro něž je cyklistika častěji více o networkingu.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi